Tips og tricks til et optimeret checkout – skab et godt købsflow til Black Friday
Gæsteblogpost af Swiipe.
Den 27. november er årets største shoppedag, nemlig Black Friday, og det er derfor tid til at gøre din webshop klar. I år kan det nemlig gå hen og blive en ekstra travl dag for webshops, grundet Corona, den stigende online-shopping-tendens og det faktum, at mange af os har fået udbetalt en del af vores indefrosne feriepenge.
Derfor har vi samlet vores bedste råd til, hvordan din webshop kan blive top-tunet og give dine kunder den ultimative købsoplevelse. I dette blogindlæg giver vi dig nemlig vores tips og tricks til, hvordan du gør det nemt, hurtigt og sikkert for dine kunder at handle i din webshop. Så endnu flere af dine kunder gennemfører købet på din webshop.
At optimere din webshops købsflow er noget af det vigtigste, du kan optimere for at øge din konverteringsrate og kundetilfredshed – og det behøver hverken at være tidskrævende eller dyrt, læs selv her.
1. Gør checkout-processen nem og overskuelig
Checkouttet er den store finale og sidste step, inden dine besøgende bliver til betalende kunder! Meget af optimeringsarbejdet i checkouttet handler om at fjerne distraktioner, så dine kunder kan fokusere på at finde og købe de varer, de ønsker. Derfor er det vigtigt at sikre, at alle nødvendige oplysninger er tydelige og tilgængelige, så dine kunder forstår ALLE stadierne i dit checkout.
Så sørg for at gøre checkout-processen nem og overskuelig.
Hvis vi går videre og kigger på en decideret optimering af dit checkout, er der specielt to områder, som du kan optimere på.
Reducer antallet af udfyldningsfelter:
Tilbyd et One-Click Buy Checkout, som f.eks. Swiipe Checkout, eller opdater dit checkout, så det kræver så få trin som muligt for dine kunder at udfylde deres købsoplysninger.
Simplificer dit checkout:
Et lækkert og enkelt design fungerer bare bedre, da det skaber overblik og giver dine kunder en følelse af tryghed.
Så tag et kig på dit nuværende checkout. Er der noget, der er forvirrende? Er der nogle felter du kan fjerne? Jo mere du kan simplificere processen jo bedre!
2. Tag valget: ”One-page Checkout” eller ”Multi-page Checkout”?
Det kan være svært at vide på forhånd, om du skal vælge et ”One-page Checkout” eller et ”Multi-page Checkout” til din webshop, da det afhænger af din målgruppe, samt hvilket produkt du sælger og hvor.
Det er derudover vigtigt at differentiere mellem mobil og laptop. Et One-page Checkout passer for det meste godt på laptop, hvor Multi-page er bedre på mobil. Men selvom mange webshops benytter sig af One-page Checkout, er det ikke nødvendigvis vejen frem for dig.
En måde, du kan finde ud af, hvad der virker for din webshop, er ved benytte et plugin, som tilbyder begge typer. Herefter er det vigtigt, at du splittester de to og vælger det, som konverterer bedst på netop din webshop.
3. Tilbyd forskellige betalingsmetoder
Udvalget af betalingsmetoder har stor betydning for, om dine besøgende vælger at blive betalende kunder. Det er derfor vigtigt at tilbyde forskellige betalingsmetoder, som opfylder dine kunders behov – da en af de mest almindelige årsager til, at kunderne springer fra, er, at de ikke kan benytte deres foretrukne betalingsmetode.
Indtil nu har kreditkortet domineret online-handelen, men betalingsmetoder som f.eks. MobilePay og andre betalingsapps oplever en markant stigning af brugere. I 2019 anvendte 41% procent af forbrugerne nemlig MobilePay som betalingsmetode. Så ved at tilbyde disse to former for betaling, kan du forbedre konverteringen på din webshop, da du gør det ekstra nemt for dine kunder at betale, og du tilgodeser netop deres behov.
4. Kræv så lidt som muligt fra dine kunder
26% procent af afbrudte køb skyldes, at indtastning af oplysninger er for tidskrævende og besværligt. En måde, dette kan undgås på, er ved at benytte en betalingsløsning, der husker ALLE kundernes købsinformationer, så de allerede er udfyldt – dermed slipper dine kunder for at skulle indtaste disse gang på gang. Vælg en betalingsløsning, som tilbyder One-Click Buy, så dine kunder nemt, hurtigt og sikkert kan betale med ét klik, også når de er på farten.
5. Giv dine besøgende en mobiloptimeret oplevelse
Størstedelen af danskerne bruger deres mobiler eller tablets til at surfe på internettet, og mange køb foregår således også fra mobilen. Det er derfor ekstremt vigtigt at sikre sig, at ens webshop fungerer optimalt på mobil og tablets. Vores trin og tips 1-4 gælder selvfølgelig fortsat, det er blot vigtigt at understrege, at de selvfølgelig også skal optimeres til mobilversionen. Dertil har vi samlet to ekstra tjekpunkter, som kan gavne din webshops mobile brugervenlighed:
- Vis dine kunders fremskridt i checkout-flowet i form af f.eks. flueben
- Benyt autoudfyld, både i udfyldningen af postnumre og gemte personlige oplysninger
Hvis du ønsker at øge salget på Black Friday, så er det altså nu, at du skal sikre, at købsoplevelsen på din webshop er i top. Dertil er det vigtigt at nævne, at en optimeret checkout-process ikke kun er til gavn denne ene dag, men at det kan sikre din webshop mange tilbagevendende køb fremadrettet.