Show notes - Har AI følelser? M. Thomas Telving
Introduktion
Gæstevært: Sara Eskildsen, Paid Social Strategist.
Gæst: Thomas Telving. Selvstændig. Filosof, pressechef og journalist.
2.45 Bias i AI
Biases lever videre i AI. Det er problemetisk. Det ved mange andre mere om end mig.
3.50 Når AI ligner mennesker
ChatGPT og robotten Sofia, er eksempler på humanoide maskiner. Fordi de ligner mennesker, kan vi komme til at behandle dem som mennekser. Hvad gør det ved os?
Hos No Zebra bruge vi AI til tekst og billedgenerering primært. Kræver menneskelig redigering, men er ret godt.
6.00 Deep fakes og voice cloning
Billeder og lyd i hæderlig opløsning kan bruges til at generere lyd og billeder effektivt, men jo også til svindel og manipulation. Teknologien er ikke ond. Det er brugerens ansvar. Det er svært at finde den rigtige måde at "styre" udviklnigen på.
9.30 Mennersker er ikke gode til at skælne mellem mennekse og AI
Det bliver sværere og sværere at kende forskel. Skillelinjen er svær at lægge. EU lægger nogle regler ned ift. chatbots.
Replica dating appen er et godt eksempel på, at det er svært at kende forskel. Mennekser bør bruge tid på mennesker.
16.30 Må jeg smide Sofia i affaldsskværnen?
Det er et menneskelig grundvilkår, at vi gør os forestillinger om det indre liv hos dem vi møder. Den styrke, bliver nu tildels en svaghed overfor AI, fordi vi ender med at bruge empati på maskiner der ikke føler noget selv.
Vi ender med at udvikle sympati for vores AI'ere. Mon der er liv derinde?
22.30 Hvad byder fremtiden på?
Nogen mener det er kuren på ensomhed, men det mener Telving ikke. Der er en kommerciel græse der skal findes.
Man bør regulere teknologi, så det ikke altid er klasses pæne spillere, der taber.
27.30 Hverdagen med AI
Det kan gøre mange ting nemmere og hurtigere. Men jeg bliver doven af det. Det er farligt ikke at gide at tænke sig om. Det er vigtigt at vi stadigt lærer at tænke os om.
33.35 Det er vigtigt at være kritisk
Det er vigtigt at vi beslutter os for, hvad vi gerne vil have det til at gøre for os. Sæt mennesket i centrum for de krav vi stiller til AI.
38.00 Råd til virksomhedernes brug af AI
Alle bør introducere deres medarbejdere til AI. Stil krav til jeres ledelse, stil krav til jeres medarbejdere.