VICA Danmark vækster omsætningen med 23 % i 2019

VICA

Væksten er understøttet af et nyt digitalt setup, som har sikret VICA Danmark 133 % flere værdifulde leads via online kanaler og sænket udgifterne til annoncering.

OBS: Denne case og alle citater er fra før Corona-krisen

VICA Danmark, som også rummer webshoppen RUMM Living, har siden 2004 ramt danskernes hjerter med skræddersyede high-end orangerier, udestuer, pavillioner og drivhuse. 

For at åbne flere danskeres øjne for de lækre uderum har VICA Danmark med No Zebra som digital partner udviklet et stærkt digitalt fundament og setup, der skaber leads i massevis til VICA Danmarks sælgere og showrooms.

Alene til de 4 årlige åbent hus-arrangementer har et effektivt drive2store-fokus cirka 10-doblet antallet af besøgende par i de to showrooms.

Hos No Zebra har vi bygget VICA Danmarks brandsite og inspirationsunivers på Umbraco CMS og siden 2018 stået for den komplette digitale marketing og leadgenerering på tværs af SEO, Google Ads, YouTube annonceringe-mail marketing + automationFacebook annoncering m.fl.  

Digitale resultater i 2019 vs. 2018

  • 133%

    flere værdifulde leads

  • 59%

    lavere Cost Per Lead (CPL)

  • 3%

    lavere adspend end året før

  • 332%

    flere konverteringer fra betalte kanaler

Vi har sammen med No Zebra skabt så stærkt et fundament, at vi (før Corona-krisen) forventer at vækste til næste år UDEN at øge vores marketingbudget. Det viser, at strategien om at opgradere vores digitale, datadrevne tilgang og fokus på værdifuldt, relevant og rettidigt content til hele kunderejsen understøtter vores forretningsmål perfekt.

Sanne Duedahl

Marketing Manager, VICA Danmark

"Vi navigerede blindt i en digital tidsalder"

Da VICA Danmark og No Zebra startede samarbejde i januar 2018, var nærmest al marketingbudget dedikeret til tv-reklamer og offline marketing.

Med deres egne ord "navigerede de blindt i en digital tidsalder uden tanke på kunderejsen". 

TV-reklamer blev droppet som noget af det første, og brand awareness bliver i stedet skaffet online via bl.a. display ads, YouTube og ikke mindst top-funnel-marketing på Facebook.

VICA Danmark har været igennem en flot digital udvikling og modning og opererer i dag på et professionelt, digitalt niveau. 

Hvad laver vi sammen med VICA Danmark?

  1. Vi har bygget VICA Danmarks brandsite og inspirationsunivers på Umbraco CMS.
     
  2. Vi har siden 2018 rådgivet og sparret med VICA Danmarks marketingafdeling omkring dens gradvise digitale transformation – herunder strategi, digital marketing, leadgenerering, salg og leadopfølgning.
     
  3. Vi rådgiver, eksekverer og optimerer på den digitale marketing og leadgenerering på tværs af SEO, Google Ads, YouTube annonceringe-mail marketing + automationFacebook annoncering (sidstnævnte eksekverer VICA Danmark selv på). 
     
  4. Vi assisterer VICA Danmark på deres mission om at blive de førende eksperter og thought leaders inden for glasbygninger.

VICA Danmark er et skoleeksempel på værdifuldt, relevant og rettidigt content til hele kunderejsen

Siger Hero, Hub, Help-frameworket til content marketing og annoncering dig noget?

Hvis ikke, så læs videre i denne case, for VICA Danmark er i høj grad et eksempel til efterfølgelse.

Metoden hjælper dig med at:

  1. kommunikere relevant i alle led af kunderejsen
  2. være "til stede", uanset hvor og hvornår folk har et behov
  3. gøre personer i dine målgrupper til potentielle kunder.

Se gode eksempler på Hero, Hub, Help herunder inkl. eksemplerne fra VICA Danmark:

Vi har en rigtig fin video, som vi gerne vil vise dig. Men før du kan se den, så skal du klikke her og acceptere marketing cookies .

Sådan hænger Hero content og top-funnel sammen

Hero content inspirerer dem, der ikke kender dit brand eller dine produkter (top-funnel-marketing). Fokus er på lækkert indhold, typisk video, der vækker følelser og drømme hos modtagerne.

Eksempel: 

VICA Danmark har fået lavet nogle super flotte videoer, som taler ind i nogle generelle følelser og emner, som danskerne kan relatere til. Fx LYS, som denne video omhandler.

Videoen sætter ord og billeder på nogle af de drømme og tanker, som mange danskere går med. Super godt lavet!

Vi har en rigtig fin video, som vi gerne vil vise dig. Men før du kan se den, så skal du klikke her og acceptere marketing cookies .

Hub content til mid-funnel-marketing

Hub content: Holder fast i og underholder dem, som har interageret med dit top-funnel-indhold eller besøgt dit site.

Pointen er, at dine nye potentielle kunder skal have lyst til at komme tilbage, nu hvor de har stiftet bekendtskab med dit brand.

Eksempel: Her kører VICA Danmark fx annoncer med artikler om bl.a., hvorfor dagslys er vigtigt for mennesker. Der er også lavet videodagbøger, hvor Peter Mygind lader seerne følge med i opførelsen af sin nye udstue. VICA Danmark genbruger også små bidder/smagsprøver fra deres Hero-videoen, som minder brugeren om de følelser, som startede hele deres kunderejsen. 

Help content til at skabe leads og bookede møder

Help content: Help-content skal lede den nu engagerede målgruppe videre ved at besvare ethvert af deres spørgsmål, der er relateret til din virksomhed, branche, produkter og services. 

Help-content er derfor efterspørgselsbaseret og mere taktisk content, der ofte tager form som guides, FAQs, prisudregninger eller kundeservice-content.

Eksempel: VICA Danmark forsøger fx at besvare, hvad et nyt orangeri koster, ved at give priseksempler. 

Det har været afgørende for os, at No Zebra både kan rådgive om digital strategi, salg og leadgenerering, og at de samtidig kan eksekvere på alle de digitale discipliner i samtlige steps i kunderejsen.

Sanne Duedahl

Marketing Manager, VICA Danmark

VICA Danmark har investeret klogt i en masse lækkert videocontent, der vækker følelser og drømme i de danske boligejere. Kombineret med en stærk distributionsstrategi har det givet store resultater og rigtig mange værdifulde, højkvalitets leads at arbejde videre med for sælgerne.

Mikkel Drewsen

CDMO, No Zebra

SEO-indsats bærer frugt: Organisk trafik leverer mere end en tredjedel af alle konverteringerne

En stor og kontinuerlig SEO-indsats har sikret VICA Danmark topplaceringer på Google - blandt andet på "orangerier", som mange tusinde dansker søger efter hver måned.

Men også på "udestuer" og "pavillioner" indtager vi topplaceringer – både organisk og betalt på Google.

Hvad indebærer SEO-indsatsen?

  • Produktions af efterspørgselsbaseret indhold
  • Intern og ekstern linkbuilding
  • Optimering af title og metatekster
  • SEO- og contentoptimering
  • Konverteringsoptimering (indhold og UX).

75% af ALLE mennesker, som søger på Google, går aldrig videre end side 1, viser et HubSpot-studie. Derfor er det super vigtigt med en kontinuerlig SEO-indsats for at indtage de øverste pladser, ligesom VICA Danmark gør.

Mikkel Drewsen

CDMO, No Zebra

YouTube, Google Ads og Facebook skaber flotte resultater

Hver kanal har sine forcer:

  1. På YouTube har VICA Danmarks annoncer opnået næsten 100.000 30-sekunders visninger i 2019 i de relevante målgrupper - ikke-relevante målgrupper og kanaler, som fx børnekanaler, er naturligvis ekskluderet. YouTube har ikke til formål at skabe trafik, men at eksponere brugere i relevante målgrupper for VICA Danmarks lækre videocontent.

    Vi har fået en stor stigning i brand-søgninger på "drivhus" efter YouTube-kampagnens start, og brugeradfærden fra trafikken er god og indikerer derfor en relevant og korrekt målretning. Læs mere om YouTube annoncering her
     
  2. CPM (pris per 1000 visninger) på displayannoncering i Google Ads er sænket med op til 90%, hvorved vi har fået markant flere visninger (og større rækkevidde) for et kraftigt reduceret budget. Samtidig betyder væksten i trafik og konverteringer, at vi rammer langt mere relevante brugere med bedre og mere motiverende bannermateriale.
     
  3. VICA Danmark har i 2019 brugt mindre spend på Facebook annoncering ift. 2018, men samtidig skabt cirka 60 procent MERE trafik og 500% flere leads. Det er rigtig interessant, at VICA Danmark ikke kun leverer markant flere leads pga. Facebook lead ads, men også at trafikken fra kanalen konverterer langt bedre, med en næsten fordoblet konverteringsrate ift. 2018.

    VICA Danmark fastholder således også en lav pris per lead (CPL) via Facebook-trafik til hjemmesiden og Facebook Lead Ads. 

Fuld fart på leadgenerering, leadscoring og automation

Helt fra starten af samarbejdet var leadgenerering og drive2store i fokus.

Vi har således blandt andet firedoblet antallet af besøgende til VICA Danmarks åbent hus – og sænket prisen per lead med 67% til åbent hus-arrangementet.

Men den totale leadgenerering via mødebookinger, katalogbestillinger, besøgende i showrooms, Facebook lead ads m.v. er endnu mere imponerende:

133% flere værdifulde leads har VICA Danmark fået i 2019. 

133 % flere leads af høj kvalitet er et fantastisk resultat, som muliggør en stor, stabil pipeline af potentielle kunder. Dette er ekstra vigtigt, fordi VICA Danmarks produkter er high-end og mere komplekse, og kunderne derfor typisk har en lang modnings- og beslutningsproces (kunderejse), der minder om B2B-salg eller fx salg af nye køkkener.

Mikkel Drewsen

CDMO, No Zebra

Kvalificerede leads er nemmere at følge op på

På grund af den kontinuerlige leadgenerering og leadscoring får VICA Danmarks sælgere nu mange flere kvalificerede leads at arbejde med, følge op på og invitere på besøg i VICA Danmarks lækre showrooms i Greve og Kolding.

Det er et nyt mindset, som har krævet lidt tilvænning, men som gør VICA Danmarks salgs- og marketingmaskine meget mere effektiv. 

Sammen med VICA Danmark arbejder vi løbende på at bruge data, hypoteser og mønstre til at kende og genkende, hvem der konverterer. 

Derudover arbejder de løbende med den interne videndeling, ift. hvilke leads der ender med at booke møde, og hvem der ikke gør, samt hvordan de bedst forbereder og klæder de potentielle kunder på inden dialogen. 

Mere end dobbelt så mange kvalificerede leads til en meget lavere leadpris – og for et mindre adspend – taler for sig selv. Det er stærkt arbejde af de dygtige folk hos VICA Danmark i samarbejde med vores konsulenter. Kontakt mig, hvis du vil høre mere om casen.

Mikkel Drewsen

Chief Digital Marketing Officer, No Zebra