Show notes: B2B vs. B2C marketing - hvad er forskellen egentlig?
Intro
Gæst: Heidi Lavis Westerby, CMO i byFlou
Vært: Signe Juul Madsen Tema: B2B vs. B2C
Heidi er CMO i ehandlesvirksomeheden byFlou.com. Forhandler af mode og livstil. Sælger produkter i DK, mn eksporterer også. Inden jobskiftet i foråret har Heidi begået sig i industri og B2B globalt.
Den røde tråd i Heidis karriere er eksport.
Hør om Heidis globale B2B indsats i PCP i dette afsnit: https://www.nozebra.dk/insights/podcast/s4e06-sadan-vinder-pcp-corp-nye-markeder-med-seo-og-paid
04.00 Hvordan opleves forskellen fra B2B til B2C
Fra B2B-indkøbere i offshore-industrien. Her var virksomheden og rollen i centrum. I B2C er kundetypen mere komplicerer og mere detaljeret.
I B2B er der regler, lovgivining mm. Konkurrenterne fylder mere. Cases fylder mere.
I B2C taler vi ind i målgruppens meget aktuelle behov og det skifter meget. Der er sæsoner og trends ændrer sig.
08.00 Tempoet er forskelligt fra B2B til B2C
Den specifikke kunderejse er bedre kendt i B2B, har flere kritiske touchpoints og kan være meget lang. I B2C har vi også en full-funnel, men lower-funnel fylder mere og kunderejsen er kortere. Produktkategirien er meget bred og kunderejserne ser derfor forskellige ud. Her arbedjder vi meget med kunder, der er langt i kunderejsen og mere købeklar.
Længere og mere kendt kunderejse hos B2B, med touchpoints, der altid kan optimerers.
B2C har en mere omskiftelig kundrejse, der er mere konkurrencefølsom og tempofyldt.
13.00 Forskel i volumen, men kanalerne er (stort set) de samme
Du skal have flere varer over disken i B2C end i B2B. Volumen af kampagner og indsatser er derfor også større. Kanalerne er de samme, google og meta.
I B2B er der videnstungt og langsigtet, B2C er mere trendbaseret.
15.45 Ligheder i B2B og B2C
Århjulet er det samme. Sæsonerne betyder typisk noget begge steder. Mange kanaler ligner hinanden, men LinkedIn fylder naturligt mere i B2B.
Google og meta, er relevant for begge patner. LinkedIn klart en B2B-kanal.
byFlou er ved at lægge den rigtige strategi for influencer samarbejdet.
Med influentarbejdet er det svært at måle præcis, hvad effekten af samarbedjderne er.
Lyt til afsnittet om microinfluenter: https://www.nozebra.dk/insights/podcast/s2e05-microinfluncer-marketing-m-mads-wedderkopp
23.45 "B2B er svært, B2C er hårdt"
I B2B tager tingene tid og der er ofte en lang strategisk horisont. I B2C kan det skifte dag til dag. Individets behov bliver hurtigt påvirket af eksterne faktorer, for virksomhederne går det mere langsomt.
Det er forskelligt, men det hele er kommunikation og budskaber. Det skal bare bruges på forskellige måder.
28.45 Hvilke evner burde jeg have brugt mere i B2B?
Agilt projektstyringsværktøj er afgørende.
Brug aktualitet og vikling mere. Tænk mere i, hvordan du kommunikerer med mennesker.
I B2B tænker vi ofte virksomheder som en målgruppe, men vi skal huske at tænke dem som mennesker. Fordi vi i B2C altid skriver til det enkelte meneske, er der mere fokus på behov.
Afsnit om SEO: https://www.nozebra.dk/insights/podcast/s1e01-google-vil-have-helpful-content-hvad-betyder-det-for-dig
B2B kan lære, at turde lidt mere. Komme hurtigere ud af vagten og teste ting oftere.
B2C kan lære af B2B at tænke langsigtet og strategisk.
33.15 Teamet i B2B vs. B2C
I B2Bvar der en Business Developer og en datakonsulent. Derudover var det eksterne konsulenter på SEO, Ads, LinkedIn, content writing mm. I B2C er mere indhouse. Skønt team af content creators, SoMe Manager, koordinator, Ads specialist, en udvikler. Alt producerers selv og det er der behov for med den hastighed.
37.00 Har noget overrasket?
Ja, det går virkelig stærkt. Og du ahr fingeren på pulsen hele tiden. Følehornene kommer virklig på arbejde. Mod er fedt og hastighed er fedt. Det brude vi kunne gøre mere i B2B.
39.00 Hvad er efterårets trends?
Mode: Dyreprint holder endnu. Bolig: Crom all the way og det gælder også smykker.