7 gode råd til implementering af PIM-systemer
I har besluttet af få et produktinformationssystem (PIM), og skal nu snart i gang med at implementere det. Det er nu, det hele kan gå galt. Eller gå godt. Her har vi samlet 7 af de bedste råd og erfaringer, vi har fra alle vores PIM-projekter.
Et hurtigt gæt er, at I har valgt et af følgende PIM-systemer:
Disse 4 er nok de mest populære PIM-systemer i Danmark og dem, vi har hjulpet mange danske virksomheder med at implementere.
Risiko ved implementeringen
PIM-implementeringen indebærer dog altid en stor risiko for bl.a. arbejdsmæssigt overload pga. antallet af produkter, antallet af integrationer og steder, hvor PIM-daa skal bruges, pga. perfektionisme eller pga. dårlige, ustrukturerede processer og data.
Det er tit i sådan en proces, at man finder ud af, HVOR MEGET ens tidligere løsninger har knopskudt sig i alle retninger, og hvor meget data og content, man har, som ikke er ensrettet og afstemt, så det kan bruges i de kanaler, man ønsker.
Derfor er det desto vigtigere at have en ordentlig plan og proces på plads, når I skal implementere et PIM-system.
Hvor skal PIM-data og content komme fra, og hvor skal det bruges?
Antallet af indgående datakilder samt steder, hvor PIM-data skal bruges, påvirker naturligvis processen og forberedelsen omkring PIM-implementering.
Hvad skal fx dine leverandører vide og gøre fremadrettet? Hvordan skal de levere content og data til dig/systemet?
Der er kort sagt mange ting at tænke ind i implementeringsprocessen.
7 gode råd til PIM-implementering
1) Kortlæg din forretnings behov og dine kunders behov:
- Præcis hvilke informationer har dine kunder brug for for at bevæge sig i den ønskede retning på kunderejsen?
- Hvilke årsager er der til, at kunder returnerer varer, og hvordan kan bedre/opdateret information i PIM afhjælpe det?
- Hvordan besvarer jeres produkttekster spørgsmål, ønsker og pains fra både erfarne købere og nye købere?
2) Udpeg en styregruppe og en procesejer:
Gruppen skal helst som minimum indeholde en person fra it, fra produkt management, én fra indkøb og én fra marketing. Altså dem, som i dagligdagen kommer til at arbejde med PIM, vedligeholde data og opdatere informationer.
Sørg for, at ansvaret for hele PIM-processen ligger hos én fra marketingafdelingen.
3) Sæt klare KPI'er, som viser kundeværdien:
De bedste kontrolelementer til en vellykket investering i PIM er veldefinerede KPI'er. Hvad er succeskriterierne, og hvordan måler vi dem?
4) Læg ejerskabet for PIM i marketingafdelingen:
Ansvaret for PIM skal ligge i marketingafdelingen. Lad os slå det fast.
Det er dem, der har den bedste indsigt i og forståelse af kunderne og kunderejsen og dermed, hvad der er den bedste kommunikation i alle kanaler, herunder produktinformationerne.
5) Engagér nøglepersonerne:
Husk at dem, der skal arbejde med systemet i hverdagen, kan blive dine vigtigste medarbejdere eller de største modstandere mod PIM-systemet og projektet. Inkludér og engagér nøglepersonerne i processen.
6) Bryd PIM-implementeringen op i små skridt:
Bryd processen op i små faser og fejr succeserne for hvert step, I når i mål med.
7) Gå standard og keep it simple:
- Differentiér ikke mellem katalog- og webtekster. Lav i stedet korte og lange versioner af tekster, som kan bruges i de forskellige kanaler.
- Vælg billeder, der kan bruges i alle kanaler.
- Håndtér oversættelser i selve PIM-systemet og ikke i hver kanal.
Kort sagt: Tænk hele tiden på, hvordan I gør det videre arbejde så nemt for jer selv som muligt.
“
Ejerskabet for PIM skal ligge i marketingafdelingen. Det er dem, der har den bedste indsigt i og forståelse af kunderne og kunderejsen og dermed, hvad der er den bedste kommunikation i alle kanaler, herunder produktinformationerne.
Bjarne Friis Rosendal
Backend Tech Lead, No Zebra
Spørgsmål om PIM?
Jeg håber, du er blevet lidt klogere på PIM-implementeringen.
Har du yderligere spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.