Brugerdata og ux

3 forretningskritiske grunde til, at du skal investere i brugerdata, UX og design

3 forretningskritiske grunde til, at du skal investere i brugerdata, UX og design

Det koster kunder, og dermed knaster, hvis dit site ikke lever op til brugernes forventninger. Derfor får du her tre forretningskritiske grunde til, at du skal investere i brugerdata, ux og design.

Klik, klik, bum bum bum… ”Det forstår jeg ikke?! Hvor er det nu…”

Klik klik kli kli kli kliiiiiik! ”Argh! Jeg skal jo bare finde den choker halskæde i forgyldt sølv!"


Eller…

Vente, vente, vente... ”Hvorfor går det her så langsomt?!”

[Produktside – prisliste – produktnr.] ”Men, vent… Hvor stort er den perforerede metalplade så?!”

Kender du følelsen?

Det der med at ville kyle din kære(ste) binære følgesvend, din PC eller måske endda din smartphone (😲), direkte i gulvet i frustration, fordi en eller anden hjemmeside BARE IKKE VIRKER!!

Det er svært at sætte en finger på præcis, hvad der driller, men vi ved alle sammen, hvor frustrerende det er, når en webshop eller et site ikke gør som vi gerne vil have det til. Og hvad værre er – det koster kunder, og dermed knaster, hvis det er den følelse dine kunder efterlades med på dit site.

Derfor får du her tre forretningskritiske grunde til, at du skal investere i brugerdata, ux og design.

Ecommerce, lead commerce eller digitalt brandunivers – hvad er målet?

Vi starter med et helt afgørende spørgsmål: ”Hvad er målet med dit site?”

For den klassiske ecommercer skal sitet generere direkte omsætning ved at sælge varer i webshoppen. Jo mere salg, jo mere omsætning – easy peasy.

Sidder du i stedet med et site med fokus på leadgenerering, det vi kalder et Lead Commerce-site, er målet at skabe leads (den gættede du måske 😉). Altså, at få så mange brugere af dit site som muligt, til at konvertere på diverse formularer og dermed blive til leads. Vores arbejde for Energy Solutions er et rigtigt godt eksempel på netop det.

For de kendte brugere, altså dine leads, er målet så, at varme leadet godt og grundigt op inden de smides købeklare over hegnet til de sultne sælgere.

Til sidst findes der – ikke mange, men nok til at de fortjener at blive nævnt her – rene brand sites. Her er formålet at showcase’e et brand, så det fremstår helt ustyrligt lækkert for de besøgende.

Bonus!

Hvis det er her dit site befinder sig i dag, altså på brandsite-stadiet, så er vores råd altid, at du skal kigge nærmere på muligheden for at skabe konkret værdi på dit site. Selvfølgelig primært for bundlinjens skyld, men også for din egen. Når først værdien af hjemmesiden bliver tydelig, så får du som Marketingchef, Brand Manager eller Content Writer også en helt anden platform at operere på.

Mon ikke også I har mulighed for at konvertere på jeres site?

Synes du det er svært at se, hvordan dit site kan blive konverterende? Så giv en af mine kollegaer et kald. Dét kan de helt sikkert hjælpe med.

Nå… det var the basics: ”Hvad er målet med dit site?” Med det på plads, ved du også hvornår dit site performer som det skal. Du får en målskive at sigte efter. Kort og godt:

Nu ved du, hvornår du rammer skiven.

Uanset, hvilket af de tre overordnede mål du har med dit site, altså om du skal sælge, skabe leads eller brande, så gør det sig altid gældende, at:

Et velovervejet design, baseret på relevant bruger- og UX-data, hjælper dig med at få dit site til at performe.

Kristjana Dögg Jónsdóttir

UX & Digital Design Specialist

Nu zoomer vi ind på de tre forretningskritiske grunde til, at du skal investere i brugerdata, UX og design.

1) Brandsitet skal styrke brandfortællingen

Er målet med dit brandsite at inspirere potentielle kunder til at tilslutte sig dit brand på den ene eller anden måde? Ja så er du naturligvis nødt til at kende brugerens præferencer og ageren.

Lever designet og brugeroplevelsen ikke op til den besøgenes forventninger til dit brand, så understøtter brandsitet ikke dine ønsker om at fremstå attraktivt. Helt konkret, så tager dit brand skade, hvis ikke brugeroplevelsen på dit site er god.

Derfor er det helt afgørende, at du kender dine brugeres forventninger til dit brand. Brugerdata og ux er vejen til den viden.

2) Skal du skabe leads, så skal du som minimum fremstå legitim og professionel

At skabe leads kræver overordnet to ting af dit site:

  • At du kan tilbyde noget, der er attraktivt nok til at brugeren vil ”betale” sine oplysninger for det
  • At brugeren føler sig tryg ved at overgive sine oplysninger til dig

Første punkt knytter sig til content marketing og er ikke noget vi kommer ind på her. Vi har dog en masse inspiration om disciplinen i vores marketingunivers.

Det andet punkt handler i aller højeste grad om brugerdata, design og ux. Igen kan du trække på oplevelser fra din egen hverdag. For, har du ikke også prøvet at være på vej ind for at udfylde en formular eller deltage i en quiz og så fortrudt og løbet skrigene bort (sådan rent digitalt) fordi du alligevel ikke helt stoler på brandet bag formularen? Fordi siden og brandet bare virkede useriøst eller utroværdigt.

Det skal du selvfølgelig undgå sker på din egen side. Og med de rette ux-, design-  og brugerdata får du meget nemmere ved at undgå netop det.

3) Din webshops design skal performe, ellers går det ud over bundlinjen

Nu begynder det at gøre rigtigt ondt.

Driver du en webshop uden af forholde dig til, hvad kunderne kan lide, så risikerer du at tabe store penge på det. Måske er det ikke noget du lægger mærke til, men ofte kan du løfte din webshops performance ved at dykke ned i bruger- og ux-data.

Vores on-demand webinar om webshop performance giver dig en lang liste af konkrete tips til, hvordan du kan øge bundlinjen ved optimere din webshops performance.

Download det her!

Vil du vide mere og slå en lille genvej på ux og brugerdatasiden?

Det var de tre forretningskritiske grunde til at investere i brugerdata, UX og design. Du kan downloade vores on-demand webinar ”UX og design, der skaber forretning” og blive meget klogere på emnet.

Er du klar til at komme hurtigt fra start på området, så download mit UX Metric Cheat Sheet lige her 👇👇

Få fingrene i vores UX Metrix Cheat Sheet her!

En (not so) fun fact at slutte af på

Her til sidst kommet en hurtig fact fra “Trustworthiness in Web Design” & “The Need for Web Design Standards”, nngroup.com:

  • Brugere forlader gennemsnitligt et site efter 1 min og 49 sek

Du har altså små to minutter til at give et godt førstehåndsindtryk. Risikoen er, at du aldrig for lov at komme længere.

Tyg lidt på den…

Kristjana Dögg Jónsdóttir

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!