Få hjælp og sparring til din Pinterest-annoncering

Hvad er Pinterest, og hvorfor kan det være en relevant kanal for din virksomhed?

Pinterest er et socialt medie, hvor brugerne, eller Pinners som de også bliver kaldt, opretter ”opslagstavler” (boards) med billeder og videoer, som de selv eller andre har delt på Pinterest. 

Boards bruges til at samle inspiration til forskellige ting som fx DIY, mad, bryllup, hus og have, boligindretning, fashion og meget andet. På den måde er adfærden på Pinterest ofte forbundet med upper-funnel stadiet af købsrejsen, hvilket giver dig en unik mulighed for at komme med i købsovervejelsen hos nye, potentielle kunder.  

Kombinerer du dog indsatsen med indsigter fra en efterspørgselsanalyse, får du også mulighed for at målrette din Pinterest annoncering mod søgetermer med en relevant bagvedliggende intention. På den måde kan du udnytte eventuelt lower funnel-potentiale og ramme brugere, der med stor sandsynlighed er i markedet for netop dit produkt eller din service. 

Pinterest er IKKE den rette platform for alle brands. Det kræver, at du har stærke visuals og bevæger dig inden for brancher relateret til fx DYI/crafts, bolig, interiør, have, arkitektur, mad og drikke, mode, hår/skønhed samt bryllupper og andre events. 

Hvordan virker Pinterest-annoncering?

Pinterest er både et push- og et pull-medie, som effektivt tilpasser feedet til brugerens adfærd, bl.a. tidligere søgninger og engagement. Annoncer vises både ved søgninger og i brugernes feed. Og fordi der endnu ikke er så mange annoncører, der kæmper om pladsen som på de andre sociale medier, kan du ofte få meget fornuftige priser på både CPM og CPC. 

 

Og hvilke muligheder har du? 

Som nævnt herover kan du bruge Pinterest til både push- og pull. Helt lavpraktisk kan du vælge mellem 5 forskellige målsætninger: 

 

  • Brand awareness: hvor du går efter at udbrede kendskab til dit brand. Her er CPM (pris per 1000 visninger) din måleenhed. 

  • Videovisninger: her går du efter at få vist dit (video)budskab til de rigtige personer, som med størst sandsynlighed vil se din video. Du bliver opkrævet for cost per view ved denne kampagnetype. 

  • Consideration: Tilsvarende til klassiske trafikkampagner hvor fokus er at øge antallet af kliks på dine annonce-pins. Du bliver opkrævet for kliks (CPC / cost per click). 

  • Konverteringer: Kampagnerne her er målrettet til at få din målgruppe til at udføre bestemte handlinger på dit website fx foretage et køb eller tilmelde sig dit nyhedsbrev. Her betaler du i form af CPA (cost per action).  

 

Hvad kan vi hjælpe jer med ifm. Pinterest-annoncering?

  • Sparring og rådgivning om Pinterest strategi både ift. organisk og betalt. 

  • Søgeordsanalyse: find ud af hvilke emner, der interesser din målgruppe. 

  • Pinterest remarketing/retargeting kampagner.

  • Kampagner med fokus på awarenes og branding.

  • Lead generering og trafikkampagner.

  • Konverteringskampagner med fokus på at øge online eller offline salg.

  • Story-ads.

  • Rådgivning og sparring på kreativer inkl. video.

  • Og meget mere!

 

Vil du vide mere? Kontakt os her og hør om Pinterest annoncering kunne være det rigtige for dit brand. 

Hvad koster Pinterest-annoncering?

Det store spørgsmål, når du overvejer en ny annonceplatform, er selvfølgelig: Hvad koster det? Svaret er ikke ligetil, for dine priser er naturligvis afhængige af konkurrence, segment, målgruppe og målretning. 

MEN. Vi har flere konkrete eksempler på, at det kan lade sig gøre at få eksempelvis CPM-priser på under 10 kr. og klikpriser på omkring 0,5 kr. Kombiner det med en click through rate på omkring 2 % og leadpriser til under 100 kr. til en kunde, hvor et nyt lead i gennemsnit har en værdi tæt på 10.000 kr., og så har du en rigtig god business case!

Skal vi tage en snak? Send din besked her:

Hvor mange Pinterest-brugere er der i Danmark? Og hvilke?

Tal fra Slots- og Kulturstyrelsen viser, at 18 % af danskerne havde en profil på Pinterest i 2019, og 12 % af dem var aktive enten dagligt eller ugentligt. Samtidig har corona-krisen sat skub under den daglige aktivitet – fra 2019 til 2020 vækstede andelen af daglige brugere med hele 66 %(!) Fra 3 % til 5 %. 

Er du klar til Pinterest-annoncering?

Hvis ovenstående eller nogle af følgende udsagn resonerer med dig og din forretning, kunne det måske være tid til at give Pinterest-annoncering er skud? 

Kontakt os her og hør mere om Pinterest-annoncering hos No Zebra. 

Kontakt os, hvis du vil have et uforpligtende møde om, hvordan I skaber gode resultater via Pinterest-annoncering.

[email protected]

Mikkel Drewsen

Chief Digital Marketing Officer, No Zebra

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!