Splittesting: Sådan gør du det korrekt, så du kan regne med dine resultater

Splittesting: Sådan gør du det korrekt, så du kan regne med dine resultater

I en nylig No Zebra-undersøgelse angiver over 60 procent, at de optimerer efter mavefornemmelse alene. Vi har lavet en guide til dig, der vil have sikker viden via gode, valide splittests.

Splittests er et af de store emner, vi gennemgår i vores nye CRO-akademi.

Det er det af to meget simple grunde:

  1. DET BETALER SIG: Det er den bedste og mest profitable tid, du nogensinde har brugt
     
  2. DE FLESTE GØR DET FORKERT, får misvisende resultater og træffer derfor forkerte beslutninger og laver skæve ændringer på shoppen


Har du det som de fleste andre, kan du bedst lide at bruge din tid på noget, som du ved, der virker.

Derfor gennemgår jeg her splittestprocessen grundigt, som den bør forløbe for at få valide resultater.

1) Analyse: Hvor giver det mest værdi at teste?

Du skal naturligvis teste der, hvor det giver mest værdi. Og hvor er det så?

Med et kig i Google Analytics kan du - som billedet herunder - f.eks. se, hvor mange kunder der falder fra i købsrejsen. For eksempel på siden for levering og siden for betaling - to klassikere.

Du kan også teste på de sider, der har mest trafik eller bruge værktøjet Hotjar til at se, hvordan de besøgende færdes på sitet og derudfra beslutte, hvilke sider du skal splitteste på. 

Når du har besluttet dig, er du klar til at opstille hypoteser.

2) Opstil hypoteser: Denne skabelon hjælper dig i gang

En god hypotese hjælper dig til at finde ud af, hvad du vil teste, hvorfor du vil teste det og hvordan du vil måle resultaterne.

Denne skabelon er rigtig god til at komme i gang med dine hypoteser:
 

"Fordi vi har observeret [A] og fået denne feedback [B], så tror vi, at ændring [C]  på denne side [D] vil få [E] til at ske. Vi ved dette, når vi opnår [F] og kan se [G].


Det kunne for eksempel se således ud:
 

"Fordi vi har observeret, at ingen signer up til vores nyhedsbrev i vores check-out og kan se på heatmaps, at de overser formularen, tror vi, at vi ved at skabe større farvekontrast for formularboksen vil få flere til at signe up. Vi ved dette, når vi kan opnår en stigning i permissions over en testperiode på 30 dage og kan se via Hotjar, at kunderne nu ser og klikker på sign up-formularen"

 

OBS: Placering, CTA og kontrastfarver har ofte kæmpe effekt

I det konkrete eksempel med sign up-formularen i check-out-flowet er det faktisk en ofte overset ting, at placering, CTA og kontrastfarver har en kæmpe stor effekt.

I dette eksempel fra Hi-Fi Klubben bruger de en ganske glimrende gulerod (1 års ekstra garanti) til at skaffe nye permissions.

Derudover er der stor kontrast til resten af check-out-flowet, og formularen er placeret synligt og godt dér, hvor kunder indtaster deres købsoplysninger.

3) Opstil testvariationer

Når du har din hypotese, er du klar til at opstille testvarianter og finde de variabler, du vil teste på.

Er det tekst? Farve? CTA? Placering af indhold/boks?

Det er vigtigt kun at teste én ting ad gangen, så du kan stole på resultatet.

Herunder testede vi farven på USP-baren i toppen af Fri BikeShops webshop.

Hvilken én tror du, performede bedst? :)

4) Opsæt og kør splittesten

Nu er du klar til at køre selve splittesten.

Det vigtigste på dette stadie er, at du har nok sessioner at bygge resultatet på.

Som tommelfingerregel siger vi minimum 15.000 sessioner, og som minimum 400 konverteringer per testvariation.

Derudover kan du vælge at tracke på flere ting ligesom i eksemplet med Fri BikeShop, hvor vi trackede på

  1. Klik på USP-bjælken
  2. Konverteringerne
  3. Antal besøg på tilbudssiden

5) Analysér og mål på resulatet (og pas på hurtige konklusioner)

Når du er i mål med selve splittesten, skal resultatet analyseres og granskes, før du træffer beslutninger.

Det er noget, som mange skipper, "for vi har jo resultatet af splittesten". 

Men du skal som minimum åbne Google Analytics og se på din trafik i splittestperioden. For eksempel:

  1. Hvordan ser testresultatet ud, når du kigger på hhv nye besøgende og tidligere besøgende?
  2. Hvordan ser resultaterne ud, når I ser på hhv. antal klik og konverteringer? 
  3. Har I gjort noget anderledes i testperioden? Sendt flere eller færre mails ud, eller kørt flere annoncer end normalt?

Alle ting, som kan influere resultaterne, er vigtige at belyse, før I træffer beslutninger.
 

Sidst men ikke mindst: Brug testresultatet som afsæt for din næste splittest!

Når du først er hjemmevant i splittestingen, bør den ene test afløse den anden.

På den måde får du et ægte "test-mindset", der skaber kontinuerlige og langvarige resultater for dig. 

Og du ender IKKE i samme paniktilstand som alle andre, som blot poster endnu flere penge i annoncering og krydser fingre...

 

Ved du allerede nu, hvor og hvordan splittesting og konverteringsoptimering vil have størst effekt for jer?

Hvis ikke, er du velkommen til at kontakte mig. 

Når vi splittester for vores kunder, ser vi altid flere af følgende resultater:

  1. Flere ordrer
  2. Øget synlighed
  3. Højere engagementsrate
  4. Flere leads
  5. Større kurv - kunder lægger flere ting i kurven
  6. Flere besøgende på de rigtige sider
  7. Øget bruger/kundekendskab


Det er ikke bare noget, jeg siger - se selv her, hvordan splittests og konverteringsoptimering har spillet en vigtig rolle i, at fx Plantorama har fået 155.000 nye email permissions, og at Korsholm har øget sin årlige online omsætning med 46 %. 

Tak for din tid!

/Mads Bjerre
Digital Marketing Specialist, No Zebra
[email protected]