12 trin til en succesfuld digital strategi og vækst
Alt for mange virksomheder ”glemmer” desværre at prioritere arbejdet med deres digitale strategi - eller nærmere at gøre det digitale til en naturlig og integreret del af deres forretningsstrategi. Stadig i 2020 arbejder rigtig mange virksomheder endnu ikke med det digitale på det niveau, der skal til for blive brancheførende.
Din digitale strategi baserer sig på data og indsigt
- Dine nuværende kunder og deres køb, interesser osv.
- De besøgende på dit website/webshop
- Dine målgrupper og deres online efterspørgsel/søgeord og hvilke medier, de benytter
- Markedet og efterspørgslen generelt
- Konkurrenterne og deres styrkepositioner (og mangler)
Med en sådan analytisk ude-fra-og-ind-tilgang baseret på reel indsigt bliver din digitale strategi og vigtigste digitale KPI'er skræddersyet til lige præcis jeres kunder og virksomhed. Og får dermed størst mulig effekt.
Sørg for hele tiden at være bevidst om, hvad der kendetegner jeres virksomhed, og jeres digitale niveau og modenhed, så den digitale strategi ikke bliver frakoblet og fjern fra den reelle virkelighed, eller slet og ret ikke kan eksekveres.
12 gode steps til digital strategi
- Situationsanalyse: Hvor er I digitalt i dag? Hvad er jeres udfordringer og styrker? Og hvor vil I gerne hen?
- Kortlægning af digitale KPI’er: Hvilke målepunkter er vigtige for jeres succes? De digitale målpunkter skal altid være målbare. Til det kan i bruge SMART goal-metodikken:
- Specific: Målene skal være specifikke
- Measureable: Målene skal tydeligt kunne aflæses/måles
- Attainable: Målene skal være opnåelige for jeres team og indsats
- Relevant: Målene skal være relevante for jeres forretning og hovedfokus
- Timely: Målene skal kunne defineres med en afgrænset tidsperiode
- Forecast af økonomiske mål: Eksempelvis via et e-handelsbudget med trafik fordelt på kilder, konverteringsrater, omsætning, omkostninger m.m. Hermed kan I løbende følge jeres økonomiske udvikling ift. jeres digitale initiativer.
- Konkurrentanalyse: Hvem er jeres konkurrenter, og hvordan agerer og performer de digitalt? Lav gerne en konkurrent-matrix, hvor I scorer jeres konkurrenter på diverse parametre – eksempelvis performance på de forskellige online kanaler, sitets funktionalitet mm.
- Efterspørgselsanalyse: Analyse af hvad målgruppen efterspørger online, så får I indsigt om, hvorvidt I har det rette produktsortiment, og samtidig får I mulighed for at arbejde målrettet med SEO, SEM og content marketing.
- Markedsanalyser: Hvilke markeder skal I agere på? Ønsker I at ekspansion til andre markeder, er det relevant at benchmarke markederne ved både at analysere adfærden i markedet, se på e-handelstrends og kombinere det med eksempelvis punkt 3, 4 og 5.
- Målgruppeanalyse: Analyse af jeres målgruppe og kortlægning af adfærd, demografi, psykografi og præferencer.
- Personas: Når I har defineret jeres online målgruppe, kan I med afsæt i det udarbejde nøglepersonaer, som er et godt fundament for markedsføring og kommunikation fremadrettet.
- Mediestrategi: Hvilke medier skal I benytte til at kommunikere med jeres målgruppe? Hertil defineres mediernes/kanalernes rolle i kunderejsen fra opmærksomhed à inspiration à research à køb à service à loyalitet
- Kortlægning af digitalt roadmap: Et roadmap for digitale projekter der skal indfri jeres mål samt hertil hørende marketingplan. Planen og roadmap bør minimum gå et og maksimalt tre år frem.
- Kortlægning af organisationen: Hvilket organisatorisk setup kræves for, at I kan indfri de forretningsmæssige mål og eksekvere planen og roadmappet i punkt 10?
- Eksekvering: Eksekveringen er de 95% af succesen, så fokusér på at følge strategien og eksekvér den igennem hele jeres organisation.
Definér jeres roller og skab commitment til den digitale strategi
6 fokusområder til det strategiske arbejde
Digital strategi og fremtiden
Mit bud er, at forbrugerens forventninger og behov for service, relevans og convenience vil stige markant i fremtiden. Samtidig vil vi se, at virksomheder, som formår at tænke digitalt og imødekomme disse behov, vil vækste markant, mens virksomheder, der ikke gør det, vil falde bagud.