Sådan annoncerer du på Pinterest (inkl. step by step-guide)
Pinterest annoncering i Danmark er en længe ventet udvidelse til paletten af PPC kanaler. Pinterest adskiller sig fra andre platforme, fordi det positioneres som en blanding af et socialt medie og en søgemaskine. Se, hvordan du bedst laver annoncering på Pinterest som en del af dit marketing mix.
”82% of Pinners have made a purchase based on content they saw from brands on Pinterest”
Pinterest har åbnet for annoncering på sin populære platform, og det er - jf. citatet herover - en rigtig spændende nyhed for mange virksomheder.
For hvor brugerne før brugte Pinterest til at gemme inspiration på boards, ser vi nu, at de mest aktive brugere begynder at anvende platformen som en søgemaskine på samme måde som Google.
Det har åbnet op for nye muligheder ift. annoncering på Pinterest af både produkter og inspirationsindhold.
Step by step-guide til Pinterest annoncering:
Vi er hos No Zebra i fuld gang med at teste Pinterest annoncering for flere kunder.
Og i samme forbindelse har vi derfor samlet en step by step Pinterest guide til dig, som du kan bruge til dine egne kampagner. Du finder den længere nede på siden.
Først får du argumenterne for, hvorfor Pinterest er en rigtig interessant mulighed.
Hvor mange bruger Pinterest i Danmark?
Ifølge Danmarks Statistik bruger 16% af danskerne Pinterest (2018-tallene er de nyeste).
I 2016 var tallet 9%, så der er en markant vækst i danskernes brug af Pinterest, som sandsynligvis kun bliver endnu større i 2019 og 2020.
Samtidig viser tallene, at hele 9% af brugerne benytter Pinterest-platformen dagligt, mens 33% bruger platformen 1-6 gange om ugen.
Der er altså grundlag for at nå en betydelig del af den danske befolkning gennem Pinterest.
Er din målgruppe på Pinterest?
Med en brugerbase på 16% i Danmark kan Pinterest sagtens være et uudnyttet potentiale for din virksomhed.
Først skal du naturligvis finde ud af, om din målgruppe er på platformen, og derefter om dit produkt eller ydelse egner sig.
To gode hovedregler:
- Kvinder er overrepræsenteret på Pinterest
- Særligt emner indenfor bolig, have, styling og DIY er efterspurgt på platformen. Men emnepaletten udvides hele tiden.
Dog viser de nyeste tal en signifikant tilvækst af mænd på Pinterest, hvor godt 40% af nye signups er mænd. Over tid bliver den store overvægt af kvinder derfor udlignet en smule.
Se hvilke Pins er populære hvornår?
Pinterest har lavet nedenstående overblik over sæsonen, som du kan lade dig inspirere af, når du skal planlægge dine kampagner.
Det tager (selvfølgelig) udgangspunkt i amerikanske højtider, men mange af dem er dog heldigvis universelle.
Hvordan ser Pinterest annoncerne ud?
Ligesom på Facebook indgår Pinterest annoncerne helt naturligt i feedet, så de blot ligner organiske pins.
Herunder ses et annonceeksempel, hvor mit Pinterestfeed blandt andet viser DIY vinhylder.
I den forbindelse præsenteres en annonce for havehandel.dk, hvor jeg kan købe vintønder.
Når man klikker på annoncen, foldes den ud og viser i dette tilfælde de konkrete produkter med priser i en karrusel.
Når man i bunden klikker på ”se mere”, folder den automatisk websitet ud direkte i Pinterest appen som vist i eksemplet helt ude til højre.
Det betyder, at man får nogle meget værdifulde interaktioner med Pinterest-brugeren, som sjældent rent faktisk ved, at de interagerer med en annonce.
Det skyldes at indholdet ligner det organiske så meget. Og den måde hvorpå man interagerer med produkterne, passer til den organiske brug af platformen.
Shopping på Pinterest er endnu ikke åbnet i Danmark
Den absolut fedeste funktion i Pinterest Ads er Shopping-elementet, som gør det muligt at promovere produkter direkte i inspirationsfeedet.
Desværre er denne funktion endnu ikke tilgængelig i Danmark, men du kan læse mere om pinterest shopping her.
Brug Rich Pins til at promovere produkter på Pinterest
Indtil shoppingmulighen kommer til Danmark findes der heldigvis en anden løsning:
Ved at bruge Rich Pins kan Pinterest crawle dit strukturerede data på websitet, og automatisk oprette alle dine produkter som pins.
Det er ikke lige så godt som den rigtige Pinterest shopping funktionalitet, men giver dog lignende muligheder.
Hvad koster annoncering på Pinterest?
At annoncere på Pinterest er ikke anderledes end annoncering på andre platforme.
Systemet bygger på en live auktion, hvor dit bud afgør, om din annonce bliver vist.
Lige nu er priserne kunstigt lave, når du annoncerer i Danmark, fordi der er så få annoncører på. Derfor er der mange penge at spare, hvis du kommer på platformen som en af de første.
De indledende tests, vi kørte for en kunde i juli måned, viser en klikpris på 0,81 krone. Det er ekstremt lavt ift. hvad samme kunde betaler på både Facebook og Google.
GUIDE: Opsætning og målretningsmuligheder på Pinterest
Pinterest ads har taget noget af det bedste fra både Facebook og Googles annonceplatforme, og skabt en rigtig stærk platform med et intuitivt flow, når du skal opsætte og målrette annoncer.
Herunder gennemgår vi opsætningen af Pinterestannoncer step by step:
1) Vælg dit formål med Pinterest-kampagnen:
Hvis du opsætter konverteringstracking, kan du optimere kampagnen direkte efter konverteringer.
Vil du blot teste, om Pinterest er noget for din forretning, kan du starte med at fokusere på trafik og så evaluere trafikken i Analytics.
2) Vælg om kampagnen skal være video eller karrusel:
Indtil videre har vi bedst erfaring med karrusellen.
3) Målretning af din Pinterest kampagne
Du har tre muligheder for at målrette din Pinterest-kampagne:
- Du kan opsætte dit audience baseret på din pixel
- Du kan målrette ud fra keywords
- Du kan målrette ud fra interesser.
4) Vælg køn, aldersgruppe, lokationer, sprog og devices
Tip 1: Som tidligere nævnt er der pt. klart flest kvinder på Pinterest. Dog står mænd for 40 procent af alle nye signups på Pinterest lige nu, så med tiden bliver fordelingen mindre skæv.
Tip 2: Pinterest tilgås nærmest udelukkende via mobil. Så du kan lige så godt målrette efter mobilen med det samme.
5) Målret efter interesser
Dér hvor det bliver interessant, er når du ser på de interesser, som du kan vælge imellem på Pinterest.
Når du går i dybden med disse, får du hurtigt indsigt i hvilke målgrupper du kan forvente at nå gennem din Pinterest annoncering.
6) Tilføj de vigtige keywords/søgeord, som dine kunder søger efter
Ud over interesser kan du også udvide din målretning ved at tilføje en række keywords.
Her kan du ”genbruge” søgeord fra din efterspørgselsanalyse og tilføje dem på samme måde, som du kender fra Google Ads, ved hjælp af broad, phrase, exact og negative match.
Vores anbefaling: Vi anbefaler, at du starter din Pinterest annoncering relativt bredt. Derefter kan du løbende indsnævre for at gøre kommunikationen mere og mere relevant for målgruppen.
Gode cases med Pinterest annoncering?
Pinterest har som sagt først lige åbnet for annoncering på sin platform, så derfor findes der endnu ikke gode cases.
Når vi har kørt de første kampagnetests for vores kunder, opdaterer vi dette indlæg med en Pinterest case.
Vil du i gang?
Hvis du vil i gang med Pinterest annoncering eller fx YouTube annoncering som nye kanaler i dit marketing-mix/PPC-mix, er du meget velkommen til at kontakte mig.
Vi arbejder på at afholde morgenseminarer om både Pinterest og YouTube annoncering hos No Zebra, så hold øje med vores events eller kontakt os her, hvis du vil i gang med det samme.
Tak for din tid!