Omnichannel-fokus og 200.000 berigede email permissions

Plantorama: Stærk e-commerceplatform, effektiv leadgenerering og marketing automation-setup

Med en ny omnichannel-løsning og et stærkt drive-to-store-fokus har Plantorama taget et stort skridt op i e-handlens superliga.


I denne case kan du læse:

  1. Hvordan Plantorama har fået 155.000 NYE e-mail permissions (de havde 45.000, da vi startede samarbejdet) – og fået kunderne til at angive deres interesser, favoritcenter m.v.

  2. Hvad det betyder for antallet af besøg i Plantoramas fysiske butikker, at antal online visninger af lokale centersider er øget med 150 %

  3. Hvordan inspirationsindhold, personalisering og beriget produktdata skaber en fantastisk kundeoplevelse og stort online engagement.

Vi vil være de bedste til e-mailmarketing i branchen, have branchens største online kundedatabase og gerne vinde priser for vores digitale performance. Det mål hjælper No Zebra os med at jagte

Peter Vang

Direktør i Plantorama

Omnichannel strategi

Plantorama er Danmarks største have- og dyrecenter med 11 store centre fordelt i landet, cirka 500 medarbejdere og cirka 35.000 varenumre.

Plantorama byder på lækre oplevelser for danskere i alle aldre, som kan se, dufte, føle og opleve natur og nærvær i de fysiske centre.

Med en stærkt fokus på omnichannel køboplevelser og stærk digital performance som landets førende og danskernes foretrukne brand inden for hus-, have- og dyrekategorierne.

Den digitale strategi og vision har derfor bl.a. fokuseret på at skabe et online inspirations- og interaktionsunivers med content til alle årstider, en skarp omnichannel-indsats for at skabe tæt forbindelse mellem online og de fysiske centre, udvide Plantoramas e-mail-permission-base, og ikke mindst hæve den digitale tilstedeværelse og performance markant.

Se meget mere om det hele herunder.

Plantorama systemer

Leadgenererings-kampagner skaffer 155.000 nye e-mail permissions

Inden vi startede samarbejdet havde Plantorama 45.000 e-mail permissions. Men Plantorama havde og har langt større ambitioner.

Derfor har vi iværksat en omfattende og effektiv leadgenererings- og content marketing-indsats:

  1. Konkurrencer og interaktionsquizzer som ”Test din havestil”- og ”Find din julestil”
  2. Personaliserede og adfærdsbaserede sign up-formularer, som rammer de besøgende i det rette øjeblik (micro moment)
  3. Lead ads og kampagner på sociale medier

Velkomstflow beriger data og øger kundeoplevelsen markant

Når nye personer signer up til nyhedsbrevet eller deltager i en konkurrence kommer de ind i et målrettet velkomstflow. Her får de mulighed for at angive, hvor deres nærmeste center er, om deres interesser ligger indenfor dyr, have, interiør osv.

De bliver således taget godt imod og får mere personaliseret indhold, hvilket betyder, at de bliver længere tid i Plantoramas univers. Sidst men ikke mindst betyder det relevante og personaliserede indhold, at meget få springer fra e-maillisten igen.

200.000 e-mail permissions og meget lavt frafald

Med indsatsen har Plantorama fået hele 155.000 nye e-mail sign ups og er nu på over 200.000. Samtidig er afmeldingen meget lav netop pga. af ovenstående berigelsesflow, som gør indholdet ekstra relevant og nærværende for brugerne.

Til at køre professionelle e-mailkampagner og opsætte automatiske e-mail flows har vi implementeret Apsis for Plantorama. Med Apsis er det nemt at opsætte mails baseret på folks adfærd på tværs af nyhedsmail og website og på den måde inspirere folk til at købe eller besøge de fysiske forretninger.

Stort skifte fra offline til online

Plantorama husstandsomdeler 7-800.000 tilbudsaviser. Det er omkostningstungt og mulighederne for tracking om folks køb og købsovervejelser er selvsagt små. Som et led i på sigt at kunne nedbringe mængden af fysiske tilbudsaviser er de mange e-mail permissions strategisk vigtige.

Vi har udvidet vores base af interesserede og trofaste kunder markant og samtidig fået et værktøj til at sende tilbud, gode råd & vejledning og content, som er målrettet den enkelte kundes interesseområder og derved giver en bedre kundeoplevelse

Kirsten Susanne Jensen

Marketingchef, Plantorama

Drive-to-store-koncept skaber flere besøg i fysiske butikker

En vigtig del af Plantoramas DNA og værdiskabelse ligger i, at kunderne får en ekstra inspirerende og hyggelig oplevelse i de 11 fysiske have- og dyrecentre, hvor haveeksperterne ofte kan hjælpe og inspirere kunderne til at vælge de rigtige produkter og tilbehør dertil.

Et af de vigtigste KPI’er med den nye online platform - udover at øge salget online – har været at få langt flere folk til at besøge de lokale centersider på websitet for hver af de 11 centre.

En Think with Google-undersøgelse fra 2015 viste, at 50 procent af de mennesker, som går ind og tjekker åbningstider, adresser osv. på lokale butikssider - i særdeleshed på mobilen - besøger den fysiske butik inden for 24 timer derefter. I dag er det tal formentlig enddu højere.

Og allerede efter få måneder med den nye platform er antallet af visninger af de lokale centersider på plantorama.dk steget 150 % i forhold til det gamle website.

Hvordan har vi eksekveret Plantoramas drive-to-store-strategi?

  • Ud fra en online efterspørgselsanalyse og business intelligence-data fra Plantorama har vi bygget et målgruppe-/prospect-setup ud fra, hvad kunder er i markedet efter og inspirerer dem til at besøge det nærmeste Plantorama-center.
  • Kommunikationen tilpasses alt efter, om folk tidligere har besøgt Plantorama.dk eller ej. Når vi kender folks lokation, kan vi sende dem konkrete invitationer til events og oplevelser i det nærmeste center.
  • Besøgende kan online klikke varer ind på en "Huskeliste" og få den tilsendt på mail, så de har den, når de besøger det fysiske Plantorama-center.
  • Med et tydeligt ”Find center”-menupunkt vises de nærmeste Plantorama-centre baseret på din lokation. Der finder du også åbningstider, adresse og kortvisning for det enkelte center.
  • Mange produkter i webshoppen har en ”Køb i center”-funktion, som angiver, at varen enten skal købes eller hentes i et center.
  • Vi har designmæssigt skabt en tæt visuel sammenhæng mellem de fysiske centre og onlineuniverset.
  • Tilbuds- og e-mailkampagner laves lokalt og leder hen til det nærmeste center.

Vi ved fra undersøgelser, at op i mod 80 procent af de mennesker, som går ind og tjekker fx åbningstider, adresser og om en vare er på lager i den lokale butik, besøger den fysiske butik kort tid derefter.

Nicholai Hindrichsen

CEO og Founder, No Zebra

Inspiration, hjælp og beriget produktinfo skaber en god kundeoplevelse

Fra andre kunder ved vi, at folk, der har læst dine vejledninger, guides, inspirationsartikler osv., er langt mere tilbøjelige til også at købe fra dig. Det er derfor, at content marketing er så vigtigt, når det bliver gjort rigtigt.

Samtidig virker det godt og mindre sælgende, når ens website både har artikler, guides og produkter.

Spørg Gartneren og find en havearkitekt

Sammen med Plantorama har vi arbejdet på at skabe en masse relevant indhold om hus, have og dyr samt beriget produktinformationerne. Disse elementer er afgørende for både SEO, men ikke mindst for at skabe en god oplevelse for de besøgende.

Samtidig har Plantorama fokus på, hvilke ekstra services, som kan hjælpe deres kunder og gøre, at danskerne samler deres haveaktiviteter hos Plantorama og føler sig godt hjulpet.

Via en ”Spørg Gartneren”-service samt en ”Find en havearkitekt”-mulighed kan kunderne planlægge og udføre hele deres haveprojekt med Plantorama som udgangspunkt og partner.

Det nye omni-channel-website og den store content og inbound marketing-indsats spiller en stor rolle i inspirere, formidle viden, foreslå relevante og relaterede produkter og hjælpe kunderne til at planlægge og udføre deres haveprojekt.

Helt fra starten har det været en klar del af strategien ikke bare at tiltrække masser af nye modtagere, men relevante modtagere, der bliver ved med at komme tilbage til Plantoramas univers. Og det er vi I høj grad lykkedes med via en knivskarp målgruppefokuseret indsats på tværs af digitale kanaler.

Jesper Holm Joensen

CEO, No Zebra

Se nogle af kampagnerne her

Omfattende online marketing baseret på efterspørgsel og data

Det hele er naturligvis planlagt og eksekveret ud fra dataanalyser af kundernes online efterspørgsel, Googlesøgninger og adfærd.

Kunsten er at finde den helt rette balance mellem - på den ene side - relevant content, der matcher det, folk søger efter online og som kan inspirere dem og - på den anden side – et godt, relevant og relateret mix af produkter.

Vi har sørget for en god og klar menustruktur og produkt/emnefiltrering, så de besøgende let og hurtigt finder, hvad de leder efter.

Derudover har vi planlagt og eksekveret en komplet 360 graders digital marketingindsats inkl. content marketing, SEO, Google Adwords annoncering og retargeting, SoMe-kampagner og retargeting på tværs af kanaler, e-mailmarketing, e-mailflows og marketing automation.

Content marketing til hele året skaber positiv sneboldeffekt

En af nøglerne til, at vores kampagner for Plantorama har udmøntet sig i så mange permissions, skal findes i, at vi har designet et såkaldt 365 content marketing-setup. Det går i alt sin enkelthed ud på at skabe forskelligt indhold, som folk kan interagere med hele året.

Den tidligere nævnte "Test din julestil"-konkurrence var en af de ting, som i høj grad skabte en positiv sneboldeffekt for hele marketingindsatsen.

For selv om du kan målrette nok så meget, når de kommer til f.eks. sociale medier og Adwords, så er konkurrencer, quizzer osv., hvor forbrugerne interagere, "tagger" hinanden i opslag, sammenligner resultater osv. en virkelig værdifuld måde at skabe engagement og nå ud til nye målgrupper på.

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!