HOLY SHIT...😱 9 email-marketingkampagner der ALDRIG skulle være afsendt

HOLY SHIT...😱 9 email-marketingkampagner der ALDRIG skulle være afsendt

Forkerte modtagere, døde links, uheldig timing og dumme tastefejl. Det sker før eller siden for de fleste, som trykker "send" på emails og marketingkampagner, at noget går galt. Men ro på: Her er 9 email marketing-fejl, der får din egen bummert til at virke lidt mindre ;)

Da du pt. læser dette indlæg, antager jeg, at du er blandt dem, der engang imellem trykker "Send" på email marketingkampagner og/eller arbejder med marketing automation og derfor sætter automatiske mails op.

Du er måske også blandt dem, som er kommet til at sende mails ud, hvor noget er gået galt.

I så fald kender du ALT til svedige håndflader og let hjertebanken...

Men fortvivl ikke! 

Nogen har lavet markant større fuck-ups end dig :) Endda store kendte brands og knalddygtige emailmarketing-personer. 

Vi har samlet nogle af eksemplerne her, så dine fejl (måske) bliver næsten ubetydelige :)

1) Ups... Topman afslører sin clickbait-email-taktik

Som sagt: Selv store brands laver fejl. Fordi der trods alt står mennesker bag de fleste email marketing kampagner.

Men mon ikke den email-marketingansvarlige hos Topman blev kaldt ind til en venskabelig snak hos chefen efter denne mail til alle Topmans subscribers...

2) Shutterfly ønsker tillykke med det barn, du IKKE har fået...

Denne fejlsegmentering fra virksomheden Shutterfly er en af de helt slemme!

En lykønskning til nye forældre blev ved en fejl sendt ud til ALLE deres emailsubscribers... Av. 

Og som altid bliver sådanne fejl hurtigt et viralt hit med mange sjove kommentarer på bl.a. Twitter :)

3) "Tillykke med at overleve"... Adidas' mail fik pludselig en helt anden betydning....

Nedenstående og i princippet uskyldige lykønskning fra Adidas til en masse maratondeltagere var helt sikkert sat op, timet og automatiseret på forhånd.

Hvad Adidas og ingen andre kunne vide, var, at Boston Marathon jo på tragisk vis blev udsat for et bombeangreb netop det år (2013).

Og så får emnelinjen jo pludselig en HELT anden betydning...

4) Når man glemmer at bruge Bcc, afslører modtagernes emails, og de så begynder at spamme hinanden...

Jeps, det skete for en uheldig kontorelev i Esbjerg, som efterfølgende måtte undskylde offentligt. 

Hun havde nemlig kopieret over 1000 erhvervsdrivendes mailadresser ind i modtagerfeltet i stedet for i Bcc...

Og hvad gør erhvervsdrivende med 1000 nye, uventede "permissions"?

De begynder naturligvis at sende hinanden gode tilbud... laugh

Nu vi er i dansk kontekst, kunne man også nævne Skattestyrelsens "lille" fejludsendelse til 111.000 danskere, som er enlige forsørgere og som fik en ekstra opkrævning.

Heldigvis for dem var det en fejl!

5) Når du kopierer lidt for meget fra din e-mailplan ind i emnelinjen...

Igen et stort brand, nemlig Target, som lavede denne fejl.

For store virksomheder med mange mange tusinde modtagere ser det bare ikke godt ud.

Men HEY, det er altid rart for os andre at se, at de store også laver fejl! :)

6) Hvad var meningen med denne emnelinje?!?

Denne er måske ikke den værste, men uanset hvad er det med børn og alkohol i samme emnelinje lidt et sats :)

7) Når din emnelinje beskæres uheldigt på mobil...

Advarsel: Lummert indhold!

Jeg undskylder på forhånd for dette eksempel. Men det er næsten for karikeret til ikke at tage med...

Det er uheldigt, men det er altid godt liiiiiiiiiiiige at tjekke, hvordan ens emnelinjer beskæres på mobil...

8) Den klassiske "Hej fornavn"-fejl...

Dette eksempel er fra Christina Klitsgaard, som er en af Danmarks suverænt dygtigste e-mail marketing-folk. 

Skriv dig op til hendes nyhedsbrev, hvis du ikke allerede er det. Hun sender tonsvis af god inspiration direkte i indbakken!

Eksemplet er IKKE medtaget for at hænge hende ud, men for at sige, at selv dygtige og rutinerede folk som Christina kan lave fejl. 

Christina giver samtidig en stærk lektion i, hvordan man på en god, ærlig og humoristisk vis erkender sin fejl, beklager misæren og bruger det som et stærkt afsæt til at komme videre.

9) Når du har klargjort mails til to forskellige scenarier, men sender den forkerte...

Made.com var klar til at "tappe ind" i en aktualitet omkring Scotlands eventuelle løsrivelse fra Storbritanien og havde derfor klargjort en mail til begge udfald af valget.

De sendte så bare den forkerte afsted.... 

Det er nemt at grine af andre, men....

Det er altid nemt at grine af andres fejl (og det må du gerne gøre i dette indlæg).

Jeg har selv sendt fejlbehæftede mails ud og haft lyst til at springe i havnen (se fx punkt 5 herunder).

Men det er ikke pointen.

Pointen - eller moralen - i indlægget er følgende:
 

  1. Send altid testmails til dig selv og andre. ALTID. Også selv om du er "sikker" på, at alting er i orden.
     
  2. Tjek forskellige devices og mailklienter: Tjek at dine mails virker og ser fornuftige ud på både desktop og mobil, og det samme i forskellige mailklienter. Fx forvrænger Outlook tit billeder og gif'er, hvis de ikke er sat korrekt op.
     
  3. Få feedback på dit velkomstflow: Få kollegaer og folk, du kender godt, til at tilmelde sig dit nyhedsbrev og modtage dit velkomstflow. Der kommer stensikkert feedback, du kan bruge og ting, du skal justere.
     
  4. Tjek, at dine links virker - og HUSK også at tjekke links bag billeder. Særligt hvis du kopierer tidligere mails og blot justerer indholdet til en ny mail.
     
  5. Tjek autogenererede UTM-koder: Mange emailmarketingsystemer kan autogenerere UTM-koder til links, hvis man ikke selv indsætter en UTM-kode. Og nogle emailsystemer bruger så dit INTERNE navn til din emailkampagne som UTM-parameter.

    Da jeg for nylig sendte en kampagne ud til et segment med en bestemt leadscore, hvor systemet selv genererede UTM-koden på mine links, stod der pludselig noget i stil med "til folk med leadscore over..." i UTM-koden, hvilket modtagerne kunne se, når de klikkede på linket... For det havde jeg navngivet selve kampagnen i systemet... 😱

 

 

Få assistance til din e-mail marketing og marketing automation

Har du brug for hjælp til at løfte din email marketing og automation, er du velkommen til at kontakte os her.

Og bare rolig: Mine dygtige No Zebra-kollegaer laver ikke de fejl, jeg beskriver herover :)

Tværtimod skaffer de hver uge spandevis af nye leads og permissions.

Det er ikke bare noget, jeg siger - se selv her, hvordan vi har hjulpet fx Plantorama til 155.000 nye email permissions og 4-doblet antal signups for Korsholm :)

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!