Brugervenlig mobile-first løsning, til 120.000 besøgende

På bare to måneder besøgte mere end 120.000 Smukfests nye mobilvenlige løsning.

Danmarks smukkeste festival er gået fra 600-1.000 tilskuere i 1980 til at byde mere end 30.000 festivalsgæster velkommen i Bøgeskoven. Det gør Smukfest til den næststørste festival i Danmark med en værdiansættelse på 350 mio. kr. 

Med fokus på digital forretningsudvikling og vækst udarbejdede No Zebra og Smukfest en ”mobile first”-strategi, hvor første skridt var en ny online løsning med mobilen som den primære platform.

Med en stigning på 144% i mobiltrafikken har den nye mobilvenlige løsning fået en fantastisk start. Billetsalget taler for sig selv.

Resultaterne med det nye smukfest.dk

  • 123%

    flere sidevisninger

  • 144%

    stigning i mobiltrafik

  • 21%

    nye brugere 

  • 110%

    flere sessioner

Synlighed på tværs af enheder boostede salget

Med den nye mobile løsning kunne Smukfest være synlige for festivalgæsterne på tværs af enheder. Argumentationen for denne strategi bunder ud i, at gæsterne i højere grad interagerer via Smukfests app. App'en afløste i 2011 det trykte program.

Den nye løsning understøtter hele kunderejsen fra research og billetkøb til den ultimative festivalsoplevelse: Alt relevant og interessant indhold før, under og efter festivalen er tilgængeligt lige ved hånden, og dermed forlænges gæsternes oplevelse og relation til Smukfest.

Den nye løsning blev lanceret ca. to uger før, der blev åbnet for billetsalget. Og med stor effekt: Mere end halvdelen af billetsalget skete via mobile enheder. 

Det er vores mål at give folk den bedste oplevelse igennem hele kunderejsen, og her er vores hjemmeside en helt essentiel brik i at kommunikere med kunderne før, under og efter festivalen.

Poul Martin Bonde

Kommunikationschef hos Smukfest

Udvikling af den digitale tilstedeværelse skaber højere engagement

Smukfests digitale verden skaber nyt liv til festivaller, der nu kan skabe unikke rammer for at samle folk og skabe relationer. Da Bøgeskoven ikke fysisk kan udvides grundet søer og skovområder, kan digitale muligheder udvide festivallen. Igennem websitet, app’en, sociale medier skal festivalsoplevelsen, stemningen og fællesskabet forlænges.

Smukfest-app'en har mere end 50.000 downloads, og brugerne læser mere end 700.000 nyheder og 1,2 mio. opslag omkring artister m.v. Det stiller store krav til løsningens kapacitet i forhold til at tilbyde brugerne det rette indhold på baggrund af deres enhed og den situation, som festivalgæsten befinder sig i på det angivne tidspunkt.

Missionen var, i tæt samarbejde med Smukfest teamet, at udfylde en forretningsstrategi for hele Smukfests kunderejse i et inspirerende og konverterende digitalt univers med mange muligheder. Vi vidste, at det var vigtigt at balancere simplicitet, ’mobile first’ og brugervenlighed i både design og udvikling.

Nicholai Hindrichsen

CEO, No Zebra

Det har været essentielt for os at forstå Smukfests forretning og omsætte det til en digital succes, der både understøtter interne arbejdsgange og skaber klare resultater på tværs af den fysiske tilstedeværelse, app, mobile, tablet og desktop

Michael Albertsen

Senior UX Designer, No Zebra

Indsigt og dataanalyse er nøglen til succesen

På baggrund af øget trafik fra mobile enheder, har vi med Smukfest udviklet en skræddersyet løsning der, på baggrund af personaer, kortlægning af nøgle KPI’er, og efterspørgselsanalyse, understøtter hele kunderejsen. Det sikrer brugeren nem adgang til aktiviteter, nyheder, program, Festival TV, digital wallet, sociale medier og andre væsentlige informationer.

Strategien og den nye løsning har båret frugt, i og med at afvisningsprocenten på mobile enheder er forbedret med 5% og interaktionen med mobilbrugerne er forøget med 14%.

Informationsbehovet omkring en festivals praktiske informationer, salg, non-profil organisation stiller øgede krav til informationsarkitekturen, der let og enkelt skal navigere brugerne hen på de væsentligste tounchpoints.

Til udvikling af løsningen, har vi udarbejdet en efterspørgselsanalyse og analyseret data fra de tidligere festivaller. Det har givet dyb indsigt i kunderejsen og gjort det muligt at kortlægge købsflowet og informationsbehovet – der peaker op til et billetsalg og under selve afholdelsen af festivallen.

På baggrund af dise data har vi kunne udvikle en informations arkitektur og en brugervenlighed hvor brugerne er i højsædet, da den er baseret på analyse af deres behov og adfærd.


Optimering af interne arbejdsgange

Backenden og selve brugen af løsningen var vigtig for Smukfest-teamet, der tidligere har måtte døje med uhensigtsmæssige arbejdsgange med deres webløsningen.

Igennem indsigt i Smukfest behov og processer, har vi kunne udvikle en brugervenlig backend og datastruktur, som er resulteret i en løsning, som Smukfest nemt kan arbejde med i det daglige og som understøtter deres interne processer.

På få måneder designede og udviklede No Zebra et nyt univers til Smukfest. De er eminente til at give fair estimater og holde dem uden at gå på kompromis med kreativitet – her har vi et partnerskab med reel rådgivning, aldrig lusket mersalg.

Randi Rehmeier

Mediekoordinater, Smukfest

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!