Tilbage til caseoversigten

3 B2B- og 1 B2C-commerce-platforme i én løsning for Danmarks største privatejede vinkoncern

Taster Wine A/S er Danmarks største privatejede vinkoncern med stor eksport til bl.a. Tyskland, Norden, Kina og Phillippinerne. Virksomheden, som også står bag den kendte vinkæde Skjold Burne med 45 butikker i hele landet samt Oskar Davidsen, der er storleverandør til Horeca-segmentet, sælger vin og spiritus for over en halv mia. kroner årligt.

No Zebra er valgt som strategisk partner til Taster Wines digitale transformation og omni-channel-fokus, som skal styrke alle dele af Taster Wines forretning online og styrke salget i Skjold Burnes 45 butikker. 

Der sælges årligt vin online i Danmark for mellem 800 og 1000 mio. kroner.

Kunde
  • Taster Wine
  • Oskar Davidsen
  • Skjold Burne
Opgave
  • Digital strategi og KPI-setup
  • Design og udvikling af 4 commerce-platforme
  • 360 graders digital marketing
Kompetencer
  • Digital strategi
  • Design og UX
  • Webudvikling og integration
  • Datadrevet digital marketing
Område
  • Vin og spiritus

Resultater: Skjold Burnes online salg på Black Friday og i julemåneden 2017 vs. 2016

439%

flere online ordrer

511%

flere solgte flasker

16,6%

flere købte flasker pr. ordre

425%

større online omsætning igennem cross-channel-marketing

Digital strategi og KPI'er

Taster Wine har som mål at sælge for et tocifret millionbeløb online inden for ganske få år og med et stærkt omni-channel-fokus løfte salget i de fysiske Skjold Burne-butikker.

Den nye commerceplatform, som rummer i alt tre B2B- og én B2C-shop, er et vigtigt led i en større digital strategi for hele koncernen, der skal fastholde og udvikle Taster Wines position som en af Danmarks førende vinvirksomheder, styrke det kendte Skjold Burne-brand og stå stærkt i det blodrøde vinmarked.

Sublim online oplevelse til en bred kundegruppe

Taster Wine sælger og leverer vin til indkøbskæder, supermarkeder, købmænd, discountkæder, specialforretninger, hoteller og restauranter samt til duty-free/travel retail sektoren og eksportmarkederne.

En god digital kundeoplevelse for alle parter har været et kardinalpunkt. Af andre strategiske, digitale fokusområder kan nævnes

  • Top-brugervenlighed for alle forhandlere, slutkunder, B2B-kunder m.v.
  • Hurtig og god filtrering af de mange produkter og kategorier, så de er nemme at søge frem. Taster Wine har 6 mio. flasker vin og spiritus på lager fordelt på 4000 varenumre.
  • Live-visning af priser og lagerstatus fra ERP
  • Et indbydende, brugervenligt digitalt design med tæt forbindelse til de fysiske butikker
  • Fyldestgørende, SEO-optimerede og berigede produktinformationer i PIM
  • Fokus på kunderejsen, brugernært, personaliseret content, et solidt datadrevet marketing- og annonceringssetup inkl. marketing automation.

Det tekniske setup bag de 4 B2B- og B2C-sites

Totalløsningen baserer sig på:

  • Umbraco som CMS
  • Ucommerce til at håndtere produktvisning, filtrering og køb
  • Perfion PIM til professionel håndtering af produktdata
  • Integration til Navision
  • Personaliseret indhold via Raptor
  • QuickPay PSP som betalingsgateway
  • APSIS som e-mailmarketing/automation-system.

Mari-Louise
Vi har igennem vores samarbejde med No Zebra skabt et stærkt fundament for den digitale rejse, vi skal ud på. No Zebra har fra start været en seriøs og effektiv samarbejdspartner, der er gået til problemerne med et løsningsorienteret mindset og altid med en positiv indstilling. Vi ser nu frem til at skabe gode resultater med No Zebra som 360 graders digital samarbejdspartner Mari-Louise Paustian Marketingchef, Taster Wine

PIM sikrer gode produktinformationer på tværs af platforme – og samlet ét sted

Taster-wine.com, Skjold-burne.dk og Oskar-davidsen.dk er alle tre integreret med ét og samme PIM-system, som i dette tilfælde er Perfion. Hermed sikres en god struktur og overblik for alle produktdata, som samtidig kan tilpasses de forskellige behov på tværs af platforme.


Med et så stort antal produkter, så mange B2B- og B2C-kunder samt et behov for udførlige og SEO-optimerede produktinformationer om land, druer, producent, forslag til mad osv. til det kræsne og krævende vinpublikum er et PIM-system en rigtig god ide, som sparer meget tid internt. Når produktdata på et produkt opdateres i PIM, slår det igennem på alle Taster Wines tre platforme. 


Et PIM-system med fyldestgørende og detaljerede produktinformationer kan hæve salget, mindske antallet af returvarer, mindske antallet af spørgsmål til kundeservice, har undersøgelser tidligere vist.

Digital marketing med fokus på kunderejse, personalisering og micro moments, når lysten til vin melder sig

Som nævnt køber danskerne vin og spiritus på nettet for lige under én milliard kroner årligt. 

Valg og køb af vin deler sig i to:  For mange mennesker er det en spontan beslutning, når folk lige har lyst, får gæster eller vil have noget særligt til f.eks. jul og nytår. For vinkendere, vinentusiaster osv., der ved meget om vin, eller i hvert fald går op i vin, er det afgørende med fyldestgørende, inspirerende og ”storytellende” produkttekster, der opfylder deres krav.

For at imødekomme begge kundegrupper har vi derfor styrket Taster Wines digitale tilstedeværelse baseret på en databaseret efterspørgselsanalyse, et grundigt SEO- og content-arbejde samt et stærkt e-mailmarketing- og marketing automation-flow med Apsis som system til det sidstnævnte.

Kombineret med Raptors personaliseringsmotor, gode tilbud både online og i de 45 fysiske butikker assisterer vi Taster Wine med konverteringsoptimering og et øget salg på tværs af kanaler. Og ikke mindst med at bevare positionen som en af Danmarks suverænt førende vinkoncerner inden for B2B- og B2C-salg samt international handel, import og eksport.

Se de markante resultater og hvordan de er skabt

November og december er to af de helt store måneder for vinbranchen. De nye eCommerce-løsninger for Taster Wine, Oskar Davidsen og Skjold Burne gik i luften i november 2017.

Herunder finder du en sammenligning af resultater for Skjold Burne fra  slut november samt december 2017 og samme periode året før:

  • 439 % flere online ordrer
  • 9 % større gennemsnitlig ordrestørrelse
  • 511 % stigning i antal solgte flasker
  • 425 % stigning i online omsætning
  • 74 % flere sessioner
  • 72 % stigning i antal nye brugere
     

Hvordan er online resultaterne skabt?

Som nævnt ovenfor har vi assisteret Taster Wine-koncernen med en omfattende digital marketing-indsats for at få kunder i butikken. Indsatsen har omhandlet:

  1. Intelligent display-annoncering og retargeting både via Google Adwords og DataXu. Begge har været rigtig effektive ift. at øge den samlede trafik.
  2. E-mailmarketing og fokus på at skaffe permissions
  3. SoMe-kampagner og retargeting, hvor særligt Facebook-kampagnerne genereret relevant, konverterende trafik og stor eksponering (ca. 170.000 alene i december 2017)
  4. On-page SEO-optimering, content-anfalinger og optimering af metadata

At den gennemsnitlige ordrestørrelse er stigende, skyldes i høj grad fokus på relaterede produkter og anbefalinger om, hvad andre kunder også har købt. 

Resultaterne viser værdien af et samlet fokus på at analysere brugeradfærd, lægge en målrettet digital strategi, skabe et brugervenligt digitalt design, udvikle agile og velintegrerede eCommerce-platforme og ikke mindst trække trafik ind via en nøje planlagt digital marketing med udgangspunkt i data og kunderejsen for både B2B og B2C.

Jesper Holm Joensen
Samarbejdet med Taster Wine har fra start været præget af høje ambitioner og god kemi, og det er en fornøjelse for os at være digital partner på det ambitiøse digitale eCommerce-projekt
Jesper Holm Joensen CEO, No Zebra