Ny B2B-shop styrker Lauridsens digitale performance

Ny B2B shop, PIM og digital marketing løfter hele forretningen for Lauridsen Handel & Import + Rørteknik

De hører til blandt de få, som er glade, når det regner meget...

Lauridsen Handel & Import A/S og Lauridsen Rørteknik er nemlig en af landets førende leverandører til spildevandsmarkedet - dvs. dæksler, kegler, riste, topringe, fedtudskillere og generelt alt, hvad der skal bruges til afløb for store vandmængder.

Med mere end 25 års erfaring som producent og serviceudbyder, over 5000 varenumre, egenproduktion af genbrugsplast og et stort distributørnetværk, hører Lauridsen som B2B-virksomhed til blandt de førende i branchen.

En position som de har styrket via en stor digital opgradering af deres webplatform med en ny B2B shop, nyt PIM-system og ikke mindst en stor og stabil digital marketing-indsats. 

Lauridsen er et foregangseksempel på en klassisk B2B-virksomhed, som er blevet 100% digital på blot et år. Se mere herunder.

Vi har ikke blot fået en ny B2B shop. Vi har fået et overblik over hele vores forretning, produkter og målgrupper, som vi aldrig har haft før. Nu træffer vi kun beslutninger ud fra data, ikke mere mavefornemmelse.

Daniel Lauridsen

Ejerleder, IT- og Marketingansvarlig i Lauridsen

Det tekniske setup bag Lauridsens nye B2B shop og 3 websites

Platformen, som rummer tre websites og en B2B-shop, er bygget på Dynamicwebs All-In-One platform, som i én og samme løsning rummer:

  • CMS (Content Management System) med sprogversionering på dansk, engelsk og polsk
  • PIM-system
  • B2B shop (ecommerce)
  • Fælles ERP for både Lauridsen Rørteknik og Handel & Import
  • B2B kundelogin
  • Individuelle priser til forskellige B2B-kundegrupper
  • Integrerede marketingmoduler

> Se også: 4 niveauer af B2B webshop funktionaliteter, der sikrer en lækker digital købsoplevelse

Det handler jo om, at vi skaber en optimal kunderejse, så kunderne finder det, de efterspørger, og kan handle med os på en måde som passer den enkelte bedst. Det er alfa omega ift. at drive en sund B2B-forretning

Daniel Lauridsen

Ejerleder, IT- og Marketingansvarlig i Lauridsen

Klar strategi, 3 MWB's og Customer Value Proposition Canvas

Den nye B2B platform og digitale indsats er naturligvis bundet op på Lauridsens overordnede B2B forretningsmål.

Alle nye aktiviteter i Lauridsen skal nemlig understøtte én eller flere af deres 3 "Must Win Battles":

  1. Øge omsætningen
  2. Øge kundetilfredsheden
  3. Øge medarbejdertilfredsheden

Indtil videre har den nye B2B shop og digitale marketingindsats resultateret i 20 % større omsætning i Lauridsen Rørteknik og 5% i Lauridsen Handel.

Customer Value Proposition Canvas

Forud for arbejdet med den nye B2B shop har Lauridsen kørt en grundig analyseproces.

Her har de kortlagt værditilbuddet til deres vigtigste målgrupper, som er:

  1. Grossister
  2. Rådgivere og ingeniører
  3. Entreprenører og kloakmestre.

For hver kundegruppe er følgende blevet kortlagt og tænkt ind i den nye B2B shop:

  • Hvad er målgruppens ønsker og behov?
  • Hvad SKAL vi kunne tilbyde til hver enkelt kundesegment? Præcis hvilke information og produktdata skal en rådgiver fx bruge for at lave et projektsalg?
  • Hvad er deres pains, gains og "job to be done", og hvor indgår Lauridsen i dette?

Med over 5000 varenumre er PIM-systemet blevet virksomhedens rygrad

Den nye B2B shop for Lauridsen er bygget på Dynamicweb med integreret PIM-system.

Ifølge Daniel Lauridsen, Marketing Projektleder hos Lauridsen, er PIM blevet et helt centralt omdrejningspunkt for virksomhedens værdikæde og oprettelse/vedligeholdelse af de over 5000 varenumre.

Fordelene ved PIM-systemer - fortalt af Lauridsen selv:

  • Gå ind på nye markeder: "PIM-systemet gør, at vi lynhurtigt kan oversætte til nye sprog og nye markeder."
  • Time-to-market:"Introduktion af nye produkter og hele processen omkring opdatering af produkter er MEGET nemmere og bedre"
  • Fleksibilitet: "Det gør os super fleksible ift. at holde overblik over produkterne, og fx hvor langt vi er med at introducere et nyt produkt. Med ”Færdiggørelsesstatus” indikatoren (se billede) kan vi i procent følge, hvornår er produktet klart til at blive publiceret på B2B-shoppen."
  • Overblik: "På ét produkt kan vi have 25 reservedele, som vi i PIM kan relatere til det overordnede produkt og derved holde styr på sammenhængene og skabe overblik. Det kunne vi ikke gøre uden PIM."
  • Tidsbesparende: "Vi vil fremadrettet bruge PIM til at lave hurtige kataloger og et digital warehouse til fx grossister, så de selv kan hente produktinformationer ud af PIM, og vi derved kan spare en masse tid."

Digital marketing og rådgivning til B2B-virksomheder

Som nævnt i toppen er Lauridsen et helt klassisk eksempel på en B2B-familievirksomhed:

  1. Virksomheden er startet af den ældre generation, men bliver drevet mere og mere af den yngre generation. 
  2. Virksomheden var meget lidt digitale og kastede primært sit marketingbudget efter fysiske annoncer i fagblade m.v.
  3. Virksomheden havde et ældre website og ingen B2B shop. Og det annoncering på Google var en by i Rusland.
  4. Virksomheden har altid været sund, men så i horisonten, hvordan både salg, informationssøgning, rådgivning, tilbudsgivning osv. i en vis grad ville flytte online.

Derfor har vi sammen med Lauridsen lagt en prioriteret plan for, hvordan vi kom godt igang med online annoncering, brand awareness og leadgenerering.

En plan som respekterer andre igangværende projekter (fx PIM-implementeringen), en plan, hvor alle kan følge med og som fokuserer på at levere toprelevant kommunikation til de vigtigste målgrupper. Fx rådgivere på store projekter, som sidder med entrepriser og projektsalg.

Derved hjælper vi Lauridsen med at skabe en pipeline af potentielle ordrer og kunder. Både nu og 1, 2 og 3 år frem i tid.

Nogle bureauer kan lave et udmærket website, men kan ikke aktivere noget trafik til sitet efterfølgende. Det at No Zebra kunne tilbyde hele paletten, var ret vigtigt for mig.

Daniel Lauridsen

Ejerleder, IT- og Marketingansvarlig i Lauridsen

Kan man ramme en kloakmester på Google?

Det er skide godt at være kunde hos No Zebra. De er nede på jorden, dygtige til det, de laver og har været gode til at udfordre os. Vi kommer fra Vestjylland og en ret konservativ branche, så det er vigtigt, at det er nogle mennesker, man har lyst til at være sammen med og ikke smart-i-en-fart-sælgere

Daniel Lauridsen

Ejerleder, IT- og Marketingansvarlig i Lauridsen

Lauridsen holder fast i den personlige relation: B2B kunderne kan bede om et personligt, skræddersyet tilbud baseret på deres online ordre

Det er en klassiker: Mange B2B virksomheder, B2B-sælgere og ikke mindst B2B kunder frygter at miste den personlige relation, når din virksomhed får en B2B shop.

En af løsningerne på dette problem er at give dine B2B kunder mulighed for at lægge varer i kurven online, men i stedet for at købe direkte på B2B shoppen, kan de bede om et personligt tilbud.

Få et personligt tilbud i stedet for at købe direkte

Lauridsen er et fremragende eksempel på en klassisk B2B-virksomhed, som har indset og indstillet sig på den nye digitale virkelighed. Det er en fornøjelse at samarbejde med dem på både det strategiske, taktiske og menneskelige niveau. Vi glæder os til at skabe endnu flere gode resultater med de gode folk hos Lauridsen.

Kontakt mig, hvis du vil høre mere om casen eller B2B-shops.

[email protected] 

Martin Tuxen

Digital Marketing Consultant & UX Strategist, No Zebra

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!