Der er mange fordele ved at have et PIM-system, hvis I som virksomhed har en størrelse og produktvolumen, hvor I begynder at overveje det. Her har jeg samlet nogle af de vigtigste:
- Ejerskab, transparens og overblik giver bedre produktinformationer
Mangel på ejerskab er uanset arbejdsområde en skidt ting, som ofte medfører en uensartet og ustruktureret behandling og opdatering af produktdata. Med et PIM-system kan du tildele ejerskab for bestemte produktkategorier, udelukke brugere fra de områder, de ikke skal røre ved, strømline processer og samarbejde omkring produkter og kategorier og meget andet. Ultimativt giver det et fantastisk overblik, klar struktur og transparens i forhold til jeres produkter og de berigede informationer.
- Mere automatisering, hurtigere håndtering og bedre workflows
Har I mange forskellige leverandører, som håndterer deres data på forskellige måder? Eller er I mange internt, der arbejder med produkterne? I så fald kan I med et PIM-system lave specifikke skabeloner/templates, som sikrer, at I får alle produktinformationer, at I får de rigtige produktinformationer og at produkterne først vises i webshoppen, når alle data er på plads, og I har godkendt dem.
I stedet for alt den manuelle håndtering af tusindvis af informationer, kan I bruge jeres tid på at berige data yderligere (hvis I vil), kæde produkter strategisk sammen i kategorier og generelt have de overordnede briller på.
- Forbedret datakvalitet og berigede produktinformationer
En klar struktur for inddatering og opdatering af dine produktdata gør setuppet enkelt og overskueligt og bør alt andet lige resultere i bedre datakvalitet. I fx et omni-channel-setup trækkes informationer direkte fra PIM og ud til skilte og hyldeforkanter i butikker og bliver dermed synlige for kunder. God og rigtig information fra start er derfor ekstra vigtigt.