Tre topaktuelle Digital Performance take-aways: Leadgenererende LinkedIn, datadebatten og suveræn SoMe

Tre topaktuelle Digital Performance take-aways: Leadgenererende LinkedIn, datadebatten og suveræn SoMe

Én gang om året samles 300 videbegærlige marketingentusiaster for at fylde værktøjskassen op med nye digitale marketingtrends. Her får du tre af dem, som blev delt og diskuteret på Digital Performance Day 2022.

Hvad har Moon shots, SQL’er og dataetik tilfælles? Udover de blev vendt på tværs af speaks og debatter til vores årlige marketingfest Digital Performance Day d. 22. september 2022, er de toprelevante for din forretning og ikke mindst markedsføringen af den. Men hvorfor?


Den-digitale-virkelighed-er-under-konstant-forandring-klichéen kommer vi ikke til at ride på i den her blog. I stedet går vi lige til sagen og giver dig tre vigtige og ikke mindst højaktuelle emner, der blev diskuteret af en god blanding af CMO’s, e-commerce managers, brandowners og content creators.

Få de strategiske LinkedIn-briller på 👀

Hvordan opnår man +19.000 MQL’er og SQL’er på +8 markeder? 🔥 Mulighederne dertil kan være mange (vil et fluffy svar være), så her får du lidt mere kontekst.

Virksomheden LMS365 tilbyder online management- og medarbejdertræning gennem en cloudbaseret platform til over 4 mio. brugere i over 60 lande. Hvordan smækker man et set-up sammen, der fører til flere leads på et globalt plan – og vel at mærke marketingkvalificerede leads?

 

Tilbage til tallene.

Da LinkedIn er det største internationale profesionelle netværk med over 850 millioner brugere, er det en oplagt kanal til leadgenererende aktiviteter, når du vil ramme potentielle kunder både inden og uden for landegrænserne. Særligt kan upper- og mid-funnel aktiviteter bære frugt, hvis du vil gøre dig bemærket overfor målgruppen - og vil du gøre dine leads endnu varmere, er der også stærke muligheder på LinkedIn.


Måden, LMS365 i samarbejde med No Zebra greb opgaven an på, var først og fremmest at re-tænke marketing- og markedsstrategien i et nyt globalt set-up. Det krævede:

  • Forståelse for de enkelte målgrupper og markeder
  • Overvejelse om den lokale vs. globale indsats
  • Markedsdifferentierede kanaler
  • Eksplorativt brug af pull-kanaler til markedsefterspørgsel
  • At marketing og salg følges ad
  • Samling af erfaringer
  • Og test test test!

 

Helt konkret kører LMS365 en paid search strategi med always-on marketing og targeted campaigns på LinkedIn lokaliseret og målrettet hvert enkelt marked.

Her tilpasses hvert enkelt marked sprog og søgeord, hvilket er en vigtig faktor, som speaker på dagen og LinkedIns nordiske specialist, Senior Client Solutions Manager, Chris Godwin, understøttede. Derudover er det vigtigt at have flere kreativer og reklameformater i spil (single ads, carousel ads, videos osv.), skrue på budgivning ift. målgruppens størrelse og retarge på eksisterende kampagner.

På dagen viste LMS365, at det leadgenererende arbejde på LinkedIn indtil videre har resulteret i over 19.000 MQL’er og SQL’er, en CPC på under 25 kr. og 2.5x benchmark ift. completion rate i lead forms 🚀


Er du nysgerrig på mere, kan du læse hvordan LMS365 bruger LinkedIn strategisk som leadmotor i Danmarks første LinkedIn Case Study.

Pointe 2: Vend datadebatten hos jer 👾

Hvilken dataproblematik optager dig mest lige nu? Og hvordan bruger I data i din virksomhed? Det var omdrejningspunktet for paneldebatten til DPD vedrørende vores brug af data i marketing-øjemed.

Men data-problematikken i marketing er ikke sådan helt ligetil. Den er ikke sort hvid, og der findes ikke én korrekt måde at håndtere det på. Men den skal snakkes om.

Tracker og bruger du data om dine kunder eller prospects, har du et solidt og ikke mindst bedre grundlag for at ramme dine ønskede målgrupper med content, der er relevant for dem. Men er der også en bagside af data-medaljen?

I panelet blev det debatteret, om vi bliver for kortsigtede i vores vurdering af, hvor succesfuld vores markedsføring er, hvis vi kun binder den op på data. Holder vi os for stramt til tracking og funnels i marketing, så vi glemmer vi at kigge bagved og komme endnu tættere på slutbrugeren?

Her er plads til 40 sekunders stille tænkepause… 🤔


Er du klar igen? Okay, næste punkt!

Informationen der samles om målgrupperne skal selvfølgelig håndteres efter alle kunstens regler. Det blev særligt aktuelt at diskutere, da Datatilsynet d. 21. september kom med udmeldingen, at brug Google Analytics til webstatistik er ulovligt.


Så hvad gør man lige med den udmelding? Start med at spørge dig selv, hvordan I bruger data i jeres hverdag i virksomheden. Hvordan optimerer I ud fra jeres data? Definerer du jeres behov, vil du også lettere kunne gøre dig klart, hvor meget og hvilket data, I har brug for til at performe og lykkes med jeres opgaver. Vil du vide mere, om vores anbefalinger til den nye Google Analytics-virkelighed, kan du læse bloggen her.


Panelet bestod af CMO og co-founder af Dreamdata.io, Steffen Hedebrandt, CMO hos EYDA, Thomas Barker, Senior Marketing & Communication Specialist fra Inspari, Louise Hjerrild, og Digital Marketing Consultant & Growth Strategist hos No Zebra, Daniella Karaoglan.

Pointe 3: Be there or be square

De sociale medier har sit helt eget liv og sin helt egen dagsorden. Det kræver, du er med fra starten og ikke mindst forstår præmissen for kanalen – også når den skifter.


Dagens råd var derfor: Tænk marketing som en agil disciplin og lad SoMe-brugerne lave dit indhold for dig 🪄📱


Om du er CMO, Communication Specialist eller udgør hele marketingafdelingen i din virksomhed, skal du finde de mennesker omkring dig, der bruger en god portion tid på de sociale medier dagligt. De ved, hvad der rører sig, hvad der giver mening at tappe ind i for din virksomhed, og hvilket tog du skal springe på (eller af).


Speaker på dagen og en af Danmarks største internetfænomener, Anders Hemmingsen, der har over 1,2 mio. følgere på Instagram (det er 47 % af alle danske Instagram-brugere), deler dagligt indhold fra sine følgere. Anders Hemmingsen skaber altså ikke sit indhold selv, men udvælger og reposter de bedste dagsaktuelle stories og opslag, der sendes til profilen. Og det gælder om at være vågen og have en finger på pulsen, når man modtager indhold fra tusindvis af følgere dagligt. For eksempel nåede Hemmingsen inden for 1 døgn i sommeren 2021 at dele stories og opslag med Sun Lolly is fra danskernes hjem, samt kontakte og indgå en aftale med Sun Lolly om en konkurrence om 24 kasser af brandets sodavandsis. Altsammen fordi, der var enorm interaktion med det oprindelige Sun Lolly-opslag.

Udover det daglige indhold på de sociale kanaler, skal du også til tider turde satse. Få den der uh-det-gør-lidt-ondt-i-mavsen-følelse. Det introducerede selvstændig Marketing & Growth Advisor og tidligere CEO i den digitale bank Lunar, Signe Valuer, til os som Moon shots 🌛

De der kreative idéer der ligger uden for de rammer, man normalt arbejder med. Den satsning som verdenskendte Will Ferrell, der både er blevet medejer og reklamesøjle for Lunar. Ikke at sige du skal sigte kikkerten efter internationale stjerner, men du skal turde rykke grænserne og tænke nyt i din måde at kommunikere med din målgruppe.

 

Men hvordan går man så fra opmærksomhed og likes til leads?

Vil du høste mere end likes fra SoMe, kan du finde inspiration fra samarbejdet mellem Pluspige og Digital Marketing Consultant & MarTech Lead, Rasmus Stouby.

I 2021 startede rejsen med livestreaming for Anna Jensen og holdet bag Pluspige, der sælger moderigtigt plus size tøj til kvinder. Gennem Facebook-grupper, annoncer, pop-ups og e-mail reminder har Pluspige samlet tusindvis af kvinder hver tirsdag aften til #PlusPigeLive liveshopping på Facebook. Under livestreamen kunne seere kommentere hvilket tøj, de ønskede at købe, prøve ”Lykkehjulet” og deltage i konkurrencer. Resultatet? Under første livestream kom der 💬 29.000 kommentarer, 💗 41.000 reaktioner og 💵 1 mio. kr. i omsætning.

I dag har Pluspige.dk opnået over 20 millioner kroner med liveshopping som omsætningskanal. Den lader vi også lige hænge lidt i luften.

Nå jo, her er en 4. pointe

På en dag med 20 speakere siges rigtig mange kloge ord, der sætter gang i rigtig mange tanker (på én time siger vi omkring 9.000 ord 🤯). Nogle gange kan ny viden være så omfattende, at den rationelle del af hjernen udsættes for information overload, hvorfor den irrationelle del tager over, og risikoen for (flere) fejl opstår.


Forfatter, ledelsescoach og hjernen bag Silent co-creation Bastian Overgaards råd var derfor til os: tag dig tid til at bearbejde den information, du tager ind (nedskrevet eller sagt højt) med minimum 40 sekunders stilhed... 🧠💭

Skal vi tage en snak? Send en besked her: