Zombiesider og søgeordskannibaler: Ryd op på websitet og bliv elsket af Google (og dig selv)

Zombiesider og søgeordskannibaler: Ryd op på websitet og bliv elsket af Google (og dig selv)

Påstand: Du har stensikkert flere knopskudte og uopdaterede landingpages, end du ved af. Se, hvordan du finder dem, og hvordan de trækker din performance ned.

Det er tid til at rydde op på dit website. Det får du en quick-guide til i den blå boks længere nede.

Men start først med denne test:

1) Gå på Google og skriv: site:ditwebsite

Ligesom eksemplet med os selv her:

2) Hvis antallet af resultater er meget højere end det antal sider, du har på dit website/webshop, er der noget galt.

3) Scroll listen igennem og se hvor mange af de Google-indekserede sider, som er forældede, uaktuelle eller slet ikke skulle være offentligt tilgængelige.

Disse sider kaldes for zombiesider: De er døde, men alligevel levende.

Fandt du nogle?


OBS: Har du tusindvis af sider på din webshop? Så split dem op i kategorier, så du nemmere får overblik.

Det gør du ved at skrive "inurl:dinkategori" efter site:ditwebsite. 

Du SKAL skrive det, som det står i selve url'en på dit site til den pågældende kategori eller område, da denne metode bruge URL'strukturen til at søge kategorien ud.

Fx sådan her:

Et opdateret website er step 1, når vi taler SEO

Når vi analyserer nye kunders websites og digitale performance, finder vi altid zombiesider og søgeordskannibaler (forklares nedenfor).

Ikke bare nogle gange, men altid.

Både deciderede landingssider på websitet, men også gamle pdf’er, billeder, referater og andet skrammel, som virksomhederne slet ikke vidste lå tilgængeligt ”derude”.

Google doesn’t like that…. Og det gør dine brugere og kunder heller ikke. Og ultimativt er det elendigt for din SEO og brugeroplevelse.

Hvad er zombiesider inden for SEO?

Trods introen til begrebet ovenfor, uddyber jeg det lige:

Zombiesider er gamle, uopdaterede, uaktuelle og tynde sider, undersider, pdf’er og lignende på dit website.

Sider som du ikke bruger mere og ikke ønsker, at nogen skal finde.

De ligger fx ”skjult i menu” i dit CMS, men kan stadig findes ved en Google-søgning.

Det er ikke sikkert at brugerne nødvendigvis finder indholdet

Men da indholdet af zombiesiderne typisk er uaktuelt og af dårlig kvalitet, trækker det den gennemsnitlige kvalitet af websitet ned, hvilket i sidste ende kan betyde, at du bliver nedprioriteret i søgeresultaterne.

Hvad er søgeordskannibalisme inden for SEO?

Søgeordskannibaler er, når du har flere sider med samme content, CTA'er, links m.v., som sigter efter at matche samme søgeord og søgeintention fra brugerne.

Det skaber søgeordskannibalisme, som gør det sværere at opnå de gode placeringer på Google, fordi Google ser to sider, som handler om præcis det samme.

Hvis den ene side IKKE er mere indholdsrig, brugervenlig mm. end den anden, har Google svært ved at beslutte, hvilken side der skal have placeringen.

I nogle tilfælde ender det ud i, at ingen af siderne bliver valgt. Eller at det er den forkerte/ældste/uopdaterede side, som rangerer bedst.

Det betyder tabt placering for dit gode content og dermed tabt organisk trafik til websitet.


TIP: Du kan lave en site search, der hedder: site:ditwebsite intitle:ditsøgeord

Så får du alle de sider, hvor søgeordet indgår i sidetitlen. Er der sider, som minder meget om hinanden og egentlig godt kunne flettes sammen? Wupti, så har du elimineret én søgeordskannibal :)

Indlægget fortsætter under den blå boks.

Quick-guide: 5 hurtige tiltag, der booster din SEO:

De 5 ting herunder er små opgaver på 3-10 minutter, som du kan kaste dig over hver gang, du sidder og venter på det næste Corona-videomøde med kollegaerne eller har et hul i kalenderen :)

 

1) Optimér Titles og metabeskrivelser

Tjek at længden på titel og beskrivelse på din landingpages er helt perfekt - brug fx dette gode tool!
 

2) Optimér billeder og beskrivelser:

Tjek at dine billeder har gode navne, der hedder noget beskrivende (house-and-a-tree.jpg - i stedet for 1365498.jpg). Navngiv billedet INDEN du uploader det i CMS'et.
 
Husk også "Alt tekster": Lav kort beskrivelse og inkludér gerne et søgeord.
 
Sørg også for at dit billede IKKE er for stort og tynger loadspeeden ned. Brug fx Tiny PNG til at gøre billeder mindre.


3) Opdatér content og forlæng levetiden 

Er der gammelt indhold med gamle data eller facts? Så er det nu, du skal give indholdet et brush up og opdatere facts, årstal, data osv. 
 
Brug gerne lidt tid på keyword research for at se om de keywords, du oprindeligt jagtede, også stadig bliver brugt i søgningen.
 

4) Døde links:

Mange SEO tools kan finde døde links (links der linker til en 404 side).
 
Brug evt. screaming frog som er gratis op til 500 URL'er til at finde døde links og rette dem.
 

5) Redirect af 404 sider:

I samme ombæring kunne man redirecte 404 siderne til en anden side, der giver mening.
 
På den måde bibeholder du SEO-værdien fra de gamle sider.

Derfor skader manglende oprydning din SEO

Søgeordskannibalisme, zombiesider og manglende oprydning/opdatering skaber et uhensigtsmæssigt billede af websitet, hvis en stor del af siderne vurderes at være af dårlig kvalitet.

Det influerer balancen mellem de – i Googles øjne - gode og dårlige sider på dit website.

Jo flere sider af ringe kvalitet du har, jo mere kan du vinde ved at få ryddet op.

Sådan vægtes kvaliteten af dit content og websider

Kvaliteten af dine sider kan ikke sættes 100 procent på formel. 

Men fokuserer du på disse 4 ting, kommer du godt fra land:

  1. Unikt indhold – Indholdet på siden bør ikke være kopieret eller minde meget om indhold fra andre sider. Det skal adskille sig markant, have et klart formål og have unikke links, CTA'er osv.
     
  2. Indhold som dækker brugerens behov og besvarer brugerens spørgsmål - Gerne med links til andre relaterede emner/sider.
     
  3. Er brugervenlig – Herunder overskuelig, hurtig (eller i hvert fald ikke meget langsom om at loade indholdet), og igen: Den skal besvare de spørgsmål, som brugeren har.
     
  4. Er troværdig – Her stilles der naturligvis højere krav til videnskabeligt indhold ift. eksempelvis indhold om et event, som firmaet afholder.

Sådan kommer du af med søgeordskannibaler og zombiesider

1) Lav testen som beskrevet i toppen af indlægget

Og lav så redirects fra alle de gamle, uaktuelle sider og over til de gode og opdaterede sider.

Lad være med bare at "slukke" på den gamle side. Sørg for at redirecte til en side, der giver mening.

 

2) Kig på din side-/menustruktur:

Overlappende indhold og landingpages sker ofte ubevidst over tid. Og typisk for større webshops som har knopskudt og har mange medarbejdere, der laver og opdaterer indhold.

Har du to landingpages, som går efter at rangere på det samme søgeord og dermed konkurrerer internt, er den bedste løsning at lave et redirect fra den dårligst rangerende til den bedst rangerende.

Det skaber mere trafik på den bedste side, hvilket igen booster SEO-værdien.
 

3) Konsolidér dit content 

Overvej at samle de sider, som sigter mod samme søgeintentioner, på én side og giv så brugerne svar på alle deres spørgsmål på den side.

Lav en grundig analyse af efterspørgslen online. Find ud af hvad folk søger efter i relation til jeres virksomhed og produkter - både når de bare søger inspiration, og når de mere konkret er i markedet.

Så kan du opdatere dine landingpages, overskrifter, titler, metabeskrivelser, billeder osv., så de matcher brugernes søgeintention.

 

Simpelt men vigtigt

Ovenstående er ikke raketvidenskab. Men det er vigtigt og noget, som man let glemmer i en travl hverdag.

Særligt testen ovenfor - med at få overblik over hvor mange og hvilke landingpages, som Google har indekseret omkring jer - er et super godt startpunkt til at forbedre jeres website og SEO-værdi.

 

Har du/I brug for en samlet gennemgang eller optimering af jeres online performance, SEO, landingpages, links osv., så kontakt os her.

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!