Til dig, der er fuldstændig klar til Black Friday: Tillykke! Men hvad med den langsigtede vækst?

Til dig, der er fuldstændig klar til Black Friday: Tillykke! Men hvad med den langsigtede vækst?

16 pct. af danske webshops forventer ikke at tjene penge på Black Friday og mange tænker alt for kortsigtet. De bedste e-handlere derimod bruger Black Friday, julehandel og januarudsalg som afsæt til langsigtet vækst. Misser du muligheder for at skabe vedvarende, øget salg fremadrettet? Få 7 konkrete råd herunder.

Senest opdateret 01. november 2021. 

 

Black Friday.

Årets største shopping-dag skaber hvert år samme eksplosion af e-bøger, whitepapers og guides.

Og du er naturligvis også klar. Som marketing eller ecommerce manager har du læst 2-5 guides og fået masser af gode ideer.

Der er ikke mere at gøre eller forberede. Du kan velfortjent svinge benene op og se pengene rulle ind.

Men hvad med efter Black Friday?

Det er det gode spørgsmål at stille sig selv i din situation, hvor du med ro i maven afventer den store dag.

Derfor har vi i dette blogindlæg ikke skrevet en guide om, hvordan du forbereder Black Friday, men vi har i stedet vredet hjernerne på vores digitale eksperter for alle de ting, som kan gøre Black Friday til en langsigtet succes. Ikke blot på selve dagen eller i ugen før og efter, men videre gennem hele næste år.

Det er ting, som rigtig mange ikke gør, og som derfor kan give dig en stor langsigtet fordel.

Og netop det langsigtede fokus er vigtigt, fordi over 16 procent af danske webshops ikke forventer at tjene penge på Black Friday (kilde: FDIH).

Så værsgo: Her er 7 måder, hvorpå du forbedrer dit langsigtede salg og fremadrettede kampagner.

1) Få 20-50 procent flere sign-ups til dit nyhedsbrev i check-out-flowet

Problem: I bestræbelserne på at få en fantastisk Black Friday får den lille og ofte undervurderede checkbox til nyhedsbrev i check-out-flowet for lidt opmærksomhed.  Med lidt fintuning af udseende og tekst, er det muligt at opnå 20-50% flere tilmeldinger end normalt.

Løsning: Se de to eksempler herunder. Fokusér på at øge synligheden og italesæt de mange fordele, som kunden får med jeres nyhedsbrev. Overvej at køre en konkurrence om fx at vinde dagens ordre gratis. Det kunne også være en ekstra stor rabatkode til bestemte varer, som kunden kan indløse i januar.

Fordel: Konkurrencer osv. er en booster uden lige, og frafaldet er minimalt på sign-ups, som sker via i løbet af check-out.
 

Nedenstående sign-up til nyhedsbrev er et rigtig godt eksempel på, hvordan du kan gøre det!

2) Tilføj "urgency" i Google Ads: Øg klikraten med 20-30 procent ved at tilføje en nedtælling på dine tilbud

Problem: Udover prisen er der ikke nødvendigvis så meget, der får dine Google Ads til at skille sig ud. Hverken på Black Friday eller generelt.

Løsning: En lidt overset funktion i Google Ads (tidligere Adwords) er muligheden for at tilføje en counter, der tæller ned, indtil et tilbud slutter. Typisk oplever vi en øget klikrate på countdown-annoncer på 20-30%. Det er bestemt værd at tage med på Black Friday. Det er ret nemt at tilføje, se fx her::

OBS: Husk at have backup-annoncer uden countdown, ellers kan I risikere, at annoncen ikke bliver godkendt.

Fordel: Det giver sig selv. Du står mere ud fra mængden og skaber en urgency, som mange forbrugere reagerer på. Og bruger du det på andre vigtige tidspunkter af året, hvor alle andre ikke nødvendigvis forbereder sig til samme ”højtid” som til Black Friday, kan fordelene blive endnu større.

Se hvordan du tilføjer nedtælling i Google Ads i "Description-feltet":

3) Forlæng levetiden på din Black Friday landing page (og andre kampagnesider)

Problem: I har naturligvis lavet en kampagneside dedikeret til Black Friday og jeres gode tilbud. Muligvis har I også forberedt et visuelt take-over, så hele jeres site bliver sort. Men mange lukker deres Black Friday-landing pages ned igen efter den store dag eller tømmer den for indhold. Dermed misser du muligheden for, at din side kan gøre gavn og forbedre sin ranking på Google i løbet af året. Det samme gælder alle andre kampagner, du kører i andre højtider.

Løsning: Når Black Friday er overstået for jeres vedkommende, gør du siden indbydende på en ny måde. Du henviser til de andre tilbud, I løbende har og sætter fokus på jeres nyhedsbrev og fordelene ved at tilmelde sig. Obs: Siden skal IKKE fortælle stolpe op og ned om Black Friday eller være det store SEO-mesterværk. De sider er der rigeligt af i forvejen, og det er ikke det, kunderne efterspørger. Siden skal fokusere på jer og jeres tilbud.

Fordel: Søgninger efter Black Friday-tilbud starter tidligere og tidligere på året. Så hvis jeres side forbliver publiceret og aktivt opdateres, så kan I trække trafik i større dele af året og få værdifulde nyhedsbrevs-sign-ups. De samme gælder påskekampagner, januarudsalg, "Summer Sale" og hvad I ellers har

4) Få helt styr på dine "forladt indkøbskurv"-mails (abandoned basket-flow)

Problem: Helt op i mod 77 procent forlader (ifølge Barilliance.com) en fyldt indkøbskurv uden at købe.

Løsning: Det er og bliver de nemmeste penge tjent at sætte et hurtigt abandoned basket-mailflow op. For nylig gjorde vi lavede vi et ultrasimpelt flow for en af vores kunder, hvor folk fik en mail efter 45 minutter og efter 24 timer. 

Effekt?

Den første mail efter 45 minutter ligger efter de første to måneder med en konverteringsrate på næsten 20 procent. Det vil sige, at 20 procent af alle dem, der klikker sig fra abandoned basket-mailen ind på sitet, ender med at købe. Den anden mail efter 24 timer ligger med en konverteringsrate på 12,5 procent. Du kan sagtens sætte en tredje og fjerde op også, hvis du vil.

5) Overvej, om du generelt er for ”pæn” i forhold til det antal mails, du sender

Problem: Dit nyhedsbrev drukner i mængden eller bliver pga. tilfældigheder ikke åbnet eller klikket på af for få. Hverken på Black Friday eller senere hen. I har sikkert gjort en hel masse nyheds- og tilbudsmails klar til selve Black Friday, men det har 200.000 andre webshops også, så sandsynligheden for at drukne er enorm.

Løsning: Udover de 20 konkrete email-marketing-tips til det gode nyhedsbrev, som du bør gå igennem, bør du overveje at udvide din faste praksis i forhold til, hvor tit og hvor mange gange du genudsender dine mails til dem, der ikke klikker eller åbner i første, anden, tredje og fjerde omgang. 

Du kan sagtens sende flere mails. Bare sørg for at variere emnefelt osv., så de ikke ligner hinanden alt for meget.

Derudover bør du kigge dit automatiske mailflow igennem og se på, hvad folk får tilsendt, når de signer op til jeres nyhedsbrev. Hvilke flows kan du sætte op, så fremtidige kunder automatisk kommer retur, uden at det medfører ekstra arbejde for dig?

Fordel:  Klikraten er måske ikke lige så høj som i første mailudsendelser, men det er nem trafik at skaffe, fordi arbejdet allerede er lavet og bare skal genaktiveres. Problemet tit i vores pænhed som mennesker. Vi vil ikke trænge os for meget på. Men tænk på hvor mange nyhedsbreve, du selv modtager, og hvad der får dig til at åbne nogle og slette andre. Ofte kan det være tilfældigheder, der gør udslaget.

6) Forkæl dine loyale kunder

Problem: Nogle siger, at kundeloyalitet er død. Det er dog ikke helt sandt. Vi vil alle gerne have vores kunder til at komme igen. Særligt fordi det er op til 80 procent billigere at genvinde en kunde, end at skaffe en ny. Men hvordan?

Løsning: Black Friday og perioden derefter er en fantastisk anledning til at skabe ekstra værdi og relation til jeres nyhedsbrevsmodtagere og tidligere kunder ved at give dem lidt ekstra, som kun de får.

Det kunne eksempelvis være to timers tidligere adgang til de gode tilbud end alle andre. Enten på selv Black Friday eller i december eller i januar.  Pre-sale-events er utroligt effektive, og med skarp kommunikation omkring, at det kun er for modtagere af jeres nyhedsbrev, skaber I en positiv stemning hos modtageren, og kan samtidig bruge det i rekruttering af nye abonnenter.

Fordel: Glade kunder, oplevelsen af god service, flere sign-ups (hvis I skilter med pre-sale på forhånd) og en masse kunder, som kommer tilbage igen og igen.

Eksempelvis gør vores kunde Scanpan således:

7) Hvis du ikke allerede gør det, så SKAL du tilbyde MobilePay som betalingsmåde

Problem: 376 mio DKK blev der handlet for gennem MobilePay på Black Friday i 2019. Det svarer til halvdelen af alle Black Friday køb. MobilePay har som den første danske app mere end 4 mio. brugere, og forbrugerne forventer det som en mulighed i dag. 

Løsning: Du kontakter din betalingsudbyder, fx QuickPay PSP, som kan tilføje det på 1-3 dage.

Fordel: Webshops oplever en øget konverteringsrate på op til 71 procent. Det vil du også gerne :)

 

That's all folks!

Det var vores ”Beyond Black Friday”-råd. Vi håber, du kan bruge dem!

Held og lykke med Black Friday, julehandel og januarudsalg – og ikke mindst tiden derefter!  

 

Og skriv dig så op til vores nyhedsbrev herunder ;)

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!