Valg af CMS er en kompleks men vigtig beslutning

Dit valg af Content Management System (CMS) bør afgøres af flere karakteristika omkring din forretning og jeres digitale strategi, behov og modenhed.

Det er CMS-systemet, som ”holder styr” på alt indholdet på dit website, og CMS’et skal derfor imødekomme de særlige behov, krav, systemer og processer, I har i din virksomhed.

Træf det rigtige CMS-valg fra start

Udvalget af CMS-systemer og digitale platforme er stort – faktisk findes der flere hundrede forskellige CMS-systemer at vælge i mellem. Men da CMS er ikke noget, man bare lige skifter fra måned til måned, er det vigtigt at træffe det rigtige valg fra start. 

Derfor anbefaler vi altid, at I får lavet en indledende analyse af jeres forretning, behov, digitale strategi og modenhed, før I træffer beslutningen. Det kan f.eks. foregå ved hjælp af en workshop.

 

Gode spørgsmål til valg af nyt CMS:


1. Hvor stor og/eller avanceret er jeres digitale forretning nu (og de kommende år)?

Antallet af produkter, antal brugere/kunder, antal markeder og f.eks. omni-channel-behov betyder meget for valg af nyt CMS. Det samme gør jeres digitale modenhed og interne digitale kompetencer.

Jo større og mere kompleks din online-forretning eller omni-channel-forretning er, jo mere vil vi hos No Zebra pege dig i retning af enten Umbraco, Sitecore eller Dynamicweb. De tre store CMS'er har nemlig hver deres fordele og ulemper.

Ambitionerne for din online-forretning/webshop betyder også meget i forhold at sikre dig en fremtidssikret digital platform, der kan skaleres ud fra dine ønsker, digitale behov og antal produkter og kunder i fremtiden.

 

2. Hvor digitalt modne er jeres organisation?  

Nogle CMS'er kræver mere teknisk indsigt fra jer som redaktører end andre CMS'er. Der er f.eks. bred enighed om, at fx Sitecore kræver en del flere interne tekniske kompetencer, for at I kan udnytte systemets fulde potentiale.
 

3. Skal dit CMS have integration til f.eks. et ERP-system, PIM-system, CRM-system eller en shop- eller commerce-løsning?

Langt fra alle CMS-systemer er lige velegnet, når det gælder smidig og god integration til andre systemer. Sitecore, Umbraco og Dynamicweb er dog sikre CMS-valg i den forbindelse. Enten med standardintegration eller nem integration til PIM, ERP, commerce-systemer m.v.
 

4. Hvor meget arbejder I pt. med kunderejsen, datadrevet online marketing osv.?

En af fordelene ved at implementere et nyt CMS system er, at du for alvor kan få din digitale marketingindsats op i gear. Du kan få fuldstændig styr på jeres content og kundedata, berige jeres produktdata og lave masser af inspirationsindhold. Dermed kan du udvikle og forbedre jeres content marketing, e-mail marketing, marketing automation og designe de gode digitale kunderejser, touch points og konverteringsmuligheder.

Vi samarbejder med de førende partnere i branchen

Ucommerce Umbraco Sitecore Dynamicweb
Rasmus Lynggaard
Vi kan rådgive om og demonstrere de forskellige CMS-systemer, så du træffer det rigtige valg til netop din online eller omni-channel-forretning. Kontakt mig og hør om mulighederne.
Rasmus Lynggaard Chief eCommerce Architect, No Zebra