Se flere cases

Blandt andet skaber en 50 % øget synlighed på forretningskritiske søgeord markant stigning i både nye erhvervs- og privatkunder.

Derudover er pris pr. ny kunde (CPA) sænket, synligheden og antal nye brugere på sitet er øget markant, og konverteringsraten via Google Ads er steget flot..

En stærk digital marketing-indsats på tværs af discipliner har skabt store resultater for Eniig Fiber. Først på privatkundeområdet og siden også på erhvervskundeområdet.

Eniig er det største energiselskab i Midt- og Nordjylland med ca. 1000 medarbejdere og knap 400.000 andelshavere/elkunder. Eniigs forretningsområder dækker både B2B- og B2C-salg inden for bl.a. fiberbredbånd, internet, TV og telefoni, el- og varmeforsyning, naturgas, energibesparelser og vedvarende energi.

Eniig er også medejer er Waoo og en del af Norlys-koncernen. Eniig (og før dem Bredbånd Nord) har været No Zebra-kunde siden 2016.

Kunde
  • Eniig Fiber Privat og Erhverv
Opgave
  • Dataanalyse
  • Content marketing
  • SEO og SEM
  • SoMe-annoncering
  • Leadgenerering
  • KPI-rapportering
Område
  • Fibernet, tv,
    internet
Besøg siden

2019 sammenholdt med 2018

43%

flere erhvervskunder fra organisk trafik

33%

flere ordrer fra privatkunder via Google Ads

45%

øget konverteringsrate via Google Ads

23%

flere brugere fra organisk trafik

Eniig medarbejder lægger kabler

Eniig hovedkontor Holder kabler

Eniig bil

Elektrik

Vi overperformer på alle kanaler, hvilket vi naturligvis er stærkt tilfredse med. Vores KPI'er er sat ud fra målet om at skabe langsigtet værdi ved at være synlige og relevante med vores content, fylde "tragten" op oppefra, øge konverteringerne og sænke udgiften per ny kunde, vi får. Det lykkes i høj grad sammen med No Zebra.

Anne Bay von Schimmelmann Afdelingsleder, kampagner & digital, Eniig

Nummer 1 på forretningkritiske søgeord

Vi har fået Eniig Fiber op at ligge nr. 1, når folk søger efter "fibernet".

Det er ekstremt værdifuldt og frugten af den grundige plan for content, SEO og SEM, som vi har lagt sammen med Eniig for at øge tilgangen af såvel privat- som erhvervskunder.

Indsatsen har indtil videre øget Eniigs synlighed med 50% for de 100 vigtigste søgeord og gjort Eniig til en synlig og relevant aktør i alle de lokalområder, hvor deres potentielle kunder befinder sig. 

Konkurrencen inden for internetudbydere er benhård, og der er mange spillere i markedet, der vil gøre hvad de kan, for altid at holde sig synlige og top-of-mind hos kunderne. 

KPI-rapport som ledelsesværktøj

For at samle alle enderne i Eniig Fibers digitale strategi og skabe synergier imellem alle digitale aktiviteter i fiberdivisionen, rapporterer vi hver måned på en samlet indsats i forhold til:

  • Annoncering på Sociale Medier
  • SEO
  • Google Ads og Bing Ads
  • Leadgenerering
  • Contentproduktion
  • Digitale indsatser, der går på tværs af kanaler.

Hertil samler vi Eniig Fibers primære KPI’er og belyser den månedlige udvikling i forhold til opsatte rapporteringsmål. Disse rapporter har Eniig med på deres planlægningsmøder for at kunne agere proaktivt på informationerne og diskutere fremtidige indsatser.

Analyse af efterspørgslen og konkurrencen online

Det hele er startet med, at vi har analyseret efterspørgslen og konkurrencen online og fået eksakt viden om, hvad kunder og potentielle kunder søger efter på nettet - på de forskellige stadier af kunderejsen.

Denne viden har vi konverteret til relevant, efterspurgt content på Eniigs site, hvilket har skabt en langt større synlighed for de vigtigste søgeord/forretningsområder, gjort annonceringen bedre og billigere, og ikke mindst øget kundetilgangen online markant.

Sidst men ikke mindst har vi brugertestet, forsimplet og redesignet bestillingsflowet på Eniigs site, så det nu er langt hurtigere, nemmere og - vigtigst af alt - mere brugervenligt at bestille fx fibernet hos Eniig.

Afrapportering på bløde og hårde KPI'er

Afrapporteringsformatet indeholder følgende elementer og tracking:

  • Hårde KPI’er: Konverteringer i form af nye kunder og direkte kunde-leads, trafik og online synlighed og pris per ny kunde (Cost Per Acquisition - CPA)
     
  • Bløde KPI’er: Målepunkter i forhold til engagement som f.eks. antal tilmeldinger til nyhedsbrev
     
  • Adfærd: Brugerens adfærd som f.eks. gennemsnitlig sessionsvarighed, sessioner mv. på tværs af kanaler samt ROAS (Return On Adspend) på alle digitale kanaler.

 

Se også: Få et 360 graders tjek af dine digitale kanaler

Stor ros til Eniig for at have en pragmatisk tilgang til at skaffe nye kunder. De arbejder ikke hektisk kortsigtet, men har fokus på de langvarige forbedringer, som skaber en stabil, løbende kundetilgang og bedre online performance. Så længe business casen er god og konverteringerne følger med, bør man som virksomhed blive ved med at skrue op for indsatsen.

Jesper Neergaard Chief Digital Officer, No Zebra

Resultater skabt for Eniig i 2019 sammenholdt med 2018:

Resultaterne af en samlet digital marketing-indsats baseret på grundig dataanalyse har igen vist sit værd.
  • Antal nye privatkunder via organisk trafik øget med 38 pct.
    Læg dertil, at vi har øget antallet af brugere på sitet med 23 pct.
     
  • Antal nye erhvervskunder via organisk trafik øget med 43 pct..
     
  • Online bestillinger af bredbånd: Er steget med 137 pct. via organisk trafik.

     
  • Konverteringsrate via Google Ads er steget med 45 pct. - til en 6 pct. LAVERE CPA
    Note: Vi kører et specialiseret og meget lokaltfokuseret annonceringssetup, så kommunikation, billeder m.v. taler til den enkelte by i dækningsområdet. Det kræver ekstra håndtering, men resultaterne bliver markant bedre.
     
  • 50 procent stigning i synlighed for de 115 vigtigste søgeord for Eniigs forretning.
     
  • 39 procent flere prioriterede søgeord i top 3 via en koordineret SEO-, SEM- og contentindsats. 
     
  • Mere relevant trafik: Afvisningsprocenten på den organiske trafik ligger helt stabilt omkring 36 pct. (hvilket er lavt, når vi taler afvisningsprocenter). Det vidner om, at de besøgende, der drives ind på Eniigs site, finder noget content, som er godt og relevant og matcher det, de søgte efter.

No Zebra er mere end bare en digital partner. De har fuldstændig styr på vores marked, visioner og produkter, og de reagerer hurtigt på nye muligheder, vi kan udnytte og risici, vi skal være opmærksomme på. De er 100 transparente med data og processer, deres ting er gennemarbejdede og lette at træffe gode beslutninger ud fra. Så vi er rigtig glade for samarbejdet.

Anne Bay von Schimmelmann Afdelingsleder, kampagner & digital, Eniig

Relevant content marketing og intensiveret SEO-/SEM-indsats

Via en omfattende online søgeords-/efterspørgselsanalyse af både Eniig Fiber og deres konkurrenter kunne vi ret hurtigt identificere ”content-huller”. Både i markedet men også på Eniigs website.

Den viden om data og efterspørgsel har vi sammen med Eniig Fiber brugt til at lave relevant content til det store Eniig Fiberunivers: En masse guides, forklaringsartikler, tests m.m., som ikke bare matcher det, kunderne søger efter, men som også kommunikativt er målrettet deres kundetype og segment – og ikke mindst giver dem svar og tryghed. Nogle eksempler kunne være:

  • ”Hvordan får jeg internet i sommerhuset?”
  • ”Hvilken internethastighed kræver det at streame film/tv?”
  • ”Hvad er forskellen på fibernet og bredbånd?”
  • ”Din bolig stiger i værdi, når du har fibernet”

 

Content der følger efterspørgslen

Sammen med Eniig Fiber producerer vi flere nye stykker relevant, efterspurgt content hver eneste måned for at følge den øgede efterspørgsel i markedet. For at have en troværdig og tryg internetleverandør er blevet en topprioritet for danskerne.

Vi kobler det nye indhold op på vores omfattende annoncerings- og retargetingsetup og sørger via en effektiv outreach-indsats for, at andre relevante sites linker til det producerede indhold. Fx ligger Eniigs artikel "5 tips til bedre trådløst internet" på forbrugertest.dk, hvilket giver en temmelig værdifuld linkværdi til Eniigs site.
 

Se også: Udregn livstidværdien af dine kunder med denne Customer Lifetime Value-beregner

Vi har via grundig dataanalyse optimeret på flere hundrede søgeord, tilrettet eksisterende sider, udarbejdet efterspurgt content, relevante lokale sider og landing pages. Ved samtidig er være proaktive i forhold til outreach og kontinuerligt at splitteste vores løsninger har vi øget konverteringerne og synligheden markant.

Jesper Neergaard Chief Digital Marketing Officer, No Zebra
Eniig gravko Eniig konsulent
Jesper Neergaard, No Zebra
Det er en fornøjelse at arbejde med Eniig, som har store digitale ambitioner og ikke er bange for at skrue op, så længe resultaterne følger med. Er du blevet inspireret af casen, er du meget velkommen til at kontakte mig.
Jesper Neergaard CDO, No Zebra