Hvorfor er psykografisk data værdifuldt for en e-commerce-virksomhed?

Hvorfor er psykografisk data værdifuldt for en e-commerce-virksomhed?

Fra demografi til psykografi: Læs her, hvordan I kan få mange flere konverteringer ved at bruge de psykografiske data, som allerede er til rådighed for jeres virksomhed. Og find ud af, hvad bl.a. Facebook allerede ved om dig som person...

Du har muligvis allerede set, hvordan Facebook i høj grad forsøger at få styr på dine interesser - ellers kan du se et eksempel her:

Facebook og alle de andre store tech-virksomheder indsamler det, vi kalder psykografisk data: Data, som fortæller en masse om personers interesser, værdier, livsstil, præferencer osv. Det er et emne, som allerede er hot (og kontroversielt) og kun bliver hottere (og mere kontroversielt) fremadrettet. Der er nemlig store muligheder i disse data, og det er der også for din virksomhed.

Og ja, de indsamler det også om dig. Som en vaskeægte cliffhanger har jeg længere nede i dette blogindlæg lavet et link, som viser dig, hvad Facebook ved om dig

Hvad er psykografisk segmentering og data?

På den velrenommerede Ungagged-konference i London, hvor al video og optageudstyr er forbudt, fordi eksperterne skal kunne tale frit, handlede det i år meget om mulighederne med psykografiske data. 

Derfor har vi herunder lavet en introduktion til emnet og en række ideer til, hvordan I som virksomhed kan skabe flere konverteringer med psykografiske data.

Der er overordnet fire typer data, I kan bruge til at segmentere jeres kunder og potentielle kunder ud fra: 

Forskellen på "hvem" og "hvorfor"

Kort fortalt forklarer demografiske data, hvem din målgruppe er, mens psykografisk data forklarer, hvorfor de køber dine produkter/services. Psykografisk data er altså en værdifuld datatype, som beskriver specifik information om jeres segmenter, til at supplere det mere beskrivende demografiske data.

Ved at kombinere begge datatyper har I som virksomhed i højere grad mulighed for at konkretisere jeres målgruppe / personaer, personalisere jeres marketingsaktiviteter og opnå større effekt.

I traditionel markedssegmentering har demografisk data været mest brugt. Men samtidens eksponentielle udvikling i mængden af data, har gjort psykografisk data lettere tilgængeligt. Datatypen er super hot, fordi den kan supplere demografisk segmentering med værdifuld indsigt om folks ageren.

Sådan kan I bruge psykografiske data

Ved at forstå jeres målgruppes aktiviteter, interesser og meninger (på engelsk AIO = Activities, Interests and Opinions eller VALS = Values, Attitude and Lifestyle), kan I bruge denne viden til at målrette virksomhedens marketingaktiviteter. Aktiviteter, interesser og meninger viser jeres målgruppes værdier, og værdier påvirker i høj grad folks personlige købsmotivation.

Det er ikke raketvidenskab, men det kræver en brainstormøvelse. Nogle simple eksempler:

 

  • Sælger I køkkener eller køkkenudstyr, kan I segmentere på folk, der interesserer sig for madlavning og f.eks. målrette jeres annoncer til folk, der følger diverse madlavningsmagasiner, bloguniverser eller synes godt om Michelin-restauranter samt madlavningseksperter. Det kunne også være, I skulle annoncere på Pinterest i stedet for Facebook, eller få jeres kunder/målgruppe til at aktivere og markedsføre jeres brand ligesom f.eks. Kvik netop har gjort med stor succes.
     
  • Sælger I biler, kan I segmentere på folk, der synes godt om FDM, følger Ferraris side eller som støtter/liker opslag fra partier, der gerne vil nedsætte registreringsafgiften. Ligeledes kan I tage billeder, lave video osv. med folk, der ligner/appellerer til målgruppen.
     
  • Hvis jeres produkt primært er til velhavende mennesker, kan I segmentere på folk med dyre interesser (dyre bilmærker, ure, restauranter, jakkesæt), lange uddannelser osv.

 

Det er naturligvis stærkt forenklede eksempler, men I kan ved en simpel brainstorm finde en række interesseområder, værdier eller aktiviteter, som er forbundet med jeres produkt og bruge det til at lave effektfuld marketing.

Derudover kan I supplere jeres markedsføring ved at producere relateret content på jeres domæne for at opnå den ønskede effekt.

Sådan indsamler I psykografiske data

Som vist ovenfor gør Facebook en stor del af arbejdet for dig, men der er naturligvis også andre måder. Herunder har vi listet en række muligheder:

1. Sociale medier: På jeres egen Facebookside eller ved brug af Facebook Audience insights kan I undersøge, hvilke interesseområder samt andre grupper, som jeres målgruppe følger på Facebook. Brug denne viden til at optimere jeres egne annoncer eller få nye ideer til, hvor og hvordan I kan målrette kampagner mod målgruppen. På LinkedIn kan man ikke helt gøre det samme endnu, men mon ikke det kommer i en nær fremtid. 

2. Google Analytics: Analysér jeres nuværende data ved for eksempel at undersøge: 1) Hvilken kanal anskaffer mest trafik til jeres site? 2) Hvilke produkter sælger mest? 3) Hvad for noget content skaber mest interaktion? 4) Hvilke email-kampagner bliver åbnet mest? Fortolk resultaterne fra de forskellige analyser til psykografiske profiler og få på den måde en bedre psykografisk forståelse for jeres målgruppe. 

 

Hvis for eksempel størstedelen af jeres målgruppe finder jeres produkter gennem et Facebook-opslag om bæredygtighed, så ved I, at de er aktive på Facebook og interesserer sig for klima/miljø.

3. Interview dine kunder: Denne metode kræver mere planlægning og tid, men kan være meget effektfuld. Stil uddybende spørgsmål til jeres kunder, f.eks. hvilke værdier forbinder de med jeres produkt, hvad de ville gøre, hvis de vandt jeres produkt,hvordan bruger de jeres produkt samt andre lignende spørgsmål, som kan hjælpe til at forstå deres aktiviteter, interesser og meninger.

Dette kan med stor effekt gøres via konkurrencer, onlineformularer på websitet (se eksempel fra Fri BikeShop), spørgeskemaer i nyhedsmail eller andet. Når datagrundlaget er på plads, kan optimeringsarbejdet af jeres marketingsaktiviteter gå i gang.

Optimér og personalisér landingssider og nyhedsmails

I kan øge antallet af konverteringer på jeres site ved at personalisere produktsider eller nyhedsmails, så de henvender sig direkte til jeres målgruppe. Tænk kreativt og design jeres landingssider, blogs eller andet indhold på jeres site på baggrund af jeres målgruppes psykografiske data

Med data om jeres kunders købsmotiver, interesseområder, meninger og værdier kan I henvende jer tilmålgruppen på det rette sted og rigtige tidspunkt, samt med budskaber, der med større sandsynlighed resulterer i en konvertering.

Som ”Dine interesser”-billedet ovenfor viser, målretter Facebook annoncer imod mig baseret på de sider, jeg følger. Facebook kan estimere, at jeg kunne være interesseret i digital marketing, hvilket passer godt sammen med min interesse for digital forretningsudvikling og e-handel. Som det kan ses, er Facebooks annonceværktøj meget præcist, hvilket giver jer mulighed for at ramme en specifik målgruppe, hvis I besidder datagrundlaget til at forstå jeres målgruppe.

> Se her hvilke annoncer, som Facebook estimerer du ville kunne lide.

Brug ligeledes den psykografiske data til at optimere jeres Adwords-kampagner, så de henvender sig til en konkret målgruppe. Tilpas annoncebudskabet og søgeordene baseret på jeres datagrundlaget, så de bliver personaliseret og relevant for modtageren.

Pas på med for små segmenter på Facebook

Når I skræddersyer jeres segmenter på Facebook, så kombinér demografiske og psykografiske variable, og nøje vælg de variable, som definerer jeres service eller produkt. Specificér på denne måde annoncesegmenterne, men lav dem ikke for små, da chancerne for en konvertering dermed formindskes.

Hvis I synes, at jeres segmenter bliver for små, så brug andre grupper og Facebook-personsider, som kan være proxys for den målgruppe, du gerne vil ramme. Henvend dig for eksempel til folk som også synes godt om svanemærket, hvis du vil i kontakt med den miljøbevidste forbruger, selvom dit produkt måske ikke involverer svanemærket. Eller henvend dig til folk som følger Mette Blomsterberg, hvis du vil ramme brugere, som interesserer sig for kage- og madlavning.

 

Vil du vide mere?

Vil du læse mere, kan du f.eks. læse denne Havard Business Review-artikel, som den canadiske onlinespecialist Alexandra Samuel har skrevet om demografiske og psykografiske data.

Du er også meget velkommen til at tage fat i os hos No Zebra til en snak om mulighederne i din virksomhed med psykografiske data. 

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!