S5E06: Er din chef en digital dinosaurus? m. Heidi Collin

Show notes: S5E06: Er din chef en digital dinosaurus? m. Heidi Collin

Introduktion

2.20 Det digitale vs. marketing

De to ting kan ikke skilles ad. Der findes fysisk marketing, men du kan ikke lave marketing i dag uden også at lave digital marketing. Som marketingansvarlig kan ud ikke undgå at forholde dig til det digitale spor.

Der findes stadig mange danske virksomheder, der ikke har taget rigtigt på hul det digital arbejde.

4.30 De tilbagevendende udfordringer i de danske marketing-afdelinger

Heidi er tidligere Online Chef i OK og har også konsulenterfaring.

Udfordringerne i tilfældig rækkefølge.

1) Tid og ressourcer ift. den forventede mængde af opgaver, der skal løses.

2) Mangler systemer og teknologier

3) Manger afklaring og mål

4) Uklare beføjelser omkring de opgaver man har fået

5) Mange snitflader, der bestiller opgaver

9.15 Skal du lykkes med at tage styringen, er du nødt til at være på tværs

Det handler om, at gøre det synligt, hvilket potentiale marketing kan udfolde i forretningen.

10.15 Marketing-mindsettet

Det er ikke de konkrete udfordringer, det handler om. Det handler typisk om nogen fortællinger, der ligger meget dybt i mange virksomheder, desværre. De to skal vi have gjort op med.

Der er ifølge Heidi, to marketingmyter:
- Marketing er jo, et serviceorgan

Nogen, der skal hjælpe andre med at nå deres mål.
- Marketing er et kostcenter

Altså ikke en investering, men en omkostning.

Det er helt afgørende for at lykkes i marketing, at de myter dør.

16.45 Sådan vinder du indflydelse i marketingrollen

Tal ledelsens sprog. Stop med at tale om marketingmetrikker når du rapporterer resultater.

Din resultatrapportering, skal tættere på den reelle forretning.

Hvilke forretningskritiske resultater, er vi med til at skabe. Digitale salg? Hvis ikke, så skaber du leads. Leads kan også være en ny studerende, eller flere donationer, hvis det er en ikke kommerciel forretning du sidder i.

Et par modeller du bør bruge:
Leadværdi.
Værdiskabelsen.

Download modellerne i ppt her.

Vi skal naturligvis ikke droppe de andre metrikker, det er bare ikke dem vi skal rapportere til ledelsen.

KPI vs. PI'er

KPI'er skal være kroner og ører. PI'erne er alle de målepunkter vi har, på vejen derhen.

PI'er er vigtige, for at kunne se, hvor vi skal kunne sætte ind, når man er på vej ud af kurs.

26.25 Tag det fulde ansvar for hjemmesiden

Det sker meget ofte, at fokus er på top-funnel i marketing.

Det er dig som marketingansvarlig, der har ansvaret for, at den synlighed bliver til salg,

Pas på din facination for nye ting. Vi har brug for at kigge ned i, hvad der sker inden i maskinrummet og optimere på det eksisterende.

Lyt til afsnittet om CRO, hvis du skal vide mere om konverteretingsoptimering https://www.nozebra.dk/insights/digital-performance-talks/s2e06-cro-conversion-rate-optimization-med-martin-tuxen

Lyt til performance-afsnittet med Mikkel og Jytte. https://www.nozebra.dk/insights/digital-performance-talks/s2e01-digital-performance-i-2023.

CRO løftede forretningen med 30% for OK.

32.30 Værdiskabelsesmodellen forklaret

Beregn værdiskabelsen for sidste år:

Tag online salg med i en kolonne. Har du ikke online salg, så spring den over.

Tag værdiskabelsen fra leads.

Tag også værdiskabelsen fra "afværgede kald", hvis du har et serviceben på sitet.

Læg de tre sammen.

Træk derefter omkostningerne fra. Det er lønomkostninger og budget, typisk.

Så får du resultatet på, hvilken værdi du har været med til at skabe.

Det er så godt som altid et positivt resultat.

Skaber synlighed omkring, at vi har ansvaret for den ene, af vores forretningskanaler.

41.00 Brand vs. performance-debatten

Heidi får røde knopper fordi, det bliver et enten eller. Det er det ikke.

Vi bliver nødt til at arbejde med hele funnelen.

Det er en unødvendig konflikt. Vi har altid skullet begge dele.

Konflikten opstår fordi det er meget forskellige profiler, der laver forskellige ting.

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!