Social SEO: Gør SoMe til din stærkeste salgskanal med vores organiske performance-cocktail.

Show notes: Undgå at miste kunder og spilde dyrbar tid i din website design-process

Intro

I dag taler vi om Social SEO. Derfor er både Daniella Karaoglan og Jesper Frank i studiet, hhv. Paid Social og SEO Lead i No Zebra. Lyt med på deres tidligere afsnit:

Mød Daniella på Digital Performance Day: https://digitalperformanceday.nozebra.dk/

Synergi mellem discipliner giver kreative nye veje til digital performance.

04.20 Hvordan opstod termen Social SEO

En ny disciplin i krydsfeltet mellem Social og SEO.
Andre praktiserer det også, men termen opstod over en øl. I dette afsnit dykker vi dybere ned i termen.

06.45 Hvorfor er Social SEO blevet en ting?

TikTok-bølgen har ændret det sociale landskab. Vores forbrugsvaner på sociale medier ændrer sig. Bl.a. er søgning blevet en stor tendens på TikTok. Det samme sker på Reddit og Pinterest, men platformene rummer et mindre købeklart publikum og har heller ikke samme gennemslagskraft som TikTok. SEO har tidligere kun handlet om Google, men det er ikke tilfældet længere. Som SEO-ekspert er du nødt til at forholde dig til de sociale platforme.

09.05 Kortene på bordet - hvilken TikTok-generation er du?

Frank ser TikTok-videoer, når de bliver sendt til ham. Signe ser TikTok-videoer på Facebook. Daniella finder nye negleteknikker uden at bruge Google.

10.05 De søger på TikTok, fordi de er på TikTok

Det er ikke et bevidst ønske om, hvor du vil lægge din søgetrafik - det er, fordi det er der, de er. Det handler om lethed og forbrugsvaner.

10.45 Shortform content har taget verden med storm

TikTok-videoformen er på alle platforme nu. YouTube-shorts og IG reels. Vi vil hellere have svaret i en 10 sekunders video end i et tekstformat. Vi er midt i en historiefortællingsepidemi. Det er både nemmere og mere troværdigt.

12.25 Det er et nemmere og mere troværdigt svar, du får på de sociale medier

Googles egen undersøgelse viser, at Gen Z finder de sociale resultater mere troværdige og nemme. Oplevelseskøb matcher de sociale søgninger rigtigt godt. Mennesker tager oftere beslutninger baseret på følelser og fornemmelser snarere end fakta.

15.00 Googles nye søgemaskine matcher Gen Z's behov

En AI-søgemaskine, hvor mere kreative søgninger også er en del af planen. Hør mere om den nye søgemaskine her:

18.50 Daniellas køb af elektrisk tandbørste

En TikTok'er med den SEJESTE elektriske tandbørste. En organisk video. Det ligner stadig et Google-salg, fordi linket til købet er fundet på Google. Derfor er social og SEO et perfekt match.

18.45 Rabatkode til Digital Performance Day.
Brug koden på at købe dine billetter til Digital Performance Day på https://digitalperformanceday.nozebra.dk/ 🤗

21.00 Det skal du inkorporere i din SEO-praksis

Tænk bredere kanalmæssigt, når du laver SEO. Følg med på de andre kanaler. Ligegyldigt om det er YouTube eller de sociale kanaler, er der mange søgninger at vinde. SEO bygger på eksisterende efterspørgsel, men vi skal bruge mere energi på at skabe efterspørgsel. Sørg for, at dit produkt kan findes, når nogen ønsker det. Alt andet er spild. Arbejd sammen på tværs af discipliner, så vi hverken overser potentialet på TikTok eller Google.

25.00 Undgå at tænke alt for kanaldeterministisk

God digital performance opnås på tværs af kanaler. Hvis du kun arbejder på én kanal, ender du med at udtømme den. Tænk på blended ROAS og ROI. Hvor kommer din omsætning fra? Se TikTok-webinaret her:

https://www.nozebra.dk/insights/events/webinar-tik-tak-hvornar-skal-i-pa-tiktok

Brug dit indhold i forskellige formater.

28.15 Den sociale efterspørgselsanalyse - proven demand

Berig din efterspørgselsanalyse med data fra TikTok og brug den til at skabe indhold baseret på TikTok og IG trends. Det der performer godt organisk, gør vi til betalt. Vi kalder det en proven demand-model. Google Trends-værktøjet er ikke lige så godt som de sociale kanaler.

31.20 Air Fryer eksemplet - TikTok driver efterspørgsel på SEO

Link juice til hjemmesiden. Skaber en helt ny kategori. Boomer eksemplet - gåbånd. Du bygger en helt ny kategori på TikTok. Gratis influencer-arbejde. For at være stor på TikTok skal du følge trends.

35.00 B2B kan også bruge social selling

Andre virksomheder skal have dit produkt på hylderne.
Figma er også et B2B eksempel. 3

6.35 Mød os til Aarhus Festuge

37.00 Hvad skal jeg gøre, når jeg kommer tilbage på kontoret?

Find overlap mellem TikTok-trends og din efterspørgselsanalyse. Næste skridt, lav en kampagne-plan. Vælg et produkt, du gerne vil promovere. Planlæg en organisk indsats. Brug det, der fungerer bedst, i din betalte strategi. Genbrug dit indhold på tværs af kanaler. Lad det hele krydsbestøve.

41.40 Anbefaling af Carry Rose! https://www.linkedin.com/in/carrieroseballoch/

42.20 Danielles, Franks og Signes rabbit hole

Det må du simpelthen lytte til. Bonus-tip til at forstyrre din vens algoritme.

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!