Sådan tester du dig til flere konverteringer og bedre resultater (inkl. eksempler)
Du sidder med ansvaret for jeres webshop eller website og har som en af dine fornemmeste opgaver at få flere til at købe, udfylde formularer, downloade indhold osv. Men hvordan ved du, hvor du skal tage fat? Og hvad der virker?
Viden om, hvad der virker. Det er det centrale og simple omdrejningspunkt for dette indlæg og for det kursusforløb i CRO, vi netop har lanceret og som flere virksomheder allerede har set store resultater af.
For har du det som de fleste andre, kan du bedst lide at bruge din tid på noget, som du ved, der virker.
Konverteringsoptimering er et af de mest brugte begreber inden for digital forretningsudvikling, vækst og online marketing. Men for at kunne optimere bliver du selvsagt nødt til at have en viden om, hvad der fungerer og ikke fungerer.
Og her er tests en afgørende metode.
Test dig til succes - 3 simple eksempler med store resultater
Når vi splittester for vores kunder, ser vi altid flere af følgende resultater:
- Flere ordrer
- Øget synlighed
- Højere engagementsrate
- Flere leads
- Større kurv - kunder lægger flere ting i kurven
- Flere besøgende på de rigtige sider
- Øget bruger/kundekendskab
Eksempel 1: Farveændring giver 137% flere signups
En simpel farveændring på en knap betød, at 137 procent flere skrev sig op til nyhedsmailen for Plantorama. Og ja, det var en splittest efter alle kunstens regler på baggrund af omkring 50.000 sessioner. Sådanne tests og initiativer har medvirket til, at Plantorama nu har rundet 165.000 permissions.
Eksempel 3: Lagerstatus fik 43% flere til at lægge i kurv
For Fri BikeShop testede vi effekten af at vise lagerstatus vs. ikke at vise det. Det fik i testen 43 procent flere til at klikke på "Læg i kurv".
7 nemme mini-splittests - det er tiden værd
De fleste skyder splittests til hjørne, fordi det virker for svært eller tidskrævende. Eller fordi de ikke ved, hvor de skal starte.
Her er 7 nemme mini-splittests, som du hurtigt kan sætte op eller få hjælp til at sætte op:
- Elementers farver og størrelser
- Call to actions (CTA’er)
- Overskrifter
- Billeder
- USP’er
- Budskaber
- Urgency
Det behøver ikke være svært. Her testes fx teksten og CTA'en på den gule knap:
Men hvad så når du har lavet én test?
Kort svar: Så sætter du den næste test i gang. I bedste fald har du en årsplan for, hvad du vil teste, hvor længe og hvorfor.
Du skal teste, teste og teste!
Jeg oplever ofte, at virksomheder, der ellers har mange års erfaring inden for deres respektive industri, glemmer at teste.
Dermed går de glip af nyttig viden omkring, hvad deres brugere egentlig reagerer på eller synes om deres produkt eller serviceydelse.
De glemmer simpelthen at forny sig, og de antager, at deres kompetente medarbejdere ved, hvad kunderne vil have og hvordan de agerer.
Med splittests kan du bakke det op med data, hvilket er super rart!
Værktøjer til A/B splittests og ét er gratis
To gode værktøjer til A/B spilttesting er Visuel Website Optimizer og Google Optimize. Visuel Website Optimizer er et stærkt værktøj til splittesting, men der er også høje licensomkostninger forbundet med det. Alternativt er Google Optimize et gratis og brugervenligt tool, når du skal spiltteste dit website.
Med Google Optimize er der mange muligheder for at splitteste både simple og avancerede varianter af undersider på dit website. Siden det er et Google-produkt, kan det let kobles sammen med jeres data fra Google Analytics, så du kan bruge jeres eksisterende datagrundlag til at vurdere resultaterne af dine tests. Dog er der nogle få begrænsninger i den gratis udgave, det er bl.a., at man kun kan køre 5 aktive splittests ad gangen pr. domæne. Men heldigvis dækker det langt de flestes behov.
Et lidt andet, men nævneværdigt tool er Hotjar. Hotjar kan bruges til at analysere brugeradfærd ved at lave heatmaps, undersøgelser og brugeroptagelser af de besøgene på dit website. Dette værktøj giver et indblik i, hvordan dine brugere navigerer, og hvordan du kan forbedre deres brugeroplevelse på dit site.
Ved du allerede nu, hvor og hvordan splittesting og konverteringsoptimering vil have størst effekt for jer?
Hvis ikke, er du velkommen til at kontakte mig!