Undgå disse 5 fejl i din Facebook-annoncering

Undgå disse 5 fejl i din Facebook-annoncering

Tjek disse 5 punkter og se, om du er helt up to speed med din Facebook annoncering - VIGTIGE do's and dont's!

Små detaljer kan adskille en succesfuld Facebook-kampagne med lave klik-/CPM-priser fra en dyr og knap så succesfuld kampagne med dyre klik og lav effekt.

Tjek om du har styr på de 5 ting herunder, så du øger dine chancer for succes.

1) Har du overlappende annoncesæt? Se her hvordan du tjekker det

Hvad er værre end at tabe en Facebook auktion?

At tabe den til sig selv!

Det er desværre virkeligheden for mange annoncører, som ikke benytter sig af Inspect-toolet i Meta Ads Manager.

Auktionsoverlap, som findes under Inspect, (se den lilla graf herunder), viser, hvor mange procent af din målgruppe, som overlapper en anden målgruppe i samme kampagne.

Facebook anbefaler, at overlap ikke overstiger 20 %. Men jo lavere overlap, jo bedre.

Det er vigtigt at ekskludere målgrupperne fra hinanden under annoncesæt, så overlapning undgås, da annoncesæt med overlap vil performe dårligere, da de vil ”møde” hinanden i auktionerne.

2) Bruger du dynamiske annoncer? Hvis ikke, SKAL du begynde at gøre det

Hvis du ikke benytter dynamiske annoncer i dag, går du glip af et glimrende værktøj til effektiv Facebook annoncering. 

Det både performer bedre (er vores erfaring) og er langt mere overskueligt & agilt.

 

Fordele ved Facebooks dynamiske kreativer

  1. Overskueligt overblik:

    Med almindelige annoncer er det svært at holde overblik over hvilke annoncetekster, der er brugt til hvilke annoncer, hvordan de er matchet med overskrifterne, og hvilket kreativ, der tilhører hvilke annonce. Dette undgås ved dynamiske kreativer.

  2. Nemt at lave tilføjelser:

    Ønsker man at teste/tilføje en ny annoncetekst, overskrift, beskrivelse eller et nyt kreativ, kan det nemt tilføjes til det dynamiske kreativ.

  3. Bedre chance for høj performance:

    Ved dynamiske annoncer, giver vi algoritmen muligheden for selv at skabe den annonce, som passer bedst til brugeren.

Trust the algorithm.

 

Udfordringer ved dynamiske kreativer

Når der arbejdes med dynamiske annoncer, er det vigtigt at tage højde for følgende:

  1. Kun én målgruppe, ét format, ét budskab og én landingsside

    Alle kreativ-elementerne skal passe sammen, fordi der kun kan være én annonce (og dermed budskab) pr. annoncesæt – og dermed pr. målgruppe.

    Hvis man gerne vil have flere budskaber på samme tid, skal de oprettes som almindelige annoncer i stedet, eller benytte forskellige målgrupper (annoncesæt).

    Det er IKKE muligt at køre karrusel sammen med enkeltbillede – det er enten/eller. Ligeledes kan der kun indsættes én URL – derfor skal den givne landingsside være optimeret til alle annoncetekster/kreativer.

  2. Ikke målbart på kombination niveau

    Algoritmen vælger selv den mest optimale kombination til den enkelte bruger. Den giver os ikke (længere) data på, hvilken kombination, der har performet bedst.

    Vi kan derimod se, hvilken af de enkelte kreativ-elementer, der har performet bedst (under à udspecificering à efter aktiv i dynamisk annonceindhold).

3) Er dine annoncetekster er for lange? Det er de formentlig ofte...

Adespresso har analyseret over 750.000 annoncer på Facebook, og fundet frem til følgende:

Annoncetekster med ca. 18 ord, performer bedst på tværs af brancher.

Der er selvsagt stor forskel på brancher, og nogle budskaber kræver mere information end andre.

Men det er værd at splitteste, og se om det kan øge performance.

Du kan fx bruge https://wordcounter.net/ til at tælle ord. Eller bare Word...

Og du kan bruge dette tool til at teste, om du skriver kedelige, ensformige tekster uden rytme ;)

4) Dit valg af "lokation" tager rævl og krat med...

Har du styr på denne indstilling? Hvis ikke, kaster du højst sandsynligt penge ud af vinduet.

Som standard står denne indstilling som ”everyone in this location”.

Det betyder, at eksempelvis turister på din valgte lokation også får annoncen.

Det er - for mange virksomheder - spildte annoncekroner.

Vælg i stedet ”people who live in this location”. Så viser Facebook kun annoncen til de personer, som opholder sig størstedelen af deres tid på lokationen (og derved vurderes som beboende).

5) Bruger du UTM-tags? Og på den rigtige måde?

Tilføjer du ikke UTM-koder til din annonce, vil du gå glip af vigtig tracking i Google Analytics.

Sådan opsætter du korrekte UTM-tags:

  • Koderne kan genereres her: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

  • Source vil altid være facebook (eller eks. linkedin), medium vil altid være social – og derefter vil campaign eller content være tilpasset de enkelte kampagner/annoncer.

  • Brug ikke mellemrum, store bogstaver eller æ, ø, å.

  • Koden kan enten sættes i forlængelse af URL’en med et spørgsmålstegn imellem eller deles op og sættes under webadresseparametre på annonceniveau i Facebook.

Brug for hjælp til at tjekke og optimere dine Facebook-kampagner?

Så kontakt os her.

 

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!