S07E0 - CRO-nørderi med Mogens Møller

S07E0 - CRO-nørderi med Mogen Møller

Intro
Gæst: Mogens Møller, CEO i Sleeknote
Vært: Jens Jørgen Jensen
Emnet er konverteringsoptimering og udgangspunktet er Mogens omfattende indsamling af brugertests med fokus på brugervenlighed og CRO (Conversion Rate Optimization)

01.00 Kontinuerlige brugerundersøgelser
Over de seneste 3-4 år har Mogens brugertestet en stor samling sites. Brugerne får opgaver som Mogens og hans team observerer, bl.a. ved brug af eye-tracking.
336 brugertests er det blevet til i alt. Der er både de helt store internationale webshops og mindre danske sites med i testen.

06.00 Er brugertesten tiden værd?
Det er det, ja. Fordi der altid er enormt mange forbedringspunkter at finde. Der er brug for et kvalitativt supplement til de mange kvantitative data vi alle sammen har.

08.30 Derfor er CRO-arbejdet værdifuldt
At trække trafik ind på dit site bliver hele tiden dyrere. Hvis ikke din konverteringsrate er høj, betaler du dyre penge for spildt trafik.
Du ejer selv dit site og derfor kan du altid optimere der. Du er ikke afhængig af udefrakommende faktorer. CRO burde være en ligeså vigtig diciplin som SEO - hvorfor det ikke ikke er sådan, ved vi ikke.
Få mere ud af din investering med CRO.
Kunderne bliver typisk også glade af det.

12.00 Den største CRO-overraskelse
Filtrering er ofte udfordret - selv på de helt store sites. Eksempelvis på Zalando for nyligt. Selv de største sites i verden har fejl på deres sites. Mange glemmer Q&A på opdateringer. Få nogle andre til at teste dit site.

16.00 Fejl der går igen - og du kan fikse
Karruseller fungerer super på desktop, men ofte dårligt på mobil. Du kan med fordel bruge video med tekst og call-to-action ovenpå.
Det er ofte filtreringen den er gal med. Vær opmærksom på, hvad der skal til for at din filtrering fungerer. Folk ønsker ofte flere filtreringsmuligheder.
På mobilen er der mindre plads, det gør de komplekste opsætninger.
Mere trafik på mobilen med færre konversteringer, mens der er mindre trafik, men flere konverteringer på desktoppen.
Brugeradfærden på mobil og desktop er ofte forskellige. Antagelsen er, at mobilbesøg er mindre kommercielle end desktopbesøg.
Breadcrums er god UX, men mindre æstetisk.

25.00 Den exceptionelt gode oplevelse
Thomann check-out flow tog brugeren ved hånden. Hør hvordan.

27.00 Email - hvor er potentialet størst?
Mange er ret gode til nyhedsbreve, men der er flere steder rum til forbering. Der er en del generiske emails.
Personalisering er en differantiator. Unisport brugte et swipemodul til at optimere deres personaliseringsmuligheder.
Sørg for at få permission fra besøgende på dit site.

29.30 Saml data i doser
Stil aldrig mere end 1-2 spørgsmål første gang. Mere en 70% er klar til at svare på flere spørgsmpål senere, når først de er i gang.
Fødselsdagen er altid relevant - få et kreativt tip til at få den dato.

32.00 Gode personaliseringseksempler
Intersport - hvad er din størrelse? Saxo - er du mere til fysiske bøger eller ebøger? Bruger også en personaliseringsquiz. Bedre emails efterfølgende.

34.30 Fremtidens CRO - web accessibility
Webtilgængelighed bliver et stort område. Det er AI også. Matas opsummerer kundeanbefalinger med AI på deres site. AI i produkttekster. Video kommer til at fylde mere i fremtiden, fordi vi søger det autentiske.
Vi vil købe af mennesker.
Roccamores fremvisning af deres kundeservice. Husk hvad AI ikke kan og gør det.

Få den nyeste viden om digital performance i din indbakke!