Heidi Lavis Westerby og Sara Eskildsen

Show notes - Sådan vinder PcP Corp nye markeder med SEO og Paid

Introduktion
Gæst: Heidi Lavis Westerby, Head of Marketing hos PcP Corp
Gæstevært: Sara Eskildsen, Paid Social Strategist.
Dagens emne: Vind nye B2B-markeder med Paid og SEO
Heidi og Sara kender hinanden godt, da de arbejder sammen dagligt. No Zebra er PcP's full-service digital performance bureau.

02.15 PcP's digitale transformation
Heidi har haft det strategiske ansvar på marketingindsatsen hos PcP på tværs af kanaler siden 2019. Opgaven startede med en rebranding af PcP, der havde et meget fragmenteret brand tidligere. Brandet blev samlet og skærpet. Med det afsæt lavede hun, sammen med No Zebra, en ny leadgenererende hjemmeside. Læs om det arbedje her: https://www.nozebra.dk/resultater/pcp-corporation 
Det blev startskuddet til et langvarigt samarbejde.

05.15 Hvorfor Paid og SEO til nye markeder?
PcP arbejder på mange markeder. Alle markeder er unikke og PcP's tilstedeværelse er meget forskellig på de forskellige markeder. Målet for indsaten er altid at give sælgerne de bedste forudsætninger for at sælge.
Sammen med salgsdirektøren har Heidi specificeret, hvilke markeder der har brug for et digitalt skub og udarbedjet en strategi netop for at løfte det.
Hav is i maven og kig på resultatet. Virker det? Kan sælgerne mærke det derude?
Brug tallene, brug resulaterne.
Stærk og datadrevet process. Vi kender målgruppen. Vi kender vores touchpoints.

10.10 Sådan arbejder vi datadrevet
PcP sætter stor pris på den datadrevne tilgang.

10.30 Den konkrete SEO-indsats
Started i april. Indsatsen skal bære frugt over tid. Et marked af gangen og tage ved læring. Vi startede med en efterspørgselsanalyse. Sammen med de forskellige markeder prioriteres opgavende fra 1-5 og så går content-arbejdet igang. Det gør en contentwriter og oversættelserne skabes sammen med chatGPT.

13.45 Den konkrete Paid-indsats
LinkedIn og Google. Et full-funnel set-up.
LinkedIn er en vigtig kanal. Den er dyrere og mere krævende, men leverer stærkere resultater.
Performance på top- og mid-funnel er god. Skal arbejde mere på lower-funnel. Mange konverteringer sker forstat på sitet.

16.30 Den øgede tilstedeværelse er et vendepunkt
En state-of-the-art løsning. Ledelsen anerkender effekten. Når man ser på resultaterne er det meget tydeligt at mange af de nye leads kommer fra indsatserne. Det mærkes tydeligt på de enkelte markeder.

18.50 Hvor godt er PcP med ift. konkurrenterne?
I DK har PcP størstedelen af markedet. På nye markeder er de godt på vej. Kommunikation med sælgerne på de enkelte markeder er afgørende. For, hvis sælgerne ikke griber de leads der kommer, bliver vi nødt til at stoppe indsatsen. Derfor er det afgørende, at salg og marketing kan arbejde sammen.
Lær mere om samebejdet med sælgerne her: https://www.nozebra.dk/insights/events/b2b-leadgen-webinar

21.45 Overvejelser inden PcP indtager nye markeder
Et nyt marked ift marketing handler om, at finde ud af, hvor man kan sætte ind. Det besluttes mellem marketing og salg. Herefter tager de snakken med de enkelte markeder ift budget og krav og forventninger om samarbejdet.
Set-uppet er vigtigt. Det er vigtigt at være tålmodig og fokuseret. Du skal have fuld opbakning. Organisationen skal kunne følge med. Process og struktur er vigtigt.
For at kunne gå i gang er det vigtigt at få mange mennesker med. Der er markeder og stakeholdere der skal være aligned.

26.30 Tre primære udfordringer med nye markeder
1 - Har du folk med ombord. Du skal dele folks tid med nogle andre. Det kræver god projektledelse, kommunikation og relation.
2 - Markeder er forskellige, ikke bare kulturelt og geografisk, men også branche- og forretningsspecifikt.
Der er ikke noget one size fits all. På google ads kan det blive meget specifikt ift efterspørgsel.
3 - Det er vigtigt at gøre dine samarbejdspartnere trygge og dele ansvaret tydeligt. Dette skal jeg vide. Dette skal du vide. Ingen kan vide alt. Stil de rigtige spørgsmål.

31.15 Heidis gode råd til andre i samme situation
Vær realistisk, tålmodig og grundig. Sørg for, at den enkelte indsats virker, inden i kaster jeg over det næste.
Når i er kommet rigtigt i gang kommer succeserne.
Du har to målgrupper - den eksterne og den interne. Du skal have buy-in begge steder.
Test, lær, skalér.
Sørg for at have grundlaget i orden. Analysen, metoden og planen skal være på plads. Test så løbende.

 

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!