Thomas Vangsgaard og Nicoline Siegfredsen

Show notes - Re-commerce på Spejdersport.dk binder DNA og forretning sammen

Introduktion
Gæst: Thomas Vangsgaard, CEO hos Spejder Sport.Dagens emne: Hvordan Spejder Sport arbejder med Re-commerce
Gæstevært: Nicoline Siegfredsen, Content Marketing Startegist.


02.20 Hvorfor re-commerce i Spejder Sport?
Undervejs noget tid. Trendsales og DBA vokser. Markedet bevæger sig over mod gensalg og recommerce. Nu er markedet også klar til at det er bæredygtigt kommercielt.
RETUR - en gensalgsbutik, hvor du også kan få dit grej repareret.
Ophavet i Spejder Sport er helt oplagt til recommerce. 4 spor i cirkularitet i Spejder Sport.
Reperationer, kurser og vidensdeling, udlejning af telte og rydsække (hardware kommer) og gensalg.

06.30 Kan recommerce betale sig økonomisk?
Patagonia er lykkedes med det. Spejder Sport tror på, at de kan lykkes med det med de 4 ben. Håbet er at gøre forretningen endnu bedre på lang sigt. Og naturligvis at tage ansvar for klima og miljø.
Der er allerede stor traction på second hand butikkerne.

09.45 Hvor kommer Spejder Sports second hand varer fra?
Reklamationer og fejlkøb. Med recommerce giver Spejdersport en genkøbspris på de produkter de sælger i dag giver de 30% som voucher på varer der kommer tilbage inden 3 år. Så sørger Spejdersport for at gøre den klar igen og sætte den til salg.
Gensalgsmuligheden skal på sigt sikre, at flere kunder kommer i butikken også. Det er så nyt at effekten ikke er målbar endnu. De gik live med recommerce d. 9. oktober med hjælp fra Create2Stay.

14.35 Hvor kommer inspirationen fra?
REA i USA er en klar inspiration. Det spirer rund omkring Pas Normal og andre cases fra Create2Stay.

15.50 Fra telefon til telt
En vigtig del af cirkularietet er, at vi ikke bliver i egen osteklokke. De partnerede up med GreenMind, der reparerer og gensælger brugte telefoner. Kunderne kunne indlevere deres brugte iphones og få grej evt. et telt i bytte.
Andre partnerskaber er under opsejling.
Vi skal være mindre bange for, at arbejde sammen om cirkularitet og tilfredse kunder.
Målet er en bedre forbrugskultur. Kan det svare sig at reparere?

24.00 Fjällraven fra 1971 fik nyt liv
Nyt logo, nye stropper, ny lynlås. Det kostede 200 kr mere end en ny, men hans rygsæk fik nyt liv. Det kan der ikke sættes pris på.
Spejder Sport forventer at skabe mere loyale kunder med deres reperations og recommerce-løsning.

27.00 Udlejning af grej som service
Forbrugerne kan teste udstyret og kan så købe bag efter.Vil ikke sælge noget, der kommer til at ligge i skabet. Der er produkter nok derude.

28.00 Kan kunderne komme ind med ældre produkter?
Måske. Men det er mere vanskeligt fordi de skal kende produkterne godt.

29.00 Kommer der flere RETUR butikker?
Det er håbet at samme service kan leveres i andre butikker end den københavnske. Der eksisterer i dag en skrædderservice på Spejder Sport alle kan bruge.

30.15 Spejder Sports cirkulære drømmescenarie
At det bliver økonomisk rentablet. På sigt vil gesalget opstå mange steder. En to-cifret procentdel af deres omsætning skal komme på gensalg. En ny økonomi. Det er spændede.

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!