Konverteringsoptimering skaber flere leads og øger salget markant

Konverteringsoptimering

Definition: Konverteringsoptimering også kaldet CRO

Hvad er konverteringsoptimering, og hvordan kan du optimerer mod konverteringer?

Konverteringsoptimering (CRO) er et systematisk og kontinuerligt arbejde med at øge den procentdel af besøgende på dit website, som foretager en ønsket handling, fx foretager køb, tilmelder sig et event eller downloader materiale fra dig. Det kan også være at optimere sine annoncer mod flere klik. 

Når du optimerer dit website mod flere konverteringer, får du mere effekt ud af den trafik, du skaber til siden og dermed også mere ud af dine annoncekroner. Derfor er konverteringsoptimeringer afgørende for online forretninger i dag.

Professionel konverteringsoptimering indebærer typisk både optimeringer og designjusteringer på websitet, indsigt i forbrugerpsykologi, simple og avancerede A/B splittests, heatmaps, brugerundersøgelser, grundig research og mange andre discipliner.

Udregning: Konverteringsrate

Hvad er konverteringsraten, og hvordan udregner du den?

Konverteringsraten er den procentdel af brugere, som udfører en ønsket handling som fx et køb, en tilmelding, en kontaktformular m.v..

Som eksempel på en konverteringsrate kan du undersøge hvilken procentdel af de besøgende på dit website, der køber noget. 

Konverteringsraten udregner du ved at tage at tage det totale antal konverteringer og dividere med den totale mængde besøgende/klik.

Hvis du fx har haft 25 salg ud af 500 besøgende, så er din konverteringrate 5% (25 divideret med 500).

Sådan optimerer vi dit website

Vi igangsætter altid arbejdet med konverteringsoptimering med et analyseforløb, som identificerer jeres forretningskritiske KPI'er og mulige punkter for optimering.

Herefter starter vi optimeringsindsatsen, som varierer fra det større re-design til mikrooptimering af lavt-hængende frugter.

Forløbet understøttes af gennemsigtig rapportering med fokus på de målbare resultater. Sådan sikrer vi ROI på dit konverteringsprojekt. 

Her kan du se nogle af de greb vi ofte tager i brug når vi optimerer kundernes konverteringsrate:

  • Call-to-Actions (CTA): Omskriv dine CTA-budskaber og test dem op imod hinanden
  • Købsflow: Brugertest din købstragt og fjern forhindringer for købet
  • Knapfarver: Test knapfarver af i en splittest
  • Formularer: Det skal være nemt at udfylde formularer, så gennemgå dem for unødvendige felter, optimér forklaringstekster og tjek, om formularen kan udfyldes fra alle enheder.
  • Troværdighedsmarkører: Brug f.eks. kontaktoplysninger, anmeldelser, Trustpilot, E-handels-mærket, og anden social proof.
  • Navigation: Gennemgå navigationen og fjern de 'blinde veje' 
  • Design: Mikrooptimering af design, som fremhæver dine konverteringspunkter. Det kan f.eks. være skygger, spacing, farver, fonte, opsætning m.v. 

Skal vi tage en snak? Send din besked her:

Det nytter ikke at drive masser af trafik ind til et website, der ikke konverterer. Derfor bør konverteringsoptimering være grundstenen i enhver online marketing strategi.

Kontakt os og kom i gang med din konverteringsoptimering.

Mikkel Drewsen

Chief Digital Marketing Officer, No Zebra

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!