Automatiske mails – hvorfor er de så værdifulde?
Velkomst-e-mails, forladt indkøbskurv-e-mails, fødselsdags-e-mails… I dag er hver eneste interaktion med vores abonnenter en mulighed for at skabe en stærkere og mere personlig dialog. Men hvordan får vi det meste ud af disse relationer?
Det er forbrugernes tidsalder.
De har kontrol over beslutningsprocessen – uanset om de køber dit produkt, har prøveperioder på din service eller hvis de booker et møde med dig. De ønsker at blive hørt.
Og det er I vores interesse som marketingsfolk at høre godt efter. At tiltrække nye kunder i en så impulsrig verden afhænger kraftigt af evnen til at styrke relationen til kunderne ved at følge op på deres adfærd.
Heldigvis er der adskillige typer af automatiserede muligheder, der hjælper os med at styrke disse relationer.
Hvad er automatiseret marketing?
Marketing automation anvendes ofte i forbindelse med e-mailautomatisering, triggered e-mails og transaktions-e-mails.
Dybest set bygger alle disse begreber på det samme grundlæggende princip:
At bruge automatiseringsteknologi til at forenkle og fremskynde forskellige marketingsprocesser.
Forskellen ligger i, hvilken proces du rent faktisk bruger det til - automatiserede e-mailkampagner, automatiske bekræftelser af transaktioner eller e-mailkampagner triggeret/startet af brugernes specifikke adfærd.
Hvor effektiv er marketing automation?
Sammenlignet med standard e-mailleverancer har triggered e-mails en signifikant højere åbnings- og klikfrekvens på omkring 40-50%.
Dette er fordi, de (ofte) er yderst relevante og skabt på tidspunktet for en specifik adfærd fra kunden.
For at se det fra en anden vinkel kan vi sige, at undlade at sende en meddelelse i form af en triggered e-mail er blevet utrolig risikabelt, da det efterlader vores kunder, potentielle kunder eller købere i det ukendte. De forventer at få en bekræftelse og gerne en med relevante informationer, hvorved vi også mindsker henvendelser til kundeservice eller lignende.
Hvad er de klassiske marketing automation-områder?
Fødselsdagshilsener, velkomst-e-mails og win-back-meddelelser er blandt de mest populære, når det kommer til e-mail marketing automation. Dem beskriver vi i dybden længere nede i dette indlæg.
Men det er blot nogle få af flere måder, hvorpå du kan få dine kunder til at føle sig værdsatte og samtidigt holde dem samtidig beskæftiget med dine tilbud. SMS-automation og ikke mindst dynamiske og automatiserede annoncer på sociale medier og Google er andre afgørende ting at tænke ind i dit automatiseringssetup.
Sidst men ikke mindst er det vigtigt at nævne, at du/I sparer både tid og ressourcer ved at automatisere disse kundeinteraktioner, selv i en meget simpel form.
Velkomst-e-mails: Øg engagementet fra starten
Den første velkomst-e-mail du sender kunder, efter de har registreret sig, markerer et vigtigt øjeblik:
Det er din første personlige kommunikation med din nye abonnent.
Dermed er det tid til nogle vigtige beslutninger:
- Hvad vil du sige?
- Hvordan vil du præsentere dig selv?
I stedet for at sælge produkter til dine kunder med det samme, bør du sikre, at de føler sig værdsat ved at sende dem en personlig besked. Husk at nævne de mange fordele, de får ved tilmelding til dine tjenester. Det kan være i form af rabatter, eksklusive tilbud, premium-interviews. Glem heller ikke at linke til dit allerede eksisterende indhold, da disse e-mails er blandt de mest effektive triggered e-mail typer!
Berig dine data via velkomstflowet
Velkomst-e-mails er også en stor chance for at begynde at indsamle og raffinere flere data fra dine abonnenter. Hvis du har fået navn og e-mail i første ombæring, kan du spørge ind til andre ting i næste step via velkomstmailen.
Men glem ikke at fortælle dem, hvorfor du indsamler alle disse oplysninger. Gennemsigtighed er nøglen, trods alt!
Forladt indkøbskurv-e-mails: Vær opmærksom
Ud over den åbenlyse fordel ved forladt indkøbskurv-e-mails for e-handelsvirksomheder (dvs. at de hjælper kunderne til at færdiggøre deres indkøb), er de også en perfekt måde at vise dine kunder, at du er opmærksom på, hvor de færdes på dit site.
Tag det første skridt og lad dem vide, at deres indkøbskurv er gemt, vis dem alle leverings- og shippingmuligheder, eller tilføj måske endda nogle produktanbefalinger for at tilskynde flere køb!
Forladte indkøbsvogne virker også for tjenester, som ikke handler om håndgribelige produkter såsom gratis prøveperioder eller bookede aftaler. Så længe du har nogle skarpe tekster og måske en fangende grafik eller to, vil du helt sikkert gøre et indtryk.
Et sidste råd?
Vær hurtig og send disse e-mails, straks efter at kunden har opgivet indkøbskurven for således at forblive øverst i kundernes hukommelse – og genvinde salg.
Win-back-e-mails: Få gnisten tilbage
Hvis en person lige pludselig stopper med at købe dine produkter, er det tid til at sende en win-back-mail for at se, hvorfor de er stoppet, og om kunden virkelig er tabt.
Vi kan faktisk anskue disse typer af e-mails som omvendt triggered e-mails, da de bliver genkendt på manglende aktivitet fra abonnentens side og ikke af en bestemt handling, de har udført.
Yderligere viser forskning, at det er dyrere og mere tidskrævende at tiltrække nye kunder end at kommunikere med eksisterende kunder og vinde dem tilbage. Ligesom med forladt indkøbskurv-e-mails bør du forsøge at vinde dine kunder tilbage med et nyt incitament til at øge engagement i form af en særlig rabat eller nogle påmindelser om de fordele, der er ved det, du tilbyder.
Du kan også invitere dem til at opdatere deres e-mail-præferencer eller interesser for at sikre, at de får mere relevant indhold fra dig i fremtiden.
Det vigtigste er at vise dine abonnenter, at deres tilstedeværelse og engagement er vigtig for dig, og at du vil have dem til at vende tilbage. Ligesom i begyndelsen af jeres forhold!
Post-køb-e-mails: Det er ikke slut endnu
Din salgsrejse slutter ikke med et salg. Oftest er det er bare et stop på vejen mod flere.
Og hvilket ord vil hjælpe dig på din vej?
"Tak"!
Post-køb-kundepleje er et afgørende skridt for at sikre kundernes loyalitet, mindske deres post-køb-frygt og nuværende muligheder for op- eller krydssalg.
Hvis du leder efter mere data om din egen tjeneste, er dette tiden til at sende en simpel feedbackundersøgelse. Hvis du vil have din køber til at blive din rådgiver, bør du give ham en tilhørende rabat, hvis du ønsker at få ham til at føle sig mere sikker omkring sit køb, kan du sende ham nogle værdifulde oplysninger i form af opskrifter, vedligeholdelsesvejledninger og anmeldelser om det købte produkt. Valgte er dit.
Fødselsdags-e-mails: Tid til at være kreativ!
Lad dig ikke narre, fødselsdags- eller jubilæums-e-mails bør anvendes i alle typer af virksomheder for at styrke kunderelationerne – både B2C og B2B.
Hvis du ikke beskæftiger dig med forbrugerprodukter, kan du blot anvende årsdagen for dine abonnenters registrering eller en bestemt handlen som en anledning til at sende dem en komplimenterende e-mail.
For rejseselskaber kan selv præfødselsdagshilsener gøre underværker!
Undgå faldgruberne i en kedelig hilsen ved holde dig til nogle centrale mål: Først skal du sikre, at din grundlæggende data er korrekt (for fødselsdage er det godt at have en gyldig fødselsdato og et fornavn som minimum).
Hvis du har mulighed for det, kan du tilføje en særlig rabat, et gratis element eller gratis forsendelse. Hvis dit budget ikke tillader dette, har du stadig mange muligheder:
Bed dine kunder om at udarbejde en ønskeliste af dine produkter til inspiration, eller forbered en sjov animation til dem internt.
Du er velkommen til at eksperimentere med mere grafik og mindre indhold – uden at glemme CTA-knapperne selvfølgelig!
Disse er blot nogle af de mange muligheder, triggered e-mailkampagner tilbyder. Selvfølgelig er det næste spørgsmål: Hvor starter du? Hvordan begynder du?
Det er heldigvis enkelt og nemt at komme i gang med alle ovenstående eksempler og dermed hurtigt at komme i gang med at skabe værdi for både kunder, gæster, brugere, abonnenter og dermed værdi for jeres organisation.