10 ekspertråd til dine Google Ads til Black Friday/week/weekend

10 ekspertråd til dine Google Ads til Black Friday/week/weekend

Black Friday står for døren. Dagen hvor alle webshops skruer op for både bud og budgetter, og kun de dygtigste rent faktisk skaber en rentabel forretning på dagen. Se her, hvordan du bliver en af dem.

Senest opdateret 7. november 2022.

 

Som marketingperson med ansvaret for Paid Search sveder du måske lidt ekstra i denne tid. Du vil jo helst ikke være blandt de mange, som ikke tjener penge...

Undgå de basale fejl i dit Paid Search setup til Black Friday

Om du får succes med dine annoncer, afhænger af den samlede strategi, du lægger for din forretning op til udsalget.

Det kan vi ikke favne i ét blogindlæg, men vi kan dog sikre, at du undgår at lave de mest basale fejl, som rigtig mange begår.

Derfor gennemgår vi de 10 ”must do’s” som du skal have styr på inden udsalget starter.

1. Submit alle annoncevarianter mindst 1 uge før, og lav backup varianter

Under normale omstændigheder tager det under 24 timer at få godkendt en annonce af Google. 

Men i perioden op til Black Friday forlænges processen, og det kan sagtens tage 3 dage eller mere.

Sørg derfor for, at alle dine annoncer er uploadet og gemt mindst én uge før, så er du sikker på, at de når at blive godkendt inden dagen.

Lav også gerne backup annoncer, som du kan aktivere, hvis nogle af dine annoncer bliver afvist på dagen.

Det kan eksempelvis ske ved punkt nr. 2:

2. Brug Seasonal Adjustments til Smart Bidding

Google har optimeret algoritmen til at tage højde for det øgede forbrug i Black Friday (Week) perioden, men det vil altid være en god idé at optimere algoritmens læring i Smart Bidding strategier ved at bruge Seasonal Adjustments – eller på dansk Sæsonbetonede justeringer.

Helt konkret skal du gå ind under Værktøjer og Indstillinger -> Budstrategier og Advanceret kontrolelementer.

Her bør du opsætte justeringer, hvor du forbereder algoritmen til store vækstrater i konverteringsraten, hvilket vi normalt ser i Black Friday perioden.

3. Brug automatiske regler til at aktivere og deaktivere setuppet

billedeDet vil altid være en rigtig god idé, at du manuelt følger op på, om dit Black Friday setup aktiveres og deaktiveres korrekt. Men som et ekstra led i at sikre dette, så bør du lave nogle automatiske regler, der bakker op om dette.

Her kan du med fordel bruge labels til at skelne mellem dit almindelige setup og dit Black Friday setup, da du så nemt kan styre reglerne med disse labels.

Bemærk at det nu også er muligt at lave regler til dine asset groups i Performance Max kampagner.

4. Muliggør manuel opdatering af produktfeed til shopping

De fleste webshops vil som standard opdatere produktfeed klokken 12.

Det betyder, at selvom du laver ændringer i priser i løbet af dagen, vil det ikke reflekteres i din produktdata i Google Shopping.

Du skal derfor sørge for, at du har en mekanisme i webshoppens backend, som muliggør en manuel reload af dit produktfeed. Så er du sikker på, at dataen opdateres i løbet af dagen.

5. Brug annonceudvidelser og udnyt din brandkampagne

Det er vigtigt at opsætte promotion-extensions med dine Black Friday tilbud for at øge relevansen af dine annoncer.

Du bør også skifte alle annoncer i din brandkampagne, så de reflekterer dine Black Friday tilbud.

På Black Friday ved vi af erfaring, at brugerne søger mange gange efter deres yndlings webshops. Her er det vigtigt, at jeres tilbud allerede er reflekteret i annoncen, som leder til kampagnesiden, hvis det ikke er forsiden.

6. Skab rammerne for et ”ubegrænset” budget

Det er næsten umuligt at kontrollere sit budget på Black Friday, fordi du ikke har real-time data i Google Ads.

Derfor bør du opbygge en kampagnestruktur, som tillader dig at lade budgettet være ubegrænset.

Lav eksempelvis en shoppingkampagne udelukkende med dine tilbudsprodukter, og lav manuelt pristjek i løbet af dagen, så du kan give ubegrænset budget til alle de produkter hvor i er prisførende.

7. Sæt alle ”almindelige” kampagner på pause

På Black Friday giver det ingen mening at annoncere for noget, som ikke er specifikt for Black Friday, det er spild af penge og vil ikke give nogen effekt.

Derfor bør du pause alt, som ikke er kampagnespecifikt, og starte det igen efter weekenden.

Hvis du vil køre videre med dine faste kampagner, bør du som minimum lave annoncevarianter med de specifikke tilbud og USP’er.

8. Brug dynamisk retargeting, men kun på tilbudsprodukter

Hvis du ikke allerede laver dynamisk display-retargeting i Google Ads, bør du sætte det op hurtigst muligt.

Det giver stort set mening for alle webshops at bruge denne annonceform.

Når det kommer til Black Friday bør du skifte dit produktfeed, og lave en dedikeret segmentering af produkter, så det primært er dine Black Friday tilbud, som bliver vist i de dynamiske annoncer.

Lav også gerne et dedikeret design til dagen.

9. Brug RLSA på dine dyreste og mest brede keywords

Hvis du har nogle meget brede keywords, som du ønsker at annoncere på, men de er for dyre, så kan du overveje at lave en ”retargeting list search ad” hvor du kun viser dine søgekampagner til personer, som har besøgt dit site indenfor x antal dage.

På den måde kan du byde ind på nogle keywords, som ikke normalt er profitable, men kun overfor brugere som allerede kender dit brand og derfor har større sandsynlighed for at konvertere.

10. Husk at bruge Bing

På Black Friday stiger alle CPC priser, og du skal derfor udnytte Bing så meget som muligt.

Sørg for at få en så stor trafikandel fra Bing som muligt, da du sandsynligvis vil kunne få en markant lavere klikpris her, sammenlignet med Google Ads.

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!