I kampen om topplaceringer i Google bliver brugeroplevelsen vigtigere end nogensinde

I kampen om topplaceringer i Google bliver brugeroplevelsen vigtigere end nogensinde

Er dit website klar til, at Google – igen – implementerer væsentlige ændringer i måden, som websites rangeres i søgeresultaterne? Det sker i maj 2021. Og det handler om ”Core Web Vitals”.

Hvad er Core Web Vitals (CWV)?

Core web vitals er Googles måde at måle brugeroplevelsen på – og er delt op i 3 dele:

  • Largest Contentful Paint (LCP): Måler hvor hurtig siden er til at loade det største element over folden (f.eks. Hero-banner eller produktbillede).
  • First Input Delay (FID): Måler hvor hurtigt siden begynder at loade første element.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): Måler stabilitet. Det vil sige, at indhold ikke må ”hoppe” eller rykkes ned, fordi der loades et nyt element ind.

Samlet set handler CWV altså om, hvordan din webshop/dit website bliver loadet på brugerens device, uanset om det er på en bærebar, tablet eller på mobilen. Dog er mobilen ekstra vigtig, da Google er gået over til mobile first-indeksering, som i bund og grund betyder, at Google bedømmer og vurderer dit og dine konkurrenters websites ud fra mobilversionen.

Og Google har høje forventninger.

Den nye opdatering vil derfor betyde, at langt de fleste er nødt til at investere lidt ekstra i deres website – og specielt load-hastigheden på mobilversionen – hvis man altså ikke vil overhales af konkurrenterne.

Hvad sker der hvis du ikke gør noget?

Ignorerer du CWV, er der en forholdsvis høj risiko for at din organiske synlighed vil falde, når Google ruller opdateringen ud. Det vil du kunne registrere som et fald i den organiske søgetrafik.

Google har desuden meldt ud, at de tester en visuel indikator ved hvert søgeresultat, der lever op til Googles anbefalinger for CWV. Ligesom da de i 2014 rullede deres ”mobile-friendly”-opdatering ud:

Får Google tilfredsstillende resultater ud af testen, bliver den visuelle indikator rullet ud på alle resultater samtidig med opdateringen i maj 2021. Hvordan det helt præcist kommer til at se ud, ved vi ikke endnu – men et bud vil være noget lignende ovenstående.

Brugeren vil med andre ord kunne se direkte i søgeresultatet, om siden, han/hun er ved at klikke sig videre til, er brugervenlig eller ej (i hvert fald ud fra Googles målinger). Dette vil med al sandsynlighed have en effekt på klikraten – som jo også bruges som ranking signal til Google.

Hvad kan du gøre?

Først og fremmest skal websitets Core Web Vitals testes og analyseres, hvilket typisk udmunder i konkrete optimeringspunkter og anbefalinger, som bør implementeres hurtigst muligt.

Jeg plejer at bruge disse testtool til at teste forskellige sider (forside, kategori, produkt, blog/artikel):

 

Pagespeed insights

GTmetrics link

 

Tøv ikke med at række ud, hvis du har spørgsmål. :)

 

Tak for din tid! 

 

/

Mads Bjerre
Search Strategist 
[email protected]