Customer Lifetime Value-beregner (CLV)

Beregn værdien af dine kunder og hvor meget, du kan betale for nye kunder

Gns. ordreværdi

Købsfrekvens

Gns. avance

Customer Life Value

-
-
-
-

Hvordan udregner man Customer Lifetime Value (CLV)?

For at udregne livstidsværdien af dine kunder skal du bruge:

  1. Den gennemsnitlige ordreværdi (din årlige omsætning divideret med antal ordrer pr. år)
  2. Købsfrekvensen (antal ordrer i år divideret med antallet af kunder, der har købt)
  3. Din gennemsnitlige avance (af alle de produkter, du sælger. Har du mange forretningsområder, kan du lave en livstidsberegning for hver).

Det nemmeste er til en start at udregne Customer Lifetime Value for ét år. Ved du, hvor længe dine kunder i gennemsnit forbliver kunder hos jer, ganger du bare tallene.

Eksempelvis er det gennemsnitlige "life span" for Starbucks' kunder cirka 20 år.​

Kombinerer du din viden om CLV med en grundig, overordnet analyse af, om din digitale marketing-indsats er sat rigtigt sammen, giver din daglige indsats for alvor værdi.

Hvad kan man bruge Customer Lifetime Value til?

Customer Lifetime Value er en af de vigtigste metrics, virksomheder kan lave i forhold til at få overblik. 

Helt præcis giver CLV-beregningen dig en værdifuld indikation af:

  • Den totale omsætning, du cirka kan forvente for hver enkelt af dine kunder.
     
  • Hvor meget du maksimalt kan/bør investere for at skaffe nye kunder - altså din maksimale Cost of customer acquistion (CAC)
     
  • Områder, du skal dykke yderligere ned i for at øge livstidsværdien af dine kunder. Kan du fx øge købsfrekvensen? Kan du arbejde mere med fastholdelse af kunder? Kan du arbejde mere med abandon basket, så alle de kunder, der forlader en fyldt indkøbskurv, får en eller flere remindere?

Kombinerer du din viden om CLV med en grundig, overordnet analyse af, om din digitale marketing-indsats er sat rigtigt sammen, giver din daglige indsats for alvor værdi.

Sådan øger du værdien af CLV-beregningen:

  1. Segmentér og inddel dine kunder i niveauer: 
    1) Kunder, der kun køber én gang, 2) mellem-loyale kunder og 3) de top 10 procent bedst konverterende kunder, der kommer igen og igen. Du kan også segmentere kunderne efter, hvor stor din indtjening er på dem. Derefter kan du fokusere på at flytte flere kunder fra hvert enkelt niveau til det næste.
     
  2. Fokusér på. hvordan du får de nye éngangskøbere til at købe igen.
    Eller øger værdien/indtjeningen på de mindst værdifulde kunder.
     
  3. Overvej, hvordan du kan holde fast i dine allermest værdifulde kunder.
    Kan du gøre noget ekstra for dem? 
     
  4. Tænk på, hvordan du kan miste færre kunder.
    Skal dit abandon basket-setup kigges efter? Kan du undersøge, hvorfor dine kunder springer fra?
     
  5. Se på hele kundeoplevelsen: Hvordan er den oplevede kvalitet og merværdi af dit produkt? Og hvor godt passer dit produkt og dit marked sammen?

Next step: Udvid din tænkning om kundernes værdi, og investér i den

Når du giver kunderne værdi, bliver de til værdifulde kunder (og ambassadører).

Du kan og bør som supplement til CLV og Customer Aquisition Cost (CAC) fokusere på, hvordan dine kunder - udover kroner og ører - bliver ekstra værdifulde for din virksomhed:

  1. Hvordan kan du bruge dine kunder til at få nye, gode forretnings- eller produktideer?
     
  2. Hvordan kan du konvertere dine kunder til værdifulde ambassadører/influencers?
     
  3. Kan du få dine kunder til at dele data med dig, som du kan bruge til innovation, viden eller andet?
     
  4. Kan dine kunder hjælpe dig til reducere omkostninger - fx give dig indblik i de mindre vigtige dele af din værdikæde?
     
  5. Kan du bruge dine kunder til at teste nye produkter?
     

Kom op i Superligaen: Få et 360 graders tjek af jeres digitale marketing, kanaler, synlighed og online efterspørgsel - se hvordan her 

Jesper Neergaard, CDMO hos No Zebra
Udover CLV-beregningen kan en analyse af din efterspørgsel, din digitale marketing, dine kanaler og dine landing pages vise, hvor du kan øge værdien af dine kunder. Ring eller skriv til mig, hvis vi skal tage en uforpligtende snak om, hvordan du forbedrer din digitale strategi og marketing.
Jesper Neergaard CDMO, No Zebra