Guide til valg af CMS-system til din næste B2B- eller B2C-webshop

Valg af CMS er en kompleks og afgørende beslutning for din digitale forretning

Dit valg af Content Management System (CMS) skal afgøres af flere karakteristika der knytter sig til din forretning, jeres digitale strategi, behov og modenhed.

Træf det rigtige CMS-valg fra start

Udvalget af CMS-systemer og digitale platforme er stort – faktisk findes der flere hundrede forskellige CMS-systemer at vælge i mellem. Men da CMS er ikke noget, man bare lige skifter fra måned til måned, er det vigtigt at træffe det rigtige valg fra start.

Derfor anbefaler vi altid, at I får lavet en indledende analyse af jeres forretning, behov, digitale strategi og modenhed, før I træffer beslutningen. Det kan f.eks. foregå ved på en workshop.

Det er CMS-systemet, som ”holder styr” på alt indholdet på dit website, og CMS’et skal derfor imødekomme de særlige behov, krav, systemer og processer, I har i din virksomhed.

Jesper Holm Joensen

CEO og Co-Founder, No Zebra

4 vigtige spørgsmål, når du vælger CMS:

1. Hvor stor og ambitiøs er jeres digitale forretning i dag?

​Antallet af produkter, antal brugere/kunder, antal markeder og f.eks. omni-channel-behov betyder meget for valg af nyt CMS. Det samme gør jeres digitale modenhed og interne digitale kompetencer.

Jo større og mere kompleks din online-forretning eller omni-channel-forretning er, jo mere vil vi hos No Zebra pege dig i retning af enten Umbraco eller Dynamicweb. De to store CMS'er har nemlig hver deres fordele og ulemper. Arbejder du med B2B-salg og lead-generering kan et CMS som HubSpot være oplagt.

Ambitionerne for din online-forretning/webshop betyder meget i forhold til at sikre dig en digital platform, der kan skaleres. Er vækst og digital performance en del af jeres ambitioner skal jeres webløsning kunne følge med jer på rejsen. 

2. Hvor digitalt modne er jeres organisation?

Nogle CMS'er kræver mere teknisk indsigt fra jer som redaktører end andre CMS'er.

Det er vigtigt at i gør jer klart, hvor godt rustet i er i forhold til at udnytte alle de muligheder de forskellige CMS'er tilbyder. Forventningsafstemning og ærlighed er nøglen her. 

Mange opdager, at der findes systemer og funktioner, der kan blive afgørende for deres forretning, men at de ikke er gearet til at implementere og udnytte det fulde potential. Her kan et digitalt bureau som os, naturligvis blive en afgørende samarbejdspartner.

3. Skal dit CMS have integration til f.eks. et ERP-system, PIM-system, CRM-system eller en shop- eller commerce-løsning?

Langt fra alle CMS-systemer er lige velegnet, når det gælder smidig og god integration til andre systemer. Sitecore, Umbraco og Dynamicweb er dog sikre CMS-valg i den forbindelse. Enten med standardintegration eller nem integration til PIM, ERP, commerce-systemer m.v.

4. Hvor meget arbejder I pt. med kunderejsen, datadrevet online marketing osv.?

En af fordelene ved at implementere et nyt CMS system er, at du for alvor kan få din digitale marketingindsats op i gear. Du kan få fuldstændig styr på jeres content og kundedata, berige jeres produktdata og lave masser af inspirationsindhold. Dermed kan du udvikle og forbedre jeres content marketing, e-mail marketing, marketing automation og designe de gode digitale kunderejser, touch points og konverteringsmuligheder.

Skal vi tage en snak? Send din besked her:

Vi samarbejder med de førende partnere i branchen

Er du i tvivl om, hvilket CMS du skal vælge?

Vi bygger webshops, hjemmesider og commerce-løsninger på markedets stærkeste systemer, bl.a. Umbraco, men vi er ikke låst til ét bestemt system.

Derfor kan vi rådgive dig om, hvilket CMS der matcher din forretning bedst.

Vi kan rådgive om og demonstrere de forskellige CMS-systemer, så du træffer det rigtige valg til netop din online eller omni-channel-forretning.

Kontakt mig og hør om mulighederne.

Jesper Holm Joensen

CEO, No Zebra

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!