For de billigste frimærker/produkter:
- Tænk over: Hvem tænkes at købe dette frimærke? Ville frimærker i dette prisleje fx oftere være gavepotentiale? Kunne fragt- og bytteregler derfor være en ide at fremhæve? Kunne man fremhæve, at man kan få det tilsendt i en gaveboks? Find selv på flere - og endnu bedre: spørg dine kunder.
- Tænk over: Hvad vil man gerne bekræftes i, når man er begynder-samler? Forventet prisudvikling? En særlig historie? Hvilken serie det er en del af?
- Tænk over: Kunne der være et billede, der viser frimærket i en frimærkebog, så den nye samler kan se det for sig? Kunne informationerne stilles mere overskueligt op i stedet for at være én stor klump af tekst?
Og de generelle ting: Er teksten nem at scanne? Besvarer den de relevante spørgsmål? Bliver de typiske barrierer italesat og imødekommet?
For de dyreste frimærker/produkter:
Som Stanley Gibbons webshop er i dag, er der ingen ekstra informationer, når du køber et frimærke til en million eller et til 200 kroner. Intet der bekræfter investeringen eller giver kunden vished for, at det er pengene værd.
Lidt vildt, ikke?
Et par ideer:
- Flere og mere deltajerede billeder, fx i 3D eller måske endda en video, hvor man kan se flere detaljer, eller høre en ekspert/ejeren fortælle om frimærkets særlige værdi
- Mulighed for at chatte med/stille spørgsmål til en ekspert eller til sælgeren samt mulighed for at blive ringet op?
- Andre betalingsmuligheder – betaler man bare lige en million kroner i en webshop på samme måde, som man betaler 200 kroner?
- Hvad med kvitteringen og papirerne, som jo er ret vigtige for samlere og investorer?
Du kan formentlig sagtens konvertere frimærkeeksemplet til din egen shop og produkter.
For med indsigt i almen forbrugerpsykologi kan du med overvejende sandsynlighed øge dine konverteringer en del på bestemte produkter.
Læs også: Dine kunder vil betale mere for fysiske end digitale produkter
Konklusion
Eksperter og nybegyndere, professionelle vs. hobbyfolk, unge vs. gamle, investorer vs. folk der køber gaver.
Modsætningerne er mange. Og forskellene er mange. Tænker du det ind i jeres content og produkttekster?
Forskning i forbrugerpsykologi har for længst vist, at folk løser problemer, indfrier behov og dermed køber produkter på vidt forskellige måder og med vidt forskellig motivation.
Alligevel kommunikerer langt de fleste marketing- og e-commerce-folk på præcis samme måde til alle kunder, uanset om de vil købe de dyre eller billige produkter.
Hvorfor?
Sandsynligvis en kombination af den klassiske hamsterhjulstravlhed, ”sådan har vi altid gjort”, og at man er bundet til systemer og bestemte contentregler. Men også ofte manglende viden om, hvad der rent faktisk betyder noget for de kunder, vi forsøger at overbevise om, at de skal købe vores produkt.
Men nu hvor du har læst dette indlæg til ende, er du heldigvis klogere end de fleste og kan gøre det bedre 😉
Du er også velkommen til kontakte mig, hvis du vil høre mere eller søger sparring til jeres eget content og digitale marketing.