Sådan taber du dig selv og dine kunder i content marketing-kapløbet

Sådan taber du dig selv og dine kunder i content marketing-kapløbet

Sveden pibler fra armhulerne på marketing- og ecommerce managers i kampen for konstant at finde på, udarbejde og distribuere content, der fører til mere trafik og salg. Spørgsmålet er, om du taber både dig selv og kunderne i content-kapløbet?

Er du fan af hamsterhjulet og et stort arbejdspres, kan du følge nedenstående content marketing-guide. Vil du gerne gøre dine kunder trætte, kan du også følge guiden, som vi har døbt "content marketing failure guide". 

Hov, vent, kan content marketing give bagslag?

Yes. 

For eksempel viste en engelsk undersøgelse, at alt for meget og irrelevant content får 90 pct. af forbrugerne til at unsubscribe fra detailbranchens kommunikation. 

En anden undersøgelse fra SiriusDecisions/Corporate Visions, har vist, at mellem 60-90 procent af B2B-content reelt aldrig bliver brugt til noget. 

De to undersøgelser peger på, at kvantitet mange steder har overhalet kvalitet og relevans som det primære succeskriterie. Content sprøjtes ukritisk ud i heftige mængder fra alle kanter og i alle kanaler. 

Konsekvensen er naturligvis, at for meget irrelevant content i indbakken og SoMe-newsfeedet får folk til unsubscribe og unfollow dit indhold og dermed lægger pengene et andet sted.

Guide: Den oplagte vej til content marketing-fiasko

Vil du gerne fortsætte med - måske endda blive bedre til - at drukne dig selv i arbejde og dine kunder i hurtigt udarbejdet content, er her fem gode råd. En slags "content-failure-guide". Advarsel: Ironi kan forekomme.
 

1) Hold det høje tempo og stop aldrig op

Hvis I har en strategi for jeres digitale tilstedeværelse og content, er der stor risiko for, at indholdet bliver relevant og brugernært. Det går ikke. Content marketing er vigtigt, og det bliver bedst, når indholdet tydeligt signalerer ”vi skal bare have noget bredt ud nu”.

På den måde spilder I heller ikke tiden med at undersøge, hvad jeres kunder egentlig går op i, hvad de søger efter online, klikker på osv. Ydermere slipper I for at lære Google Analytics og Facebook Insigths at kende. Det er alligevel bare en stor samling uforståelige tal.
 

2) Brug dine kanaler ukritisk

Alle mennesker kan lide e-mails og sociale medier. Denne simple tilgang sparer dig igen en masse tid. Alt dit indhold skal bare skydes afsted i alle kanaler.

Husk at sætte automatiske mailflows op, så dem, der ikke åbner dit nyhedsbrev i første omgang får det eksakt samme nyhedsbrev igen dagen efter og igen efter to dage. De skal ikke slippe. Kunderejsen handler om, at kunder rejser fra det ene nyhedsbrev til det andet.
 

3) Tal til alle modtagere på én gang

Folk er glade for, at du ikke kender deres navn, fødselsdag eller interesser. Det ville være lidt uhyggeligt, hvis du havde alle de informationer og kunne målrette dine budskaber.

Indled dine nyhedsbreve med "Hej alle" eller "Kære kunder", så er du home safe. Personalisering er overvurderet, selvom content marketing-eksperterne prøver at overbevise dig om det modsatte.
 

4) Undgå video, grafik og interaktion

Folk skal købe dine varer - ikke underholdes eller gøres klogere. Det gider de ikke. De vil have produktinformationer på tekst. Gerne lange og udførlige uden for mange afsnit, bullets eller underoverskrifter. Lange tekster fungerer også upåklageligt på både PC og på mobil.

Købsprocessen er jo trods alt således, at du viser et produkt med en pris og en masse tekst, og så køber folk den straks. Ingen gider rigtig interagere med originale brands og virksomheder i dag. Det har man sine venner til. 
 

5) Inddrag ikke ledelsen eller organisationen i content marketing-arbejdet

Du ved bedst, hvad godt content er. Du laver det jo hver dag. Undgå så vidt muligt at inddrage dine kollegaer i salg, kundeservice, produktion osv. i dine ideer eller udarbejdelsen. Og slet ikke ledelsen. Det forsinker processen - for mange kokke fordærver maden, som man siger.

Hold snuden i sporet. Post, post, post. Det virker også bedst over for algoritmerne på de sociale medier. Marketingafdelingens vigtigste opgave er at vise ledelsen, hvor mange stykker indhold de har skudt afsted hver dag, uge og måned. Om folk interagerer eller klikker er lige meget.

SÅDAN! 

Med disse fem punkter er du sikker på at klare den i dagens content-kapløb. God fornøjelse og god arbejdslyst!


Hmmm, okay... Er du alligevel ikke helt sikker på opskriften? 

Så kontakt mig – så tager vi en snak! :)

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!