Det kan koste dig dyrt ikke at have styr på dine fragtpriser!

Det kan koste dig dyrt ikke at have styr på dine fragtpriser!

Oplyser du dine brugere om fragtprisen, før de når i indkøbskurven? Hvis ikke kan det komme til at koste dig dyrt i bødekassen. De samlede omkostninger for et produkt skal nemlig vises første gang en bruger ser prisen på et produkt.

Af Signe Kjær Jessen, Head of Customer Care No Zebra

Byggemarkedskæden Jem & Fix A/S lærte de nye fragtregler på den hårde måde! I december blev de idømt en bøde på 150.000 kroner for at have vildledt om priser på deres hjemmeside og i deres tilbudsaviser.

Prisen på en reol og flere trailere var oplyst uden fragt, selvom forbrugerne ikke kunne vælge at afhente produkterne og derfor skulle betale for fragt.

Oplysningerne om fragt skal nu fremgå første gang, prisen for et produkt vises. Det er ikke længere nok, at forbrugeren først skal klikke sig videre til eksempelvis produktsiden, før oplysningerne gives. Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, forklarer det sådan:

De priser, som virksomheder annoncerer med, skal være de priser, som vi forbrugere kan købe varerne til. Hvis det annoncerede beløb kun udgør en del af prisen, fremstår produkterne billigere end de faktisk ender med at være, og det er ulovligt.

Men det er ikke kun i tilfælde, hvor fragtoplysningerne er helt udeladt, som er ulovlige.

Det er også i strid med loven, hvis oplysningerne gives på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Det fremgår af markedsføringslovens § 6, stk. 1. Det betyder, at oplysningerne om fragt skal fremgå lige så tydeligt som selve prisen for produktet, hvis produktet ikke kan købes uden at betale fragt.

Men hvad med de tilfælde, hvor fragt afhænger af det samlede køb eller vægt? Spørger du måske. Her er det i ifølge Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen stadig nødvendigt at informere om udgifterne til fragt.

Dommen understreger, at alle obligatoriske omkostninger skal indregnes i prisen. Det gælder også fragt. Hvis fragten ikke kan beregnes på forhånd, skal oplysningen om, at der tillægges fragt, stå i umiddelbar tilknytning til prisen. 

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Hvis du ikke har taget højde for disse regler, bør du allerede nu begynde at justere din webshop.

Et hurtigt oprids:

  1. De samlede omkostninger for et produkt skal vises første gang en bruger ser prisen

  2. De ekstra omkostninger skal fremgå klare og tydelige, og det er ikke nok først at vise dem fx i indkøbskurven

  3. Kan de samlede leveringsomkostninger ikke beregnes på forhånd, skal det klart og tydeligt fremgå, at der pålægges fragt - og så kan du eksempelvis indsætte et link til beregning af fragtomkostninger

 

Kilde: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2021/boede-for-at-oplyse-priser-uden-fragt/"

André Hedegaard Madsen

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!