Sådan forbedrer du din konverteringsrate og får flere salg på din webshop via konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering en af de suverænt vigtigste digitale discipliner i dag, hvilket også er grunden til, at vi har lanceret en professionel uddannelse i konverteringsoptimering sammen med det verdensførende CRO-akademi, Optimization Academy. 

Helt kort til en start: Hvad er en konvertering?

En konvertering er en generel betegnelse for, at en bruger udfører en bestemt, værdiskabende handling på dit site.

De typiske konverteringspunkter er:

  • Gennemført køb
  • Tilmeldt nyhedsbrev
  • Indsendt formular
  • Tilmeldt et event
  • Besøgt forretningskritisk side som f.eks. kontakt
  • Set video
  • Download af materiale, ebog, guide, skabelon osv.

Se en række cases, hvor konverteringsoptimering er brugt til at skabe store resultater

Hvad er en konverteringsrate, og hvordan udregner man den?

Definition: Konverteringsraten er den procentdel af brugere, som udfører en ønsket handling som fx et køb, en tilmelding, en kontaktformular m.v..

Som eksempel på en konverteringsrate kan du undersøge hvilken procentdel af de besøgende på dit website, der køber noget. 

Konverteringsraten udregner du ved at tage at tage det totale antal konverteringer og dividere med den totale mængde besøgende/klik.

Hvis du fx har haft 25 salg ud af 500 besøgende, så er din konverteringrate 5% (25 divideret med 500).

Hvad er konverteringsoptimering, og hvordan optimerer man mod konverteringer?

Definition: Konverteringsoptimering (CRO) er et systematisk og kontinuerligt arbejde med at øge den procentdel af besøgende på dit website, som foretager en ønsket handling, fx foretager køb, tilmelder sig et event eller downloader materiale fra dig. Det kan også være at optimere sine annoncer mod flere klik. 

Når du optimerer dit website mod flere konverteringer, får du mere effekt ud af den trafik, du skaber til siden og dermed også mere ud af dine annoncekroner. Derfor er konverteringsoptimeringer afgørende for online forretninger i dag.

Professionel konverteringsoptimering indebærer typisk både optimeringer og designjusteringer på websitet, indsigt i forbrugerpsykologi, simple og avancerede A/B splittests, heatmaps, brugerundersøgelser, grundig research og mange andre discipliner.

Processen for optimering af dit website

Vi igangsætter altid arbejdet med konverteringsoptimering med et analyseforløb, som identificerer jeres forretningskritiske KPI'er og mulige punkter for optimering.

Herefter igangsættes optimeringsindsatsen, som varierer fra det større redesign til mikrooptimering af lavthængende frugter.

Forløbet understøttes af gennemsigtig rapportering med fokus på de målbare resultater. Det sikrer en positiv ROI på konverteringsprojektet. 

 

Mulige tiltag i arbejdet med konverteringer

  • Call-to-Actions: Omskriv dine CTA-budskaber og test dem op imod hinanden
  • Købsflow: Brugertest din købstragt og fjern forhindringer for købet
  • Knapfarver: Test knapfarver af i en splittest
  • Juster formularer: Det skal være nemt at udfylde formularer, så gennemgå dem for unødvendige felter, optimer forklaringstekster og tjek, om formularen kan udfyldes fra alle enheder.
  • Troværdighedsmarkører: Brug f.eks. kontaktoplysninger, anmeldelser, Trustpilot, E-handels mærket, social proof
  • Navigation: Gennemgå navigationen og fjern de 'blinde veje' 
  • Design: Mikrooptimering af design, som fremhæver dine konverteringspunkter. Det kan f.eks. være skygger, spacing, farver, fonte, opsætning m.v. 
Jesper Neergaard, CDMO hos No Zebra
Det nytter ikke at drive masser af trafik ind til et website, der ikke konverterer. Derfor bør konverteringsoptimering være grundstenen i enhver online marketing strategi.
Jesper Neergaard CDMO, No Zebra