Tilbage til caseoversigten

byRavn – ny norsk shop og digital marketing med fokus på mobil

19.081 klik til webshop, 1991 ordrer og 665 % i Return on Adspend (ROAS). På 11 dage. Det er resultatet af byRavns indtog på det norske marked.

Efter stor succes i Danmark tog livstilsvirksomheden byRavn kontakt til No Zebra med henblik på at gå ind på det norske marked som et første step i en international ekspansion. byRavn har generelt godt fat i det danske marked, hvor særligt højtiderne, Fars Dag osv. sætter godt gang i salget. Derfor valgte de at gå ind i Norge op til den norske Fars Dag.

Med fødderne godt plantet i den jyske muld havde Fredericia-virksomheden beskedne forventninger til resultatet. Det kræver trods alt en del at starte op i et nyt land og i særdeleshed Norge. 

Men selv på godt jysk blev resultaterne for byRavn lidt mere end bare ”okay” 😊

Kunde
Opgave
  • Bygge en norsk shop
  • Digital strategi og kampagneplanlægning
  • Digital marketing på tværs af Facebook, Instagram og Adwords
Kompetencer
Område
  • High end-livsstilsprodukter

”Vores indtog i Norge er gået over al forventning, og faktisk bedre end tilsvarende perioder i Danmark. Vi har arbejdet fra tidlig morgen til sen aften for at følge med efterspørgslen”

Peter Ravn CEO i byRavn

Digital kampagne på tværs af kanaler

Med en digital marketing-kampagne på tværs af Facebook, Instagram og Adwords omkring Fars Dag i Norge har byRavn på under to uger fået:

  • Klik til webshop: 19.081 
  • Ordrer lagt i webshop: 1991
  • Return on Ad spend (ROAS) på Facebook og Instagram: 665 procent 
  • Et return on Ad spend (ROAS) på Adwords: 3294 procent
  • Udbredelse (reach) i de nøje udvalgte målgrupper på tværs af Facebook og Instagram: 385.000 mennesker

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad gjorde kampagnen til en succes?

Flere elementer har gjort kampagnen til en succes, men blandt de mest afgørende er:

1. Find ud af, hvor kunderne befinder sig
Ved at holde nøje øje med performance og trafikkilder kunne vi se, at den indledende Facebook-kampagne, som primært havde fokus på at udbrede kendskabet til byRavn og deres produkter i Norge, performede ekstra godt på mobil.

2. Livsstilsprodukter handles i stor stil på mobilen og via SoMe
Facebook-kampagnens succes fik os til straks at iværksætte en stor kampagne på Instagram som supplement til Facebook-kampagnen. Instagram og flotte livsstilsprodukter går nemlig godt hånd i hånd, og kampagnen på Instagram performede ligesom Facebook over al forventning.

3. Skru op der, hvor det virker
Sammen med byRavn satte vi fra start et budget på, hvor meget ”spend” vi ville bruge på kampagnen. Men hurtigt kunne vi se på annoncernes performance (ROAS), at konverteringerne kun blev flere, jo mere vi skruede op for beløbet til annonceringen. Så det gjorde vi, indtil vi kunne se, at toppen var nået. 

Citat Peter Ravn
På ganske få uger har No Zebra fået os godt udover rampen i Norge. Vi har fået god sparring, og de har været hurtige til at eksekvere. Peter Ravn CEO, byRavn

Derfor er Norge et anderledes marked at indtage

Da Norge ikke er med i EU, gælder særlige regler og spidsfindigheder, som man som virksomhed skal være opmærksom på. Du skal f.eks. oprette et selskab i Norge for at få lov at drive en norsk webshop og annoncere via Google Adwords. Ligeledes handler momsregistreringen om, hvor meget du forventer at omsætte for, og generelt oplever mange store indgangsbarrierer til det norske marked.

Men også nordmændenes forventninger til e-handel stiller krav til dit e-handels-setup. Selv om mange nordmænd bor uden for lands lov og ret (Norge er 1752 km langt i luftlinje fra syd til nord), forventer de, at du kan levere varerne inden for 1-3 dage.

På positivsiden er naturligvis, at Norge ligner Danmark meget mentalitetsmæssigt, så det er et ”nemmere” at gå ind i, hvis du vil ekspandere. Dertil kommer nordmændenes købekraft, som også er stor og attraktiv for rigtig mange virksomheder.

 

Citat Neergaard
Via indsigt og dataanalyse har vi identificeret mulighederne for byRavn i det norske marked og gået benhårdt efter dem. Resultaterne taler for sig selv, og det er konverteringsmæssigt en af de vildeste kampagner, jeg har været med til at eksekvere. Jesper Neergaard Head of Traffic & Conversion, No Zebra