Tilbage til caseoversigten

Digital marketing til hele kunderejsen skaber stor vækst i omsætning, trafik og konverteringer for Viktors Farmor

49 pct. vækst i digital omsætning. 100 pct. vækst i trafik fra SoMe. 33 pct. vækst i organisk trafik. Med fokus på både toppen og bunden af salgstragten har rejsebureauet Viktors Farmor oplevet en stærk digital vækst i 2018.

Rejsebureauet Viktors Farmor har siden 1996 solgt personlige og autentiske natur- og kulturrejser til hele verden, og har en stor, trofast kundeskare i 50+ segmentet.
 
Med henblik på at øge målgruppens størrelse og inspirere flere til at rejse har No Zebra og Viktors Farmor med stor effekt eksekveret en stor, datadrevet, sekventiel content marketing-indsats i de helt tidlige stadier i kunderejsen/toppen af salgstragten. Naturligvis samtidig med, at vi hele tiden sørger for at ”høste” den efterspørgsel, der i forvejen er efter den type rejser, som Viktors Farmor udbyder.
Kunde
  • Viktors Farmor
Opgave
  • Digital marketing på tværs af discipliner, kanaler og kunderejse
Område
  • Oplevelsesrejser
Besøg siden

Resultater med digital marketing første halvår 2018 vs samme periode 2017

49%

øget digital omsætning

33%

mere organisk trafik

100%

mere trafik fra SoMe

40%

flere nye brugere

45%

omsætningsvækst via. e-mail

Vi kan ikke få armene ned. Vi har haft en langt større vækst, end vi havde forventet og budgetteret med. Den digitale indsats har løftet os markant hele vejen rundt.

Esben Gynther Marketingchef, Viktors Farmor

Digital strategi: Gå højt og lavt i købstragten

No Zebra og Viktors Farmor har gradvist øget samarbejdet siden 2015. I de første år har det primære fokus været på den midterste og nederste del af salgstragten - altså på at være synlige og til stede, når folk søger efter denne type rejser og få dem til at vælge Viktors Farmor.

Det har været teknisk og on-site SEO-optimering, linkbuilding, Google Ads- og Bing-annoncering, content marketing osv. Og det har virket godt.

For at løfte målgruppens størrelse og virksomhedens digitale omsætning har vi siden slutningen af 2017 øget det strategiske fokus på den øverste del af salgstragten for at inspirere flere og skabe et øget behov for Viktors Farmors rejser.

I det tidlige stadie af kunderejsen handler det om at inspirere, vække den ubevidste interesse, fortælle personer i målgruppen, der endnu ikke kender Viktors Farmor, hvad bureauet er og står for osv.

Det kræver både mod, tålmodighed og et langsigtet fokus. Det har Viktors Farmor haft.

 

Hvad har vi konkret lavet for Viktors Farmor?

  • Vi har skabt en sekventiel, segmenteret og databaseret kunderejse med fokus på at få flere ind på sitet fra de forskellige kanaler. Se mere i næste afsnit.
  • Viktors Farmor er en videnstung familievirksomhed med stort fokus på storytelling via gode journalistiske artikler, flotte billeder og videoer og guides. Vi har hjulpet med at aktivere og optimere deres gode content, nå de rette mennesker og få mere trafik og engagement ud af deres gode indhold og flotte billeder.
  • Vi har optimeret rejsebureauets digitale iPaper-katalog (kataloger spiller fortsat en meget stor rolle for målgruppens valg af rejser) og skabt meget mere trafik den vej igennem.
  • Vi har brugt de sociale kanaler, især Facebook, til at nå mange nye målgrupper i det tidlige stadie af kunderejsen, få dem inspireret og engageret.
  • Vi har skabt et beriget velkomstflow via e-mail, som skaffer mere detaljerede oplysninger om kundernes ønsker og rejsedrømme.
  • Sidst men ikke mindst har en stor content, SEO- og Google Ads-indsats skabt en stor stigning i såvel den organiske trafik som de brandede søgninger.

Du skal turde investere i upper funnel, fordi det ikke nødvendigvis konverterer til at starte med. Men det giver synlighed, awareness og inspiration i de rigtige målgrupper – altså dem, der minder om de besøgende og kunder, vi har i forvejen - som senere hen konverterer via forskellige kanaler.

Mikkel Drewsen Chief Digital Marketing Officer, No Zebra

Resultater for Viktors Farmor i første halvår 2018 vs samme periode 2017

Resultaterne har været overvældende og igen bekræftet pointen om at arbejde med alle tre spor i den digitale marketing: upper, mid og lower funnel.
 
Derudover er Viktors Farmor en rigtig gode case på, hvordan du kan aktivere dit gode indhold og skabe engagement og konverteringer i målgruppen.
 
  • Den digitale omsætning er steget vokset med 49 %. Dertil kommer alle de manuelle, offline bookinger.
  • Vi har skabt 33 pct. mere organisk trafik
  • Vi har fordoblet trafikken fra Sociale Medier
  • Vi har fået cirka 40 pct. flere nye brugere
  • Omsætningen skabt via e-mail er vokset med 45 pct.
  • En stærkt forbedret afvisningsprocent på tværs af kanaler indikerer, at trafikken er af højere kvalitet og at websitets landingpages motiverer folk til at klikke videre i stedet for at browse væk.
Esben Citat
Vores øjne er virkelig blevet åbnet for, hvad det digitale kan. No Zebra har dyb og opdateret ekspertise indenfor alle discipliner og kan sætte de rette folk på. De har presset os - på den positive måde - til at udvikle vores forretning. Stor ros for det. Esben Gynther Marketingchef, Viktors Farmor

Sekventiel kunderejse – tilpasset indhold til hvert stadie af kunderejsen

Bag det lidt højpandede ord ”sekventiel” ligger, at du designer din kommunikation, mailflows og annoncering i forskellige steps, der følger de stadier, som målgruppen befinder sig på; Vi tager kunderne i hånden og guider dem igennem det digitale univers på tværs af kanaler og naturligvis baseret på data og grundig segmentering. 

Og vi kan se, at det virker. Antallet af nye brugere på sitet har været stærkt stigende og det samme gælder konverteringer.

  1. Top-funnel: Til dem, der slet ikke kender Viktors Farmor, handler det om både at inspirere med spændende indhold, flotte billeder og videoer samt generelle, brandede budskaber om, hvem Viktors Farmor er.

  2. Mid-funnel: For dem, der interagerer med inspirationsindholdet, handler det om at eksponere dem for mere i samme stil eller inden for samme emnefelt. Har de set en rejsevideo fra fx Asien, kan de efterfølgende få vist nogle mere konkrete guides til, hvad du skal se i Kina eller ”Hvad kan du nå på 14 dage i Vietnam” etc.

  3. Low-funnel: Jo mere, folk interagerer med indholdet, jo mere kan du begynde at opfordre til handling. I den nederste del af købstragten handler det om at tale ind i folks konkrete interesse, vise dem tilbud på de rejser, de har kigget på, opfordre til kontakt osv. Her har vi kørt bl.a. Facebook leads ad og Sleeknote pop-ups på sitet.

Rigtig mange af de kunder, der konverterer via fx Google Ads, har tidligere interageret med vores videoer og inspirationsindhold på Facebook. Så vi kan se, at det virker at inspirere folk tidligt i kunderejsen, hvilket den øgede omsætning også dokumenterer.

Mikkel Drewsen Chief Digital Marketing Officer, No Zebra

Om Viktors Farmor: Den personlige historie og afsender virker

Viktors Farmor er stiftet i 1996 af Kirsten Gynther Holm, som er – godt gættet – farmor til Viktor 😊 Bureauet har vokset sig stort på at lave velforberedte, guidede natur- og kultur med fagligt og lokalt indhold, hvor du fx møder lokalbefolkningen, besøger skoler og private hjem og på den måde får et autentisk indblik i livet dér, hvor du rejser hen.
 
Man rejser i små grupper, og der er danske rejseledere med stort lokalkendskab med hele tiden. Sidst men ikke mindst er alle priser fuldt gennemskuelige, og fx drikkepenge til guider, chauffører osv. er inkluderet i prisen.
 
Og netop den personlige og autentiske oplevelse har fra start også været en del af kommunikationen fra Viktors Farmor. Kirsten er fx personlig afsender på mails, og hele Viktors Farmors tone of voice lægger op til en meget personlig dialog og relation, hvilket målgruppen reagerer godt på.
 

Husk branding - for dem, der endnu ikke kender dig

En af de ting, som vi sammen med Viktors Farmor har arbejdet på, har været at sørge for, at kommunikation både kan være personlig uden at blive indforstået og dermed ekskluderende for alle dem, som endnu ikke kender Viktors Farmor.
 
Mere konkret handler det om, at du i toppen af tragten/det tidlige stadie af kunderejsen husker de mere overordnede og brandede fortællinger om, hvem virksomheden er, hvad I laver osv. Så får du med fremstrakt hånd introduceret folk til dig, hvorefter du så stille og roligt kan vise dem dine produkter og lede dem igennem tragten.
Mikkel Drewsen, No Zebra
Det er en fornøjelse at arbejde med de gode folk hos Viktors Farmor, som både er nysgerrige, åbne for at teste nye ting af og fx turde gå højere op i salgstragten. Er du blevet inspireret af casen, er du meget velkommen til at kontakte mig.
Mikkel Drewsen CDMO, No Zebra