LinkedIn Roadmap 2022: Seneste og kommende produktnyheder
Har du styr på, hvilke forandringer og nye features LinkedIn byder dig og din forretning i 2022? Læs med her og få et hurtigt og relevant overblik.
I marts 2021 skrev jeg lidt om LinkedIns mange forventede produktnyheder for 2021.
Nu er der gået 9 måneder, og LinkedIns Product Roadmap har helt som forventet skubbet sig en hel del. Nogle features er blevet lanceret som planlagt, nogle er i beta / forsinket, mens nye features er lagt i pipelinen for Q1 2022.
Her får du en 5 minutters recap på de mest interessante og relevante highlights for LinkedIn 2022!
LinkedIn Company page: Artikler og nyhedsbrevspermissions
I Q3 2021 fik du mulighed for at skrive artikler med din virksomhedsside som afsender. Artikler er long form content (op til 125.000 tegn), hvor du kan indlejre billeder, videoer, citater og links. Jeg skrev kort om denne ændring her.
I forlængelse af artikel-muligheden kan LinkedIn-brugere ogås skrive sig op til dit ”LinkedIn nyhedsbrev”, som i praksis er dine LinkedIn-artikler. Når du udgiver en ny aritkel, vil dine nyhedsbrevs-subscribers modtage en notifikation om det. Så her bliver der altså god mulighed for at bruge LinkedIn som endnu en distributionskanal for dit content.
LinkedIn Events: Analytics, Ads & formularer
LinkedIn har haft stort fokus på at udvikle på deres Events-produkt og har lanceret flere features i år:
- Event Analytics: Visninger, besøgende på event-side, engagement og data om virksomhederne, der deltager i eventet m.m.
- Event Ads: Annonceformat, hvor man bruger LinkedIn-eventet direkte i annoncen.
- Leadformularer: Integreret formular på eventsiden, som skal udfyldes, når man trykker ”Deltag”. Alle eventdeltagere kan downloades og/eller integreres med dit CRM-system.
LinkedIn Business Manager (beta – H1 2022)
Den skulle være lanceret i anden halvdel af 2021, men den lader vente på sig: En Business Manager-version af LinkedIn, hvor man kan administrere brugeradgange/partneradgange på tværs af annoncekonti, sider og ”Matched Audiences”. I løbet af første halvdel af 2022 skulle den blive tilgængelig for alle….
Document Ads (beta)
Document Ads er “annoncering for dokumenter (PDF, Word, Powerpoint)” såsom white papers, case studies, jeres årsrapport eller lignende. Document Ads bliver formodentligt både lanceret som ”gated content” (med lead gen form) og "ungated content", så det kan bruges som et redskab til at engagere brugeren på LinkedIn-platformen.
Document Ads er netop kommet i beta.
Product Ads (2022)
Product Ads lyder som et rigtig interessant format, hvor du får bedre mulighed for at vise dine produkter og services frem vha. et produktkatalog. Formatet lanceres i forlængelse af en funktion, som du måske har bemærket på din virksomhedsside: Én fane udelukkende med fokus på ”Products” og altså ikke al jeres content, der figurerer i jeres opslag.
Audience Insights (beta Q4 2021)
Denne feature er netop lanceret i beta. Det er et analyseværktøj til at afdække din målgruppes engagement i dit content (særligt på Account-niveau). Det er stadig lidt uklart, hvor meget nyt værktøjet bibringer, men målet er at hjælpe annoncører med at afdække, hvor stor en grad af målgruppen du når med din annoncering – og hvordan målgruppen engagerer sig i det content.
Revenue Attribution Reporting (beta – Q1 2022)
Denne feature glæder jeg mig til at se i aktion. Du får mulighed for at integrere dit CRM-system med det nye LinkedIn Business Manager, så du bedre kan følge din indsats fra leadgenerering til et eventuelt salg og følge / måle på bl.a. salgsfaserne, ordreværdi på tværs af din salgspipeline og ROAS for dine kampagner.
A/B Testing (Q1 2022)
Endnu en feature, der skulle have været lanceret i 2021: Kontrollerede A/B splittests, hvor man kun ændrer én variabel (kreativer, CTA-knap og mange andre muligheder, som endnu ikke er afsløret). Ud fra testen udpeges en ”vinder”, såfremt der er tilstrækkeligt med statistisk signifikant data.
Dynamiske annoncer (Multi Asset Optimization + Multiformat Ads) (2022)
Ligesom du kender det fra Facebook Ads – undskyld, Meta Ads – bliver det muligt at udarbejde flere annoncetekster og uploade flere billeder i samme annonce, så Campaign Manager kan teste flere varianter af.
Derudover bliver det muligt at køre med flere forskellige annonceformater i én kampagne (billede, video, karrusel).
Begge dele er sat til launch i 2022, men lad os nu se, hvornår det præcist bliver.
Sletning og Bulk Actions på annonceniveau (Q1 2022)
Snart bliver det muligt at slette kampagnegrupper, kampagner og annoncer – i dag kan du kun ”arkivere” dem og frasortere dem fra til overblik vha. en filtrering.
Derudover får du fremover også mulighed for at masseimportere annoncer (CSV-fil).
To små ændringer, der kommer til at gøre en stor forskel, når man er hyppig gæst i LinkedIn Campaign Manager.
Jeg håber, at du nu har fået et overblik over de forandringer og nye features, der kommer på LinkedIn i 2022.
Skriv gerne til mig eller fang mig på LinkedIn, hvis du er nysgerrig på at høre mere om, hvordan LinkedIns nye og eksisterende features kan gøre en forskel for jeres forretning.