B2B tjekliste: Must-have B2B webshop features og funktioner, der sikrer en god købsoplevelse

Her er din tjekliste: Alt hvad en professionel B2B shop skal kunne

Det er sket en markant vækst i antallet af B2B-virksomheder, som skifter deres gamle website ud med en decideret B2B shop.

Herunder har vi samlet de normale, nødvendige, lækre og ekstra lækre features, som din B2B webshop bør indeholde for at imødekomme B2B-kundernes forventninger, behov og give dem en god og nem købsoplevelse.

Også uden at miste den personlige relation eller muligheden for at skræddersy tilbud og rabatter til hver enkelt kunde.

Punkterne uddybes og eksemplificeres længere nede på siden. Alle priser er fiktive.

Standard B2B webshop features

  1. Produktliste med filtrering og sortering
  2. Søgefelt til nem fremsøgning af produkter 
  3. Produktsider og kategorisider
  4. Kurv og brugervenligt check-out-flow

Must-have B2B webshop features

  1. Login til B2B-kunderne
  2. Egen profilside og mulighed for selv at rette oplysninger
  3. Ordreoversigt - både nuværende og tidligere ordrer
  4. Genbestillingsliste til nemme genkøb
  5. Add multiple: Tilføj mange produkter til kurven på én gang uden at skulle trykke "læg i kurv" hver gang
  6. Prisgrupper og kundegrupper: Opret og håndtér nemt specifikke kundegrupper og deres priser.
  7. Mulighed for at se og downloade tidligere fakturaer

Ekstra lækre B2B webshop features

  1. Favoritliste, som B2B-kunden selv kan lave
  2. Visning af lagerstatus og mulighed for at få besked, når varer igen kommer på lager
  3. Impersonation - du kan handle på vegne af kunden, hvis han nu ringer ind og bestiller
  4. Recurring orders - oprette tilbagevendende ordrer, som automatisk bliver købt og leveret med det ønskede tidsinterval

Advanced B2B webshop features

  1. Custom/særlige rabatter: En sælger kan fx sidde ude hos kunden og oprette rabatter og særlige tilbud på stedet. Eller du kan oprette særlige rabatter på baggrund af kundens engagement på måneds-/årsbasis eller efter ordrestørrelse
  2. Kunde dash board, hvor du nemt og hurtigt holder det store forkromede overblik over kundens saldo, indkøb, aftalte rabatter, forfalden gæld, kontaktoplysninger, noter om særlige forhold og vilkår og meget andet.
  3. Særlige tilbud og bulk bestilling: Giv kunden mulighed for at få at bede om et særligt tilbud (Multiple baskets), hvis han/hun har lagt ekstra mange ting i kurven eller handlet for et højt beløb. Den manglende mulighed for at få et tilbud er en stor B2B-barriere.
  4. Integration til ERP, NAV, CRM og/eller PIM-system

Vi bygger B2B webshops på markedets stærkeste systemer, men er ikke låst til ét bestemt system

Skal vi tage en snak? Send din besked her:

Primære fordele ved en B2B shop:

  1. Din virksomhed bliver tilgængelig for kunderne 24/7 og ikke kun, når I har telefontid
  2. Dine B2B-kunder forventer samme nemme købsoplevelse, som når de handler privat på fx Zalando.
  3. En ny B2B shop gør det nemt at handle hos dig, foretage genkøb, lave favoritlister, se tidligere ordre og meget andet
  4. En ny B2B webshop giver dig øgede muligheder for at lave professionel digital marketing til nye og eksisterende kunder
  5. Du får bedre overblik over dine kunder, indblik i deres købsadfærd, muligheder for automatisk opsalg osv.
  6. Du sparer enormt meget tid som redaktør på sitet
  7. Du får langt større rækkevidde med dine produkter og aktiviteter

Ting du skal være obs på ved en B2B shop:

  1. Risiko for at kunderne oplever en mindre personlig relation. Se nedenfor hvordan du holder fast i den personlige relation og mulighed for fortsat at skræddersy priser, rabatter og tilbud til dine B2B-kunder.
  2. Visse B2B-målgrupper er fortsat digitalt umodne og vil tage mindre godt imod den nye shop
  3. Hvis jeres "produkt" er svært eller komplekst at sælge online
  4. Det kan kræve andre ressourcer og kompetencer, end I har internt i dag i forhold til at udvikle og vedligeholde en B2B-shop. Særligt hvis du ikke har en shop i dag.

Få overblik og segmentér dine B2B kunder med et kunde dashboard

Med et B2B dashboard får du og fx jeres sælgere nemt overblik over B2B-kunderne og oplysninger om fx

  • Hvor meget de har købt fx år til dato og sammenligne med året før
  • Aftalte rabatter og betalingsbetingelser
  • Saldo og forfalden saldo
  • Kontaktpersoner, adresse, numre osv.


Det hele kan customizes, som I vil. Her er et simpelt eksempel på et B2B dashboard:

Vi har lavet B2B commerce-løsninger for blandt andre:

Lad dine B2B kunder sammensætte deres egen favoritliste for hurtig, customized bestilling

Hvis du har mange produkter, kan en favoritliste være en rigtig fed ting at tilbyde kunderne at lave på din B2B shop. Obs: Alle priser i eksemplet er fiktive.

Gør det nemt for dine kunder at genbestille fra din B2B shop:

Ligeledes kan du vise dine B2B kunder en liste over produkter, der er købt inden for fx den seneste uge, måned eller år og derved gøre det nemt at genbestille deres favoritprodukter.

Blandt alle de B2B-bureauer vi talte med, var No Zebra de eneste, som reelt udfordrede os på vores tanker, ideer og kravspecifikation. Det har været en super god proces. Samarbejdet, de fælles brainstorms, projektstyringen – det har været positivt hele vejen igennem. Derudover er No Zebra et fedt sted at komme som kunde.

Laila Rehmeier

Marketing Director, Novax

Gør det muligt at tilføje flere produkter til kurven på én gang

Det kan virke simpelt, men på langt de fleste B2B shops er det fortsat ikke muligt; At man kan vælge, hvor mange produkter af de forskellige slags, man vil have, og så først til sidst trykke dem i kurven.

En super simpel feature, der øger brugervenligheden markant. Obs: Priser og produkter herunder er fiktive og tilfældigt indsat.

Vi samarbejder med landets stærkeste PIM-leverandører

Lav tilbud og rabatter på stedet direkte i din B2B shop

Denne funktion vil både dine sælgere og kunder elske: At man på stedet ude ved kunden, eller når kunden ringer på telefonen, kan lave helt specifikke tilbud og rabatter, som ikke på forhånd er "fastlåst" af jeres prisgrupper.

Netop i B2B regi fylder relationer og muligheden for at få et personligt tilbud ekstra meget. Så når sælgerne har muligheden for at belønne en trofast B2B-kunde med en rabat, hvis vedkommende lægger en stor ordre, er det nemt og brugervenligt at gøre fx via en iPad eller laptop ude hos kunden. Obs: Priser og produkter herunder er fiktive og tilfældigt indsat.

Hold fast i den personlige relation: Lad dine B2B kunder bede om et personligt, skræddersyet tilbud baseret på deres ordre:

Som nævnt ovenfor "frygter" mange B2B virksomheder og B2B kunder at miste den personlige relation og muligheden for at få et skræddersyet tilbud, når din virksomhed får en B2B shop.

En af løsningerne på dette problem er at give dine B2B kunder mulighed for at bede om et personligt tilbud.

De kan som alle andre lægge en masse varer i kurven, men i stedet for at "checke ud" og betale, kan bede om et tilbud på det, de har trykket i kurven.

Som ved alle andre ordre, kan du så se på din shop og få besked om, at nogen ønsker et konkret tilbud og vende tilbage til dem. Igen en relativ simpel B2B feature, som dine kunder og sælgere vil elske.

Integration: Hvilke systemer kan/bør du overveje at integrere i din B2B shop?

Lad os slå fast:

Det er ikke altid og for alle B2B-virksomheder, at det kan betale sig at integrere systemer som PIM, ERP eller CRM med deres B2B shop. Det kommer an på mængden af produkter, købsfrekvens, jeres interne processer og kompetencer og meget andet.

Men for mange B2B virksomheder kan det have nogle store fordele, som særligt handler om at nedsætte den tid, I bruger på at håndtere data og produkter samt en forbedret brugeroplevelse for jeres B2B kunder.

Se også:

Fordele ved at integrere for B2B shops:

  • I kan nemmere skalere jeres virksomhed
  • I kan minimere antallet af manuelle processer
  • I kan minimere mængden af redundante data
  • I kan bedre sikre datakvalitet og konsistente data
  • I forbedrer kundeoplevelsen

Typer af integrationsmetoder til B2B:

Batch integration til B2B shop:

  • Simplest og mindst kompleks
  • Sikrer genbrug af data, som allerede eksisterer
  • Periodisk opdatering af data (produktdata, kundeinformation og ordrer)

Live integration til B2B shop:

  • Mere kompleks end batch
  • Realtids kommunikation mellem systemer (kundespecifikke priser, rabatter, realtids lagerstatus)
  • Kræver en god og stærk forbindelse mellem systemerne - ellers står B2B-shoppen og "venter" på lagerstatus, priser osv.


Hybrid integration til B2B shop:

  • Mest komplekse løsning
  • Kombinerer batch og live integration
  • Reducerer usikkerheden på båndbredde til andre systemer
  • Kræver ofte replikering af forretningslogik

Primære optimeringer ved systemintegration i B2B regi:

  • Du undgår at vedligeholde produktdata i flere systemer
  • Du oplever en nemmere håndtering af priser og lagerstatus
  • Du undgår at håndtere kundeinformation i flere systemer
  • Du sikrer korrekt ordreinformation fra e-shop ind i ERP og den anden vej.

Opsummering: Hvorfor investere i en ny B2B webshop?

Med en specialdesignet, brugervenlig B2B shop får du følgende store fordele:

  1. En ny B2B shop gør det super nemt for dine B2B-kunder at handle hos dig online, foretage genkøb, lave favoritlister, se tidligere ordre og meget andet
  2. En moderne B2B webshop giver dig øgede muligheder for at lave professionel digital marketing til både de potentielle B2B kunder, der allerede kender din virksomhed, men også alle de B2B-kunder, der endnu ikke kender jer.
  3. En brugervenlig B2B shop sparer dig masser af tid som redaktør, giver dig bedre overblik og gør det let for dig at oprette og håndtere produkter og lave automatisk opsalg.

Du kan få en B2B shop, som du vil have den. Men der er mange ting at tale igennem først, så du træffer det rigtige valg til netop jeres B2B-virksomhed. Skriv til mig, så kan vi tage en sparrings session og en kop kaffe.

Jesper Holm Joensen

CEO, No Zebra

Skal vi tage en snak? Send din besked her: